اضافه شدن یک فرد جدید به فهرست تحریم‌ها

شورای امنیت تحریم یمن را تمدید کرد

تحریم جریان مقاومت یمن توسط دولت آمریکا، میلیون‌ها یمنی را در معرض گرسنگی و مرگ قرار داده است

نسل‌کشی یمنی‌ها با نظارت سازمان ملل

اقدام اخیر دولت آمریکا در خصوص تحریم انصارا...، بار دیگر از تروریسم دولتی ایالات متحده در مصاف با زنان و کودکان بیگناه یمنی پرده برداشته است. این تصمیم وقیحانه دولت آمریکا با سکوت دولت‌های غربی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخی گروه‌های ظاهرا مدعی حقوق بشر در جهان همراه شده است.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۱۲

طی روزهای اخیر، هشدارهای زیادی درخصوص عواقب و تبعات تحریم جریان مقاومت یمن توسط آمریکا مخابره شده است. سازمان پزشکان جهان، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد کمک‌های پزشکی در سراسر دنیا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دولت آمریکا مبنی بر تروریستی خواندن انصارا... یمن، زندگی بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور، بیش از ۲۰ میلیون نفر را به خطر می‌اندازد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف با انتشار گزارش از مرگ میلیون‌ها کودک یمنی به‌دلیل گرسنگی ابراز نگرانی کرد. براساس این گزارش انتشار ویروس کرونا باعث شده تا شرایط کشور جنگ‌زده یمن بیش از هر زمان دیگری وخیم شود. به‌ویژه آن‌که زیرساخت‌های بهداشتی این کشور در طول بیش از پنج سال جنگ، فروپاشیده است.

کودکانی که دچار سوءتغذیه شده‌اند

براساس گزارش اخیر یونیسف ۳۰ هزار کودک دیگر در طول شش ماه آینده دچار سوءتغذیه مرگبار خواهند شد که این رقم مجموع کل کودکان در وضعیت حاد سوءتغذیه در این کشور را با ۲۰ درصد افزایش به 2.4 میلیون خواهد رساند.

چنانچه شبکه یورونیوز اذعان کرده است، گزارش یونیسف همچنین با اتکا به برآوردهای دانشگاه جان هاپکینز از مرگ قابل پیشگیری شش هزار و ۶۰۰ کودک زیر پنج سال دیگر در شش ماه آینده خبر می‌دهد.

یونیسف برای رسیدگی به وضعیت کودکان یمن در سال ۲۰۲۰ درخواست ۴۶۱ میلیون دلار کمک مالی کرده بود، اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این صندوق ۵۳ میلیون دلار دیگر کمک درخواست کند اما تاکنون تنها ۱۰ درصد کمک‌های درخواست شده برای مبارزه با کووید ۱۹ و ۳۹ درصد از کمک‌های لازم برای اقدامات بشردوستانه تأمین شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، انگلیس، فرانسه و عربستان سعودی نه‌تنها اجازه رسیدن کمک‌های بین‌المللی را به یمنی‌ها نمی‌دهند، بلکه بر شدت حملات و نسل‌کشی خود در این کشور افزوده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد اعلام کرده است در صورتی که تا تابستان امسال 54.5 میلیون دلار دریافت نکند، اقدامات بهداشتی و غذایی خود را به‌ناچار متوقف خواهد کرد.

در صورت توقف کمک‌های یونیسف، ۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک دچار سوءتغذیه شدید شده و با خطر مرگ جدی مواجه خواهند شد، نزدیک به یک میلیون کودک نیز کمک‌های حیاتی دریافت نخواهند کرد و ۵۰۰ هزار مادر باردار یا در حال شیردهی دچار سوءتغذیه خواهند شد.

آمریکا مانع از انتقال دارو و پول به یمنی‌ها می‌شود

امیلی مارتین، سخنگوی سازمان پزشکان در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: برای سازمان ما و بقیه سازمان‌های امدادی و حقوق بشری حاضر در یمن، این خبر وحشتناک و با توجه به اوضاع فاجعه‌بار در این کشور بسیار اسفبار است. در حال حاضر درصدد هستیم ببینیم چگونه می‌توان کمک‌ها و خدمات حداقلی بهداشت عمومی را در اختیار شهروندان یمنی با توجه به تصمیم دولت آمریکا قراردهیم.

بر اساس آنچه امیلی مارتین می‌گوید، یکی از مهم‌ترین عواقب این تصمیم عدم دستیابی به پول برای تامین هزینه‌های لازم از طریق سازمان پزشکان در فرانسه به یمن خواهد بود. بی‌تردید بانک‌های اروپایی پس از این تصمیم به‌دلیل ترس از تحریم‌های احتمالی در انتقال پول به پزشکان کمکی نخواهند کرد. مشکل بعدی مساله تامین دارو خواهد بود. در حال حاضر وضعیت بخشی از محموله‌های دارویی که برای کمک مردم شمال و جنوب یمن تهیه شده نامعلوم است.

بحران انسانی در یمن فراتر از حد تصور است

یمن در کنار کمبود غذا، با کمبود خدمات پزشکی و پزشک روبه‌روست و نظام بهداشت آن در سایه تجاوز سعودی‌ها و حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آن، که بیش از پنج سال است ادامه دارد، در حال فروپاشی است. حتی قبل از آن که ویروس کرونا در این کشور شیوع یابد برای هر ۱۰ هزار یمنی فقط ۱۰ دکتر وجود داشت. هیچ کشور دیگری به اندازه یمن امروزه دستخوش شدیدترین بحران انسانی نیست. آمار دولتی که جامعه بین‌الملل آن را به رسمیت می‌شناسد شمار مبتلایان به ویروس کرونا را ۱۶۷۴نفر و تعداد قربانیان ناشی از این ویروس را ۴۶۹ نفر اعلام کرده است.

انفعال سازمان ملل در قبال حوادث یمن تاسفبار است

ریچارد فالک گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد و استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون در خصوص آنچه در یمن می‌گذرد به روزنامه جام‌جم می‌گوید: آنچه امروز در یمن می‌گذرد، دل هر انسانی را به درد می‌آورد. کودکان، زنان و مردان یمنی با قطحی، کرونا و جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند. سازمان ملل خودش به بازیگر سیاسی تبدیل شده است. کشورهایی مانند آمریکا، به واسطه جایگاه سیاسی خود و لابیگری‌هایی که در این سازمان بین‌المللی دارند، تصمیم گیری‌ها و اقدامات آن در قبال بحران یمن ( و دیگر بحران‌های بین‌المللی) را تحت تاثیر قرار داده‌اند. این موضوع برای افکار عمومی دنیا قابل قبول نیست.

ریچارد فالک افزود: دخالت‌های آمریکا در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات سازمان ملل متحد، تنها محدود به استفاده از حق وتو توسط این کشور نیست! واشنگتن در پشت پرده سکوت سازمان ملل در قبال بحران انسانی در یمن قرار دارد. برخی کشورها نیز در این خصوص با آمریکا همراهی کرده و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند در قبال این جنایات (جنایات انسانی در یمن توسط آمریکا و سعودی‌ها) سکوت کنند.

محمد علیزاده - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها