درست از زمانی که دو خواهر یا دو برادر دوقلوی همسان به دنیا می‌آیند از طرف پدر و مادر و دیگر افراد تناسباتی برایشان در نظر گرفته می‌شود؛ لباس‌های شبیه هم، هدیه‌های کاملا مشابه و برخوردهایی یکسان. در واقع به‌طور ناخودآگاه دو فرزند دوقلو با همدیگر بزرگ می‌شوند در صورتی که ممکن است از خیلی جهات تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۲۰

اما موضوع مهم چیست؟ این‌ که زمانی که وقت ازدواج این بچه‌ها فرامی‌رسد، ممکن است با چالشی جدی روبه‌رو شوند.

در واقع اگر یکی از این دو نفر بخواهد ازدواج کند، انتظار برای محقق‌شدن ازدواجی که می‌خواهد در نفر دوم، انتظار سختی است.

یعنی کسانی که همیشه در همه‌چیز با هم برابر بوده‌اند، حالا در موقعیتی متفاوت قرار گرفته‌ و این اتفاق می‌تواند باعث به‌وجود آمدن نوعی بدحالی در قل دوم بابت این عدم همزمانی ازدواج به وجود آورد اما طرف دیگر ماجرا چیست؟ این‌که ممکن است این دوقلوها با دوقلویی دیگر و به‌طور همزمان ازدواج کنند؛ یک ازدواج دوقلو با دوقلو.

پدیده‌ای که در کنار محسناتش، می‌تواند آسیب‌هایی جدی را هم به‌همراه داشته باشد. مثلا یکی از آسیب‌های این نوع ازدواج این است که اگر یکی از این قل‌ها در فرآیند ازدواج و با همسرش به مشکلی برخورد کند به طور ناخودآگاه برادر یا خواهرش هم از این مشکل آسیب می‌بیند.

در واقع در شرایطی این‌چنینی، گاهی خانواده‌ها نمی‌توانند با درایت کافی با موضوع برخورد کنند و کسانی که در این میان در حق‌شان اجحاف می‌شود، زوج دیگر هستند که این موضوع هیچ ارتباطی به آنها ندارد اما دچار چالش می‌شوند.

در واقع دوقلوها چه با تفکیک ازدواج کنند و چه با هم، هردو معایبی دارد اما کدام‌یک از این مدل‌ها، قابل اعتناتر و بهتر است؟ کدام قابل تحمل‌تر است و از کدام آسیب می‌شود چشم‌پوشی کرد؟ آن چیزی که من به آن رسیده‌ام و با توجه به پژوهش‌هایی که در دوقلوهای همگون و ناهمگون مواجه هستیم، این مساله مشهود است که فرآیند بزرگ‌شدن دوقلوها باید با رعایت تفاوت‌هایشان جریان پیدا کند؛ آنقدر که این نوع از تربیت برای پدر و مادر دوقلوها محقق شود که هر دو نفر را به‌طور یکسان بزرگ نکنند.

موارد بسیاری بوده که دو فرزند دوقلو برخلاف شباهت‌های ظاهری‌شان، تفاوت‌های عمیقی با هم داشته‌اند؛ یکی درونگرا بوده و دیگری برونگرا و درواقع باید بپذیریم که شبیه هم بودن بچه‌ها به این معنا نیست که حتما باید شبیه هم رفتار کنند، شبیه هم لباس بپوشند و انتظارهایی شبیه هم از آنها داشته باشیم.

پس چه بهتر که در انتخاب نوع لباس به سلیقه هرکدام احترام بگذاریم و همین روش را در دیگر جنبه‌های زندگی آنها نیز رعایت کنیم؛ آن‌وقت است که این دوقلوها، چه با دوقلوی دیگری و چه با آدم‌های متفاوتی ازدواج کنند با آسیب‌های کمتری روبه‌رو خواهند شد.

سجاد کریمان - روان‌شناس و مشاور خانواده / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها