سردی دست و پا نشانه چیست؟ (اینفوگرافیک)
یک متخصص طب‌سنتی از علل سردی اندام‌های بدن می‌گوید

سردی دست و پا نشانه چیست؟ (اینفوگرافیک)

پیشگیری از آلزایمر در سایه طب ایرانی

سالمندان کدام ادویه‌ها را مصرف کنند؟

متخصص طب ایرانی گفت: در دنیا در حال حاضر در زمینه آلزایمر و فراموشی درمان دارویی کنار رفته و به این نتیجه رسیدند که باید قبل از درگیری افراد درمان‌های غیر دارویی را وارد زندگی افراد کنیم.
کد خبر: ۱۳۰۲۴۵۶

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «هاله تاج‌الدینی» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه نوع زندگی و بیماری‌های ما در سالمندی به این برمی‌گردد که در جوانی چه سبک زندگی داشته‌ایم، گفت: سالمندی همراه خودش یک سری ناتوانی‌ها همراه می‌آورد که ارتباط دارد به رفتاری که فرد در طول زندگی دارد، اگر فرد از ابتدا برنامه خوبی برای زندگی داشته باشد می‌تواند سالمندی خوب و سالمی را نیز طی کند.

وی ادامه داد: از دیدگاه طب سنتی و طب جدید افراد از بالای 60 سال وارد سن سالمندی می‌شوند، چون از 45 سال به بالا تغییر مزاج اتفاق افتاده و طبع به سمت سردی می‌رود و از60 سال به بالا خشکی و رطوبت هم به آنها اضافه می‌شود، برای همین سبک زندگی افراد خیلی اهمیت پیدا می‌کند، لذا اگر تدابیر غذایی و اصول حفظ سلامتی رعایت شود فراموشی اصلا سراغ افرد نمی‌آید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین تأکید کرد: مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد در دنیا در حال حاضر در زمینه آلزایمر و فراموشی درمان دارویی کنار رفته و به این نتیجه رسیدند که باید قبل از درگیری افراد درمان‌های غیر دارویی را وارد زندگی افراد کنیم، در واقع باید به سالمند آموزش دهیم اگر ورزش، خواب درست و رژیم غذایی مناسب داشته باشد کمتر و یا دیرتر به آلزایمر مبتلا ‌شده و این باعث می‌شود که فشار کمتری به سیستم‌های درمانی کشورها نیز وارد شود.

تاج‌الدینی با تأکید بر اینکه باید برای سالمندان رژیم غذایی مجزا از سایر افراد خانواده در نظر بگیریم، عنوان کرد: سالمندان باید بیشتر از غذاهای گرم و تر استفاده کنند، آب گوشت، زرده تخم مرغ، نخودآب، پرنده‌های کوچک مثل کمک و بلدرچین و پرندگانی که گوشت لطیفی دارند خوب است، اما خوردن زیاد ترشیجات برای سالمندان مناسب نیست. همچنین باید از گوشت‌های گرم مثل گوشت گوسفند جوان برای سالمندان استفاده شود، همچنان که ماهی خوردن زیاد برای سالمند خوب نیست و نباید مداوم در رژیم غذایی آنها قرار گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: ادویه‌های گرمی مثل آویشن، زیره، زعفران نیز برای سالمندان مناسب است، ضمن اینکه عادات غذایی هر شهری را نیز باید در نظر بگیریم، نخودآب غذایی است که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است چراکه پروتئین و اثرات ضد التهابی قوی دارد و باعث افزایش توان و قوای سالمندان می‌شود، همچنین انجیر، بادام و مویز اثرات ضد فراموشی دارد به ویژه اگر مویز ناشتا میل شود، یا بادام که اثرات پروبیوتیکی قوی دارد باید در رژیم غذایی سالمندان قرار گیرد.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه اگر افرادی زیر سن شایع یعنی زیر 60 سال تصور می‌کنند فراموشی پیدا کردند، این فراموشی کاذب است، افزود: این فراموشی به دلیل اضطراب و نگرانی به سراغ فرد می‌آید، چون آلزایمر از انواع دمانس است یعنی تغییراتی که در سلول‌های مغزی ما اتفاق می‌افتد و سلول دچار تحلیل می‌شود، در واقع این اتفاق به دلیل رسوب پلاک‌هایی است که سلول‌های مغز را تخریب می‌کنند.

تاج‌الدینی در پایان عنوان کرد: اولین نشانه‌های آلزایمر را می‌توان این دانست که فرد یک سری شماره تلفن‌ها و یا آدرس‌ها را فراموش کرده و یا جمله‌ای را مرتب تکرار می‌کند، البته هنوز کارکرد مغز فرد مختل نشده لذا فرد سالمند نیاز به توجه ویژه اطرافیان دارد چون اگر اطرافیان زود متوجه این تغییرات شوند با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب و نورولوژی می‌توانند جلوی این پروسه را گرفته و از پیشرفت تحلیل مغز جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها