افزایش ابتلای کودکان و نوجوانان به کووید-۱۹ و اظهار نگرانی‌های اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، نشانه جدی‌تر شدن ویروس انگلیسی در ایران است

هشدارهای جهش یافته

جهانگردی ویروس‌های جهش‌یافته کرونا، چه از نوع انگلیسی و چه از جنس آفریقایی و آمریکای جنوبی‌اش دنیا را به‌هم‌ریخته، مخصوصا ویروس انگلیسی که مقامات اتحادیه اروپا را بر آن داشته تا وضعیت فعلی ناشی از آن را بسیار وخیم توصیف کنند و تصمیم بگیرند که برخی از مناطق این اتحادیه را به رنگ قرمز تیره درآورند.چرخش این ویروس در جهان به قدری پرسرعت است که تابه‌حال ۶۰ کشور دنیا را درگیر کرده و از ویروس جهش‌یافته آفریقای جنوبی که به ۲۳ کشور راه یافته، جلو بیفتد.
کد خبر: ۱۳۰۲۱۹۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس جهش‌یافته علاوه‌بر این‌که سریع‌تر منتقل می‌شود با افزایش احتمال مرگ‌ومیر نیز همراه است.
 
همه اینها را که اگر به‌عنوان تازه‌ترین حقایق جهانی یک‌کاسه کنیم یعنی که وضعیت جهان از باب شیوع کروناهای مدل جدید بغرنج است و ما نیز که جزئی از این جهان هستیم باید گوش‌به‌زنگ باشیم.

آخرین آمارها که از زبان سعید نمکی، وزیر بهداشت شنیده شده، ابتلای شش نفر از ایرانیان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی را تایید می‌کند که عدد ناچیزی است‌  این عدد می‌تواند به‌دلیل مدیریت مبتلایان به ویروس کرونای انگلیسی باشد که همه امید نظام سلامت و مردم است. اما نشانه‌هایی از ابتلای افراد زیر۲۰سال نگرانی‌های جدیدی را در جامعه ایجاد کرده است.
 
نشان به آن نشان که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هفته قبل گفت که در روزهای اخیر تعداد ابتلا و مرگ افراد کمتر از ۱۷سال در کشور افزایش یافته و میزان بستری افراد پنج‌تا ۱۷ سال نیز که در ماه آذر ۲/۱ تا ۲درصد بود این روزها به ۶ تا ۹درصد رسیده و مرگ‌ومیر کمتر از ۱۰ساله‌ها نیز افزایش یافته است.
 
گرچه این آمارها تنها شمایی از وضعیت کرونا در استان تهران و تقابل ویروس با کودکان و نوجوانان را نشان می‌داد اما از آنجا که ویروس، مرز نمی‌شناسد باید نگران بود که نکند این افزایش‌ها ناشی از گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور باشد؛ هشداری جدی برای جامعه‌ای که دچار عادی‌انگاری برای این ویروس خطرناک می‌شود.
 
 ویروس جهش‌یافته انگلیسی و آفریقایی به این دلیل که افراد زیر ۱۸سال را درگیر می‌کنند مهم‌اند و افراد زیر ۱۸سال که کودک و نوجوان محسوب می‌شوند از این باب در ماجرای ویروس‌های جهش‌یافته بااهمیت‌اند که نتایج مطالعات محققان دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد با این‌که کودکان کمتر مستعد ابتلا به کرونا هستند اما اگر مبتلا شوند ۶۰درصد بیشتر از بزرگسالان بالای ۶۰سال این ویروس را منتقل می‌کنند.
 
مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشورمان نیز دیروز با ادبیاتی متفاوت این یافته‌ها را تایید کرد و گفت: کودکان می‌توانند مخزن عظیمی از ویروس کرونا، بدون هیچ علائمی باشند، مخصوصا این‌که گونه‌های جدید کرونا، کودکان را بیشتر درگیر می‌کند.
 

 رئیس‌جمهوری نگران است

 
رئیس‌جمهوری نگران است؛ این را دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت. حسن روحانی نگران است و دیروز گفت ویروس جدید جهش‌یافته انگلیسی که اخیرا در آفریقای جنوبی هم مشاهده‌شده برای ما بسیار نگران‌کننده است، مخصوصا که در برخی استان‌ها شاهد ابتلای کرونای جوانان و نوجوانان هستیم. او گفت این وضعیت می‌تواند در آینده برای ما مشکل‌ساز شود.  
 
روحانی در جلسه روز گذشته از همه مسؤولان به‌ویژه وزیر راه خواست که خیلی مراقب باشند، چه در فرودگاه‌ها و چه در همه مبادی ورودی به کشور از بندر گرفته تا ریل. او گفت باید بتوانیم از افراد جدیدی که از خارج کشور مخصوصا از اروپا و اخیرا از آفریقا وارد کشور می‌شوند، تست بگیریم تا ویروس جدید وارد کشور نشود. همچنان باید با قاطعیت و بدون تردید جلوی تردد و تجمع غیرضرور  را  گرفت.
 
حرف‌های دیروز روحانی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نبض داشت، زنده بود و داشت پالس‌هایی را به جامعه منتقل می‌کرد. این‌که او نگران است، این‌که همه مسؤولان باید مراقب باشند و این‌که همه مبادی ورودی کشور باید تحت کنترل جدی باشد یک معنایش این است که تا امروز خلاف اینها شده و حالا از این به بعد رویه‌ها باید اصلاح شود.
 
وقتی علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز همزمان گفت که ما وظیفه داریم هشدار دهیم چون مسؤول سلامت مردم هستیم. همچنین وقتی که اضافه کرد به‌هیچ‌وجه نمی‌شود با سلامت مردم شوخی کرد و به‌ویژه آن هنگام که گفت طبق آخرین ارزیابی‌ها در برخی استان‌ها میزان بیماران سرپایی افزایش یافته و این اتفاق به‌زعم او زنگ خطری است،‌ این ظن قوی‌تر شد که شاید ویروس انگلیسی یا ویروس‌های جهش‌یافته مشابه‌اند که دارند مخفی و موذیانه در کشور جنب و جوش می‌کنند.
 

 خیزش کرونا در برخی استان‌ها

ظهر دیروز در کرج در جلسه ستاد مقابله با کرونای البرز نیز حرف‌هایی زده شد که هم بوی نگرانی و هم بوی امید می‌داد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در حالی که استان البرز را تمجید می‌کرد که چه خوب راهش را از استان تهران جدا کرده و آمار مبتلایان و مرگ‌های کرونایی را کاهش داده و نیز ابراز خرسندی می‌کرد از این‌که هیچ‌یک از استان‌های کشور در شرایط قرمز نیستند اما از خیزشی جدید در برخی استان‌ها حرف زد و به‌طور ویژه از استان‌های تهران و اصفهان گفت که مواردی از رشد بیماری در افراد هفت تا ۱۸سال دارند.
 
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هفته قبل راجع به تهران و افزایش بستری‌ها و مرگ‌های کودکان روشن و واضح گفته بود ولی اصفهان، استانی که حریرچی از آن اسم می‌برد، استانی است که هفته قبل در گفت‌وگوی ما با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی‌اش هیچ‌گونه افزایش ابتلای کودکانه به کرونا را تایید نمی‌کرد ولی اکنون به گفته حریرچی این استان نیز درگیر است و تب بیماری افراد زیر‌۱۸سال را به پیشانی دارد.
 
این گفته‌ها شاید ترجمه نگرانی‌هایی جدید از ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به کشورمان باشد که تمرکزش را بر مبتلا کردن جوانان و نوجوانان گذاشته‌است. البته نه رئیس‌جمهور،  نه حریرچی و نه رئیسی هیچ‌کدام جولان این ویروس در کشور را تایید نمی‌کنند.
 

 پای ویروس انگلیسی در میان است؟

آمارهای سر به زیر کرونا در کشور، مخصوصا مرگ‌های دورقمی که هر روز نسبت به قبل کاهشی‌تر می‌شود روزنه امیدی است گویای شانس ما برای خلاصی از هجمه‌های کرونا. دیروز ما ۶۹ هموطن را از دست دادیم و ۶۲۰۷ مبتلای جدید را تحویل گرفتیم که گرچه از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنیم فقط تلخی را روایت می‌کند اما شاید شاهدی باشد بر این که کرونای جهش‌یافته هنوز در کشورمان پخش نشده و حقیقت همان شش مبتلاست.
 
البته دیروز رضا جلیلی خشنود، رئیس بیمارستان شهدای تجریش به رادیوتهران گفت تعداد مبتلایان به ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور گرچه کمتر از ۱۰ نفر است ولی میزان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها نسبت به هفته‌های قبل از ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته که علتش رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط مردم است.
 
در واقع او اشاره‌ای به ویروس جهش‌یافته انگلیسی و مداخله‌اش در شکل‌گیری این آمارها نکرد، کاری که زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و فعال در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران نیز انجام نداد. عبدی در گفت‌وگو با ما حتی با خیال جمع گفت که آمارها چه در بخش بستری و چه در بخش سرپایی در این بیمارستان در حال کاهش است و هیچ شواهد بالینی دال بر این که ویروس انگلیسی فعالیتش را آغاز کرده دیده نمی‌شود.
 
او با این حال امکان چرخش این ویروس در کشور را منتفی ندانست و توضیح داد که اگر موج بعدی کرونا شکل بگیرد و اگر جوانان به یکباره بیشتر درگیر شوند آن وقت آلوده شدن گسترده ما به ویروس انگلیسی نیز تایید می‌شود.
 
با این حال یک منبع مطلع در انستیتو پاستور به ما گفت گرچه شواهد بالینی از ابتلای افراد به ویروس جهش‌یافته وجود ندارد ولی محتمل است که افراد بیشتری به این ویروس آلوده شده باشند ولی چون پیدا کردنشان مشکل و هزینه‌بر است فعلا شناسایی نشده‌اند. او با این مقدمه نتیجه گرفت که ترس از شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشورمان ترسی واقعی است و حواسمان باید ششدانگ متوجه آن باشد.
 
از دیگر سو مسعود پارسانیا، ویروس‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که کشورمان به‌خوبی از عهده شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته برمی‌آید و همچنین به اعتقاد او هنوز فعالیت این ویروس در کشورمان شروع نشده که بخواهیم درباره کنترل آن حرف بزنیم، اضافه کرد که شاید دلیل شناسایی فقط شش‌مبتلا به ویروس انگلیسی این باشد که هنوز افرادی شناسایی نشده‌اند.
 
این همان احتمالی است که داریوش حسنی‌نیا، فوق‌تخصص ریه در گفت‌وگو با ما می‌دهد و می‌گوید: ممکن است آمارها بالاتر از این باشد و این مساله باعث نگرانی است چون ویروس انگلیسی سرعت انتشار و سرایت بیشتری دارد و یک فرد مبتلا ممکن است در یک روز ۲۰نفر را آلوده کند.
 
اگر گفته‌های مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز بر این گفته‌ها بیفزایم اکنون ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که نمی‌توانیم با قطع و یقین کشورمان را پاک از ویروس جهش‌یافته بدانیم. مردانی به ما گفت این‌که در روزهای اخیر کودکان و افراد زیر ۱۸ سال بیشتر از قبل به کرونا مبتلا می‌شوند، می‌تواند دلیلی بر فعالیت ویروس انگلیسی باشد، به‌خصوص این که شناسایی این ویروس گران و زمانبر‌است.
 
با این وصف و در حالی که اظهارات در این حوزه نه هماهنگ و نه یکدست و نه مطمئن است، اگر ما خودمان را در وضعیتی تاریک و روشن فرض کنیم که نه به تاریکی و نه به روشنی‌اش می‌توان مطمئن بود، در نتیجه باید دست به عصا باشیم و ویروس‌های جهش‌یافته را بیخ گوش خود حس کنیم، همان‌گونه که یقین کرده‌ایم ویروس وحشی نوع اول بیخ گوشمان بوده و هست.
 
حالا که خاموشی مرموز کرونای انگلیسی در کشورمان داستانی شده که می‌توانیم برای همدیگر نقل کنیم،‌ یک راه برای مقابله نیز بیشتر پیش رو نداریم؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از عادی انگاری و خوش‌خیالی.
 

چاره کار؛ محدودیت‌های سختگیرانه

 
 حمید سوری،  رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا
 
با وجود کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا در کشور اما شرایط کنونی بسیار شکننده است و تا زمان مهار و کنترل بیماری باید محدودیت‌های سختگیرانه و پرهیز از هرگونه تجمع اعم از خانوادگی و اجتماعی ادامه پیدا کند.
 
ویروس کرونا عامل یک بیماری است که تابلوهای بیولوژیک متغیری دارد و به لحاظ بیماری‌زایی و انتشار بیماری، نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. بنابراین اگر تغییرات ژنتیک ویروس را مورد توجه قرار دهیم و نگران شیوع گسترده‌تر بیماری به علت تغییرات ژنتیک آن باشیم فعلا همچنان به جز رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و کاهش حضور در اجتماعات چاره‌ای نداریم. در هفته‌های گذشته با اعمال محدودیت‌های مختلف و اجرای طرح شهیدسلیمانی میزان موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور تا ۷۰درصد کاهش یافت اما این شرایط شکننده است و اکنون به هیچ وجه نباید به فکر کاهش محدودیت‌ها باشیم.
 
ما زمانی به شرایط پایدار می‌رسیم که مخازن انسانی بیماری کووید- ۱۹ تحت کنترل درآید که رسیدن به این مرحله و سرعت کنترل اپیدمی کرونا با میزان همکاری مردم در رعایت پروتکل‌ها ارتباط مستقیم دارد. در واقع زمانی می‌توانیم از کنترل اپیدمی صحبت کنیم که گروه‌ها و مخازن انسانی انتقال ویروس را به‌شدت تحت کنترل قرار دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها