نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد درمان سندرم تنفسی حاد ناشی از ویروس کووید ۱۹ با استفاده از رادیوتراپی با «دوز» پایین امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۱۳۰۱۴۹۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در طرحی با عنوان «مرور هدفمند در خصوص استفاده از رادیوتراپی با «دوز» پایین در درمان بیماران مبتلا به ویروس covid۱۹» این موضوع را بررسی کرده‌اند.

بر اساس آن چه در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده است، در لیست محدود رویکردهای درمانی، اثربخشی پرتودرمانی با دوز کم (LD-RT) برای بهبود بیماری‌های مرتبط با التهاب رویکرد جدیدی را پیش پای محققان قرار داده است.

رادیوتراپی با دوز پایین با جلوگیری از تولید سیتوکین‌های پیش التهاب و مانع فعالیت لکوسیت‌ها و همچنین، مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن این روش اجازه می‌دهد تا از آن برای بسیاری از بیماران استفاده شود.

به ویژه کسانی که نمی‌توانند درمان‌های ضد IL-۶ را در کشورهای کم درآمد دریافت کنند. ولی اشتیاق برای استفاده از LD-RT برای درمان بیماران COVID-۱۹ هنوز خاموش است.

پژوهشگران می‌گویند: در این بررسی، مکانیسم‌های LD-RT در درمان غیر بدخیم بیماری‌ها بررسی شد و سپس در ارتباط با موافقان و مخالفان این روش درمانی برای درمان سندرم تنفسی حاد به عنوان یک رویکرد درمانی امیدوارکننده در بیماران کووید ۱۹ بحث شد.

همچنین آزمایش‌های کلینیکی که جهت درمان بیماران دارای سندرم تنفسی حاد ناشی از ویروس کووید ۱۹ از رادیوتراپی با دوز پایین استفاده کرده‌اند را بیان کرده‌ایم.

این مطالعه که توسط فرشته کوشا، عطیه پورباقری سیگارودی، محسن بخشنده و داوود بشاش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، در International Journal of Radiation Biology به چاپ رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها