رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سیستم هشدار سریع زلزله برای گسل شمال تهران منتفی است و استفاده از شتاب‌نگارها برای گسل‌هایی مانند مشا و ملارد که با فاصله نسبتا زیاد از تهران قرار دارند، کاربردی است.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۹۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره نصب تعدادی شتاب‌نگار زلزله در پایتخت، اظهار داشت: این شتاب‌نگارها در پیشگیری از خسارات جانی و مالی زلزله بسیار حائز اهمیت است و در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ژاپن، مکزیک، ترکیه و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: اطراف تهران گسل‌های متعددی وجود دارد و گسل شمال تهران تقریبا داخل پایتخت است و موضوع هشدار سریع برای آن منتفی است. در واقع استفاده از شتاب‌نگارها برای گسل‌هایی مانند مشا و ملارد که با فاصله نسبتا زیاد از تهران قرار دارند بیشتر کاربردی است و می‌تواند از خسارات مالی و جانی ناشی از زمین لرزه در این گسل ها پیشگیری کند.
 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در صورت فعال شدن گسل مشا و زلزله در آن محدوده بین 20 تا 60 ثانیه (با توجه به ابعاد شهر) زمان می‌برد این زلزله در مناطق مختلف تهران احساس شود و بنابر این در این مدتی که تا رسیدم امواج زلزله زمان داریم با اعلام به موقع هشدار می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داد.
 
کرمی محمدی با اشاره به اینکه هشدار از سوی شتاب‌نگارها در کسری از ثانیه به مرکز واصل می‌شود، گفت: در صورتی که زیرساخت‌ها فراهم باشد بلافاصله و بطور خودکار به مراکز مورد نظر نظیر مترو، آتش‌نشانی و هلال‌احمر ارسال خواهد شد.
 
وی بیان داشت: به طور مثال در صورتی که آتش‌نشانی حتی 25 ثانیه قبل از رسیدن امواج زمین‌لرزه از این حادثه اطلاع پیدا کند حداقل نیروها و تجهیزات خود را مانند خودروها می‌تواند از ایستگاهها خارج کند و این موضوع نه تنها در امدادرسانی و اطفاء حریق به موقع نقش دارد بلکه در کاهش خسارات ناشی از آتش‌ سوزی نیز حائز اهمیت است.
 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بیان داشت: در مترو 140 رام قطار داریم که روزانه تعداد زیادی مسافر به ویژه در ساعات پیک از این قطارها استفاده می‌کنند و اگر سرعت قطار در هنگام زلزله بالا باشد احتمال خروج آن از ریل وجود دارد و تعداد زیادی از مسافران دچار حادثه و گرفتار می‌شوند و مسیر نیز تا مدتها مسدود خواهد شد.
 
ولی در صورتی که حتی 25 ثانیه قبل از رسیدن امواج زمین‌لرزه حادثه به مترو اعلام شود قطعا امکان کاهش سرعت حرکت قطار و یا توقف در ایستگاه وجود خواهد داشت و این مسأله در کاهش تلفات و نجات جان شهروندان و نیز امکان خدمت رسانی از طریق مترو بسیار حائز اهمیت است.
 
کرمی‌محمدی گفت: اخیراً‌ در زمین‌لرزه 4 ریشتری یک ماه پیش در مشا از این سنسورها استفاده شد و هشدار بموقع دریافت شد. در تکمیل و تدقیق و بروزآوری سیستم هشدار سریع هم اکنون  یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور به عنوان مشاور طرح و یک مرکز علمی معتبر دیگر به عنوان ناظر آن با سازمان همکاری می‌کنند و در این راستا حتما از ایده همه صاحبنظران استفاده می‌کنیم.
 
وی گفت: هزینه سنسورهای خریداری شده هم اکنون به سه تا چهار برابر رسیده است که البته با توجه به نقش بسیار مهم این سیستم در پیشگیری از خسارات جانی و مالی این مبالغ همچنان بسیارناچیز است.
 
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در حال حاضر 26 دستگاه شتاب‌نگار برای تهران خریداری شده که 4 مورد آن مربوط به سال 94 و 22 مورد طی پارسال و امسال تهیه و ایستگاههای آن نصب و اجرا شده است.
 
وی یادآور شد:البته سنسورهای دیگری هم در داخل تهران وجود دارد که در سامانه های دیگری نظیر سامانه تخمین خسارت زلزله استفاده می شود و با این احتساب اطلاعات حدود 100 شتابنگار با همکاری مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و نیز شرکت گاز استان تهران بطور بر خط به سازمان می‌رسد ولی تعداد دستگاه مورد استفاده در سامانه هشدار سریع فقط 26 دستگاه است که امیدواریم بتوانیم  برای ارتقاء و تکمیل این سامانه ارزشمند، تعداد این دستگاه‌ها را هر چه بیشتر افزایش دهیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها