سازمان انرژی اتمی در بیانیه ای در پاسخ به تروئیکای اروپایی اعلام کرد: این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی را به آژانس ارائه نکرده و پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام می شود.
کد خبر: ۱۳۰۱۴۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان انرژی اتمی امشب (شنبه) در بیانیه ای به بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام (تروئیکای اروپا) واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است:

موضوع كارخانه توليد اورانيوم فلزی مندرج در ماده 4 «قانون اقدام راهبردی براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران» كه مجلس محترم شوراي اسلامي سازمان انرژي اتمی را نسبت به آن موظف نموده است و موضوع توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) براي استفاده در راكتور تحقيقاتی تهران دو موضوع كاملاً متفاوت است.

اين سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحي كارخانه اورانيوم فلزی موضوع ماده 4 قانون بين‌المللي انرژي اتمي را به آژانس ارائه ننموده است كه البته پس از انجام تمهيدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعيين شده در قانون اين اقدام انجام خواهد شد.

برنامه توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) همانطوريكه در گزارش اخير آژانس نيز آمده است نخستين بار بيش از دو سال پيش به آژانس ارائه شده است و در طول اين مدت نيز در چند مرحله اطلاعات تكميلی و نهايتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.

ضمناً يادآوري مي‌نمايد كه در اوايل دهه 80 طي گزارشي كه در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقيق و توسعه در رابطه با توليد اورانيوم فلزی براي مصارف صلح‌آميز و متعارف در حد مقدماتي و به ميزان اندك با موفقيّت انجام شده بود.

توضيح اينكه در فرآيند توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) اورانيوم فلزی يك محصول ميانی است كه در فرآيند توليد بدون توقف در اين مرحله، بلافاصله سوخت پيشرفته (سيليسايد) توليد می گردد.

اميد است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با پرهيز از ذكر جزئيات غير ضرور در گزارشات خود از بروز زمينه‌ های سوء تفاهم جلوگيري نمايد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها