از درمان سرفه‌های خشک تا تحریک سیستم ایمنی بدن؛

آشنایی با خواص دارویی ترنجبین

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ترنجبین دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است و برای درمان سرفه‌های خشک همراه با داروهای نرم‌کننده سینه و گلو بسیار مفید است.
کد خبر: ۱۳۰۱۴۸۵

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر ساره حسینی گفت: ترنجبین در اثر فعالیت نوعی حشره سخت بالپوش بر روی گیاه خارشتر تولید می‌شود و در طول ماه‌های مرداد تا مهر به حداکثر میزان تراوش می‌رسد. خارشتر گیاهی خودرو در خراسان جنوبی بوده که به شرایط کم‌آبی و شوری مقاوم است. ترنجبین یک گلوکومانان است و عمدتاً از گالاکتوز و اسیدهای اورونیک تشکیل شده‌اند و ساختار پلی ساکارید جاذب آب دارد که نقش فیبر را بازی می‌کند و از دسته ملین‌های اسموتیک به‌حساب می‌آید و دوز معمول مصرف آن ۱۲۲ میلی‌گرم بر کیلوگرم روزانه است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: ترکیب شیمیایی ترنجبین شامل ۷/۴۷ درصد ملزیتوز ، ۴۴/۲۶ درصد ساکارز، ۶۴/۱۱ درصد فروکتوز، ۴/۱۲ درصد صمغ و موسیلاژ و ۸/۵ درصد خاکستر است. سایر ترکیبات شامل صمغ و موسیلاژ، تانن و املاح مختلف شامل کلسیم، منیزیوم، گوگرد، سیلیسیم و آلومینیوم است.

وی با اشاره به این‌که از آن جا که ترنجبین یک نوع عسل محسوب می‌شود و دارای مواد مغذی زیادی است،‌ در ترکیبات داروها و شربت‌های خون‌ساز به کار می‌رود، افزود: بر طبق تحقیق صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ در مجله Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine بخش محلول در آب ترنجبین حاوی ماکرو مولکول کربوهیدرات با فعالیت‌های مختلف بیولوژیکی و ساختاری است و دارای اثرات تحریک‌کننده سیستم ایمنی بدن است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ترنجبین در سیستم‌های درمانی سرطان‌ها در طب ایرانی و سنتی کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد. این دارو برای کنترل رشد سلول‌های سرطانی نقش زیادی دارد و از آن گذشته مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی به‌خوبی تامین می‌کند. کاربرد آن در علاج سرطان خون به‌ویژه در کودکان برای متخصصین طب سنتی آشکار است. البته باید توجه داشت که برای این منظور ترنجبین در کنار مکمل‌های دیگر دارویی برای علاج سرطان‌ها به کار می‌رود.

دکتر حسینی تأکید کرد: با توجه به خواص درمانی بسیار خوب ترنجبین، فرآوری دارویی آن می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند. با هدف بهره‌گیری از ظرفیت گیاهان دارویی استان خراسان جنوبی در جهت کمک به تولید ملی و خلق ثروت، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد با بهره‌گیری از توان متخصصین خود در حوزه‌های مختلف علوم کشاورزی و صنایع غذایی با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای انجام تحقیقات کاربردی روی ترنجبین و ورود آن به صنایع غذایی و دارویی استان همکاری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها