ضربه خوردن به دندان‌های شیری کودکان نوپا که درحال یادگیری راه‌رفتن هستند و کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی که دندان‌های دائمی آنها به‌تازگی روییده است تجربه ناخوشایندی برای کودک و والدین اوست.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۱۱

شدت آسیبی که بر اثر ضربه به دندان‌ها وارد می‌شود متفاوت است و تشخیص وسعت آن بدون انجام معاینات کافی امکان‌پذیر نیست.

نوع درمانی که دندانپزشک برای دندان ضربه‌دیده پیشنهاد می‌کند به سن بیمار و وسعت شکستگی دندان بستگی دارد.

دندان‌های شیری اغلب دچار لب‌پریدگی در لبه برنده دندان می‌شوند که به درمان خاصی نیاز ندارند و فقط از سوی دندانپزشک صاف می‌شوند تا ظاهر بهتری داشته باشند.

شکستگی‌های بزرگ‌تر با ترمیم قسمت شکسته با مواد همرنگ دندان درمان شده و مشکل برطرف می‌شود اما شکستگی‌های بزرگ‌تر به بررسی‌های بیشتر نیاز دارند و ممکن است روکش‌ بخواهد.

اگر دندانی که ضربه‌خورده دندان شیری باشد باید وضعیت دندان دائمی که در زیر آن دندان و داخل فک قرار دارد بررسی شود تا دچار آسیب نشده باشد.

جلوگیری از آسیب به دندان دائمی زیرین، هدف اصلی در درمان ضربه به دندان‌های شیری است. به همین علت وقتی دندان شیری در اثر ضربه به‌طور کامل از فک خارج می‌شود برخلاف دندان دائمی مجددا سر جایش قرار داده نمی‌شود.

دندان دائمی که به‌طور کامل از فک خارج‌شده باید مجدد سرجایش قرار داده شود. دندان را در شیر، بزاق یا نرمال سالین قرار دهید و سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه دندان سریع‌تر سر جایش قرار بگیرد موفقیت درمان آن بیشتر است.

دندانی که دچار ضربه شده ممکن است دچار اختلال خونرسانی شود که در اثر آن پس از مدتی عوارضی همچون تغییررنگ ایجاد می‌شود یا ممکن است آبسه کند. به همین علت مراجعه به دندانپزشک برای انجام معاینات لازم پس از ضربه‌خوردن به دندان امری ضروری است.

اقدامات اورژانسی پس از ضربه و شکستن دندان کودک

دهان کودک را با آب گرم بشویید و تمیز کنید. اگر تکه شکسته‌ شده دندان را پیدا کردید آن را نگه دارید، زیرا ممکن است دندانپزشک بتواند آن تکه را مجددا به دندان وصل کند. تکه شکسته را داخل یک ظرف حاوی شیر، بزاق یا آب بگذارید.

اگر قسمتی از دهان دچار خونریزی است یک تکه گاز یا پنبه تمیز را مرطوب کرده و روی محل خونریزی قرار دهید، کمپرس سرد روی صورت قرار دهید تا از ورم صورت جلوگیری کند و از به‌کاربردن گرما و مواد ضددرد مستقیما داخل دهان پرهیز کنید. انجام این اعمال وسعت آسیب را کمتر می‌کند و به‌طور موقت درد را کاهش می‌دهد.

دکتر نیکو اثنی‌عشری - دندانپزشک / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها