مدیر کل آژانس اتمی با بیان اینکه ایران با سرعت زیادی در حال حرکت به سمت غنی‌سازی ۲۰ درصدی است، پیش‌بینی کرد ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو تولید شود.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۱۷

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرعت زیاد جمهوری اسلامی ایران در حرکت به سمت غنی‌ سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اذعان کرد.

گروسی طی سخنرانی در همایش «رویترز نِکست» وابسته به خبرگزاری رویترز، گفت: «زمانی که ابتدا درباره برنامه ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطلع شدم، آژانس نمی‌دانست که این واقعا قصد و نیت فوری ایران است یا یک طرح است اما بعد ایران طی چند روز پیش رفت».

تولید ماهانه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد

وی با بیان اینکه اکنون در واقعیت جدیدی قرار گرفته‌اند، توضیح داد: «این فرایند شروع شد و ما باید می‌دیدیم که آنها (ایران) روزانه چه مقدار [اورانیوم ۲۰ درصد] تولید می‌کنند. به نظرم ایران می‌تواند ماهانه چند کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند».

به نوشته خبرنگار «وال‌استریت ژورنال»، مدیر کل آژانس اتمی با پیش‌بینی اینکه ایران در تأسیسات فردو ماهانه حدود ۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کند، اظهار داشت: «البته این میزان می‌تواند افزایش یابد».

گروسی با بیان اینکه نمی‌داند دولت ایران تا چه حد مصوبه مجلس شورای اسلامی را اجرا خواهد کرد، افزود: «هنوز به من اطلاعیه‌ای از سوی ایران درباره قصد آنها برای پایان دادن به دسترسی [بازرسان آژانس] ذیل پروتکل الحاقی در ماه فوریه داده نشده است».

نگرانی از پایبندی دولت به مصوبه مجلس

وی همچنین افزود: «باید این موضوع را جدی بگیرم زیرا این [مصوبه] یک قانون است و به نظر می‌رسد دولت هم در اجرای آن مصمم باشد. این برای من نگران‌کنده است».

مدیر کل آژانس اتمی با اشاره به مصوبه مجلس و تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرای آن، تصریح کرد: «با اینکه وظیفه من نیست که به [جو بایدن] رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بگویم که برای احیای دیپلماسی با ایران چه کار کند اما مشخص است که ما ماه‌های زیادی زمان پیش روی خود نداریم. باید فقط چند هفته فرصت داریم».

گروسی درباره طرح کاهش دسترسی نظارتی بازرسان این سازمان در ایران نیز گفت: «دوست ندارم که در روز بیست‌ویکم فویه از ایران بشنوم که حضور بازرسان من در ایران کاهش خواهد یافت. این خبر بدی است، واقعا!»

امیدواری به حصول توافق کمکی با ایران

وی اما ابراز امیدواری کرد: «باور دارم می‌توانیم تا تاریخ بیست‌ویکم فوریه به نوعی توافق کمکی یا نقشه‌راه جهت اطمینان حاصل کردن از بازگشت تمام طرف‌ها به توافق هسته‌ای دست یابیم، فارغ از اینکه موضوعاتی مانند غنی‌ سازی ۲۰ درصدی یا سانتریفیوژهای اضافه باید برطرف شوند».

روز دو‌شنبه ۱۵ دی ماه سال جاری و پس از آنکه «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» از سوی مجلس تصویب و به دولت ابلاغ و رئیس جمهور نیز دستور اجرای قانون مزبور را صادر کرد، سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای این قانون تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را آغاز کرد.

با این حال، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده با متهم کردن ایران به «باج‌گیری هسته‌ای»، گفت تهدید به اخراج بازرسان آژانس ورای نقض برجام است و ایران نباید اصلا اجازه غنی‌ سازی اورانیوم داشته باشد.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور عضو برجام که تعهداتشان در این توافق را عملیاتی نکرده‌‌ و سابقه بدی از بدعهدی‌های خود به جا گذاشته‌اند نیز از آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در فردو ابراز نگرانی‌ کرده‌ و آن را نقض برجام خوانده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها