نگاهی به تاثیر دیوارنگاره‌های شهری و نقش آن در زندگی روزمره مردم

فوتبال، بازتابی از زندگی

روایت روزهای نابسمان ماشین‌سازی در لیگ بیستم

حال بد قدیمی‌ترین تیم تبریز

نگاهی به جدول می‌اندازیم. آن انتهای انتها. دقیقا رده شانزدهم. بله! این ماشین‌سازی است که آن ته لمیده. قدیمی‌ترین تیم شمال‌غرب کشور، با بیش از ۵۰‌سال قدمت و یک سابقه درخشان در توسعه فوتبال و پرورش بازیکنان بزرگ در عرصه ملی.
کد خبر: ۱۳۰۳۰۷۴

به گزارش جام جم آنلاین ، روزنامه جام جم نوشت: یادش بخیر. یک زمانی تیم اول شهر تبریز بود. حتی بالاتر از تراکتور. سال ۷۳ را می‌گوییم که با هدایت مرحوم ناصر حجازی در لیگ سوم شدند. امیر حاج‌رضایی، احد شیخ‌لاری، آندرانیک تیموریان، رسول خطیبی، یونس باهنر و سید‌محمد علوی تنها تعدادی از بازیکنان مطرحی هستند که سابقه حضور در تیم ماشین‌سازی را دارند. اما حالا باید همه آن خاطرات شیرین و خاک‌گرفته ورزشگاه باغ‌شمال، آن پیروزی ۶ بر صفر مقابل تراکتور در جام تخت‌جمشید و آن ۱۳‌قهرمانی در لیگ استانی و جام‌حذفی تبریز را فراموش کرد. ماشین‌سازان در لیگ بیستم با ۹ شکست و ۴ تساوی در انتهای جدول قرار دارند و اینطور که از شواهد پیداست تا هفته سی‌ام هم قرار نیست از آن ته تکان بخورند. چه بر سر سبزپوشان آمده است؟ ریشه بحران کجاست و آیا راه حلی برای نجات این تیم ریشه‌دار وجود دارد؟ بهداد بیات، نماینده تام‌الاختیارمالک باشگاه و عضو هیات‌مدیره باشگاه ماشین‌سازی تبریز پاسخ پرسش‌های جام‌جم را می‌دهد.

 

 ماشین‌سازی در لیگ نوزدهم نتایج درخشانی داشت؛ برد مقابل استقلال، تراکتورسازی، سپاهان، فولاد و...  چه بر سر آن تیم خوب فصل گذشته آمد؟

ریشه بحران باشگاه ماشین‌سازی به ۵ ماه قبل برمی‌گردد. مالک باشگاه آقای زنوزی تصمیم داشتند تیم را بفروشند و توافقات اولیه نیز انجام گرفته بود اما ۲۰‌روز به شروع مسابقات این معامله انجام نشد. همچنین ما سه پرونده در فیفا و ۱۸‌پرونده داخلی داشتیم که باعث شده بود پنجره نقل‌و‌انتقالاتی تیم بسته باشد و قادر به جذب بازیکن نباشیم. از بازیکنان فصل قبل نیز فقط اتابک زارعی در تیم باقی‌مانده بود.همه بازیکنان یا قراردادشان به اتمام رسیده بود یا مثل بابک مرادی فسخ کرده و از تیم جدا شده بودند.

 

 در واقع چون قصد فروش تیم را داشتید، برنامه‌ای هم برای اداره تیم نداشتید؟

 بله. اما چون انتقال صورت نگرفت به‌دلیل پرونده‌هایی که داشتیم مجبور شدیم فورا ۱۳‌میلیارد تومان پرداخت کنیم تا پنجره نقل‌و‌انتقالاتی ما باز شود و بتوانیم در مسابقات شرکت کنیم. این پول را برای پرداخت بدهی‌ها اختصاص دادیم و به دلیل منابع محدود باشگاه، دست به ریسک زده و با یک تیم جوان وارد مسابقات شدیم و هدایت آن را هم به وحید بیاتلوی جوان دادیم که  فقط ۳۲‌سال داشت. انتخابی غیر از این هم نداشتیم چون می‌خواستیم این تیم حتما در مسابقات شرکت کند. قبول داریم به دلایلی که ذکر کردم تیم مهره‌دار بسته نشد.

 

 با این شرایط چرا دست به تغییر سرمربی زدید؟

شرایط ما طوری رقم خورد که بعد از هفته پنجم که در اراک متحمل شکست سنگینی شدیم، وحید بیاتلو اعلام کرد به دلیل فشار زیادی که به او وارد شده استعفا می‌دهد. او تا زمانی که بود تمام تلاش خود را برای مجموعه ماشین‌سازی انجام داد، اما دیگر میل و انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشت و ما هم نمی‌توانستیم او را مجبور به همکاری کنیم. بعد از استعفای بیاتلو، با ساکت الهامی، هومن افاضلی و عبدا... ویسی مذاکره کردیم اما هیچکدام از این عزیزان حاضر نشدند با ما همکاری کنند. در نهایت سعید اخباری را به عنوان سرمربی انتخاب کردیم .

 

 آیا برنامه‌ای برای تقویت ماشین‌سازی دارید؟

سرمربی تیم بعد از بازی با پرسپولیس فهرست بازیکنانی را که نیاز دارد به باشگاه اعلام می‌کند. به امید خدا و با توجه به وضعیت مالی باشگاه در نیم‌فصل بهترین بازیکنانی را که بتوانیم جذب می‌کنیم تا تیم تقویت شود.

 

 با ‌این حال هواداران ماشین‌سازی نگران آینده تیم هستند و حق هم دارند.

نگرانی آنها را درک می‌کنیم. ما تا الان برای این فصل ۱۳‌میلیارد بدهی پرداخت کرده و حدود ۸‌میلیارد هم هزینه کرده‌ایم در حالی‌که می‌توانستیم این کار را نکنیم. آقای زنوزی به درخواست هواداران ماشین‌سازی قبول کرد‌ این هزینه‌ها را پرداخت کند. با این حال حملات ناجوانمردانه‌ای علیه او و تیم مدیریتی‌اش انجام شد که به نظر من دور از انصاف است. در اوضاع اقتصادی فعلی وقتی یک نفر از جیب خود برای فوتبال این کشور هزینه می‌کند، نمی‌شود هر لحظه از او انتظارات نامعقول داشت. از سال قبل که ما اعلام کردیم هر کسی مایل است برای خرید ماشین‌سازی پیشنهاد بدهد حتی یک نهاد یا شرکت حاضر نشد برای خرید این باشگاه اقدام کند. در این مدت هیچ نهاد یا شرکتی کوچک‌ترین کمکی به مجموعه ماشین‌سازی نکرده است. این درحالی است که هزینه‌های یک باشگاه فوتبال در لیگ‌برتر به شدت بالاست.

اخباری: چاره‌ای نداریم جز مبارزه

محمد‌سعید اخباری سرمربی ماشین‌سازی تبریز هم در خصوص وضعیت این باشگاه به جام‌جم گفت: «تیم ما در تعطیلات پایان فصل‌نوزدهم ۲۴‌بازیکن خروجی و ۲۴‌بازیکن ورودی داشت که فکر می‌کنم این اتفاق در تاریخ لیگ‌برتر بی‌سابقه است.از طرف دیگر سیاست باشگاه بر استفاده از بازیکنان جوان و با‌استعداد از لیگ‌های پایین‌تر بود. من از هواداران اصیل ماشین‌سازی، این تیم ریشه‌دار شهر تبریز که با‌کلاس و فوتبال فهم هستند و خودشان شرایط تیم را می‌دانند و متوجهند که تیم تغییرات زیادی داشته است، خواهشمندم بار بیشتری روی دوش بازیکنان تیم نگذارند. صبور باشند و کمک کنند تا تیم به روند مطلوب مورد نظر نزدیک شود. ما بازیکنانی‌ داریم که کل ارزش قرارداد آنها ۵‌میلیارد تومان است و این شاید رقم قرارداد یک بازیکن از تیم‌های بزرگی چون تراکتور، استقلال و پرسپولیس باشد. با این حال چاره‌ای نداریم جز این‌که به مبارزه کردن، تلاش بیشتر، تمرین و کار کردن ادامه دهیم.»

امین بیلساز - آذربایجان شرقی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها