با طرز تهیه چرتمه پلو آشنا شوید

غذای جذاب سمنانی

طرز تهیه کال جوش

به افتخار کشک

کال جوش یا کله جوش دارای کلسیم و فسفر فراوان بوده و طبع گرمی دارد و برای درمان پوکی استخوان بسیار مفید و موثر است.
کد خبر: ۱۳۰۲۳۴۳

علت نامگذاری این غذا هم در روش طبخ آن نهفته است. در واقع به این دلیل به آن کال جوش می‌گویند که کشک نباید زیاد بجوشد و باید به اصطلاح کال باشد.

مواد لازم:
کشک: ۲۵۰گرم
مغز گردو: ۱۰۰گرم
سیر تازه: ۲حبه
پیاز متوسط: یک عدد
نعنا یا پونه خشک: یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۳قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:
سیر و پیاز را پوست کنده، خردکرده و در قابلمه‌ای ریخته و با روغن زیتون و با حرارت کم تفت‌داده و سرخ می‌کنیم. اگر تمایل به استفاده از گوشت داشتید در این مرحله آن را به پیازداغ و سیرداغ اضافه‌کرده و تفت‌داده و سرخ می‌کنیم. (می‌توانیم آن را قلقلی کنیم) سپس مغز گردوی خردشده را به آن اضافه کرده و بعد از کمی تفت‌دادن حرارت را خاموش می‌کنیم. البته از مغزهای خردشده دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

بعد در قابلمه دیگری چهار لیوان آب ریخته و روی حرارت گذاشته و وقتی به جوش آمد نمک، زردچوبه و مواد سرخ‌شده را به آن اضافه کرده و مواد را هم زده و حرارت را کم می‌کنیم.

بعد از این‌که آب کال جوش کم شد کشک و نعنا یا پونه خشک را اضافه کرده و مواد را دوباره خوب با هم مخلوط کرده و بعد از چند دقیقه از روی حرارت برداشته (کشک نباید خیلی بجوشد) در ظرف مناسبی ریخته و ترجیحا با نان سنگک تازه سرو می‌کنیم.

نکات آشپزی

این غذا به دلیل داشتن کشک زیاد برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ضرر داشته و آنها باید تا حد ممکن از نمک و کشک پرنمک استفاده نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها