معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تشریح کرد

اعلام شروط و روند پرداخت «وام ازدواج» ۷۰ و ۱۰۰ میلیونی با اتمام پرونده های پارسال

تنها سیاست چند سال اخیر برای تشویق به ازدواج اعطای وام ازدواج بوده است.از جهش ارقام این وام در چند سال اخیر هم می‌توان به رشد افسارگسیخته تورم در این چند سال پی برد و هم به تنها ابزار موجود در دست سیاستگذاران این عرصه.
کد خبر: ۱۳۰۱۸۷۰

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان و کف آن ۷۰ میلیون تومان تعیین شده است البته به شرط و شروطی! آن‌طور که اهالی بهارستان مصوب کرده‌اند برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳‌سال، وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان است و برای آنها که این شرایط سنی را ندارند ۷۰ میلیون تومان.

مصوبه‌ای که از لحظه انتشار خبر آن واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. نباید فراموش کرد که کارشناسان تاکید می‌کنند که با وام نمی‌توان گره از کار ازدواج باز کرد، زیرا ریشه مشکلات این روزهای جوانان به مسائل کلان‌تری بر‌می‌گردد؛ مسائلی که هر روز جوانان را از آرزوهایشان دور‌تر می‌کند.

پاک کردن صورت مساله با وام

محبوبه خواجه‌رسولی، مشاور خـانـواده: افزایش سن ازدواج در یک دهه گذشته معلول عملکرد و سیاستگذاری‌های نادرست بوده است.

نابسامانی‌های اقتصادی، وضعیت اشتغال و بیکاری و البته بحران مسکن برای جوانان از اولویت بالاتری برخوردار است و این معیارها باعث شده سن ازدواج از ۳۰ سال هم فراتر برود اما جالب است که مصوبه اخیر با پاک کردن صورت‌مساله، همان افرادی را که به‌واسطه این مشکلات هنوز نتوانسته‌اند ازدواج کنند به نوعی جریمه می‌کند.

پایین آوردن سن ازدواج با معیارهای هیجانی و اختصاص ارقام بالای وام نه فقط شدنی نیست که باعث جدایی و مشکلات پس از آن هم می‌شود.

بسیاری از افراد شاید به‌واسطه نابسامانی‌های اقتصادی و تنها به‌دلیل برخورداری از این وام بدون هیچ آمادگی وارد زندگی مشترک می‌شوند و آسیب‌های چنین وصلت‌هايي بسیار بیشتر از بالا رفتن احتمالی سن ازدواج جوانان خواهد بود.

محدودیت سنی باید تغییر کند

نوشین نبئی، معاون دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان: ما باید توافق‌نامه مشترکی با بانک مرکزی داشته باشیم که به‌صورت کامل شرایط دریافت وام با توجه به این سن افراد مشخص باشد؛ چرا که محدودیت سنی اعمال شده در رابطه با دریافت وام ازدواج که ما گذاشته بودیم با مصوبه اخیر مجلس تفاوت دارد.

محدودیت سنی مورد نظر ما این بود که به افراد بالای ۴۵ سال وامی تعلق نگیرد. توجیه این محدودیت سنی هم این بود که به‌واسطه سیاست‌های فرزندآوری و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، چنین محدودیتی اعمال شده بود.

به نوعی این تغییر در محدودیت‌های سنی باعث تشویق برخی از افراد با سن بالای ۵۰ سال به ازدواج با افراد زیر ۲۳‌سال هم می‌شود.

سهولت در پرداخت وام

غلامـرضـا مـرحبـا، نماینده مجلس: وام ازدواج ‌باید به سهولت در اختیار زوجین قرار بگیرد. البته نباید سوی دیگر این ماجرا را هم نادیده گرفت، چرا که بخش زیادی از وام‌های داده شده هم بلاوصول می‌مانند، چرا که شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای است که توان بازپرداخت اقساط وام را ندارند. به این ترتیب مدیران بانک‌ها مجبور به سختگیری در اعطای وام می‌شوند.

لازم به یاد‌آوری است که شرایط معیشتی مردم و جوانان به‌گونه‌ای است که نمی‌توان با چنین وام‌هایی توقع داشت آنها به فرزندآوری تشویق شوند، به این مفهوم که اگر گمان می‌کنیم با ۵۰ میلیون تومان وام زادآوری را تشویق می‌کنیم، این کار ممکن نیست.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها