آسم بیماری مزمنی است که جنبه‌های مختلف جسمی، روانی و اجتماعی زندگی افراد را درگیر کرده و یک اختلال تنفسی است که با انسداد مجاری تنفسی، موجب حملات عود‌‌کننده تنفس می‌‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۰۹۱۰

علائم تنفسی شامل تنگی‌ نفس، خس‌خس و محرک‌‌های تشدید آسم عبارتند از: آلودگی هوا، گرده گیاهان، بوهای تند، مواد محرک شیمیایی و استرس.

بیشترین موارد آسم در حوالی پنج سالگی تشخیص داده می‌شود به همین دلیل بیشتر افراد تصور می‌کنند که آسم بیماری کودکان است.

گرچه شیوع آسم در کودکان بالاست اما افراد در سنین مختلف نیز دچار این بیماری می‌شوند. با شناخت کامل این بیماری می‌توان در موارد زیادی از آن پیشگیری کرد تا صدمات جانی و مالی بر افراد و خانواده‌هایشان و جامعه وارد نشده و راحت‌تر کنترل شود.

آسم در بیشتر موارد در اثر تنگ‌شدن موقتی و برگشت‌پذیر مجاری هوایی ایجاد شده اما در برخی افراد التهاب مجاری تنفسی در اثر آسم به تغییرات دائمی منجر می‌شود که در این افراد، مجاری تنفسی آسیب می‌بینند و به‌صورت برگشت‌ناپذیر و تنگ باقی‌می‌مانند.

در اثر این تغییرات، ظرفیت تنفسی کاهش می‌یابد. ممکن است سرفه و خس‌خس سینه در شرایط عادی وجود نداشته باشد ولی آزمون‌های تنفسی، کاهش توانایی ریه در خروج هوا را نشان می‌دهند.

با تشدید فصل سرما یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد استفاده از شومینه در برخی خانواده‌هاست.

شومینه چون حفاظ شیشه‌ای یا فلزی جلویی را ندارد، باعث خروج مواد شیمیایی و سوخته از محفظه و آزادشدن در محیط خانه می‌شود.

از طرفی با سوختن ناقص مواد سوختی موجب تولید گازهای دفعی زیادشده و نیز با مصرف میزان بالای اکسیژن محیط موجب افت اکسیژن هوای خانه و تشدید بیماری افراد آسمی می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در هوای سرد زمستان، شرایط ویژه مبتلایان به آسم را در خانه بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهید.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها