گفتگو با سردار علیرضا افشار، فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج در سالروز تشکیل این نهاد

هرجا به بسیج اعتماد شد، جواب داد

گفت‌وگو با مدیر انتشارات روایت‌فتح درباره روزگار این ناشر در سال شیوع کرونا

فقط کتاب تولید نمی‌کنیم

انتشارات روایت فتح آثارش را در در چند دسته‌بندی متنوع ارائه می‌کند؛ دسته‌بندی‌های موضوعی با عناوینی مانند نیمه پنهان ماه، اینک شوکران، مادران، سرداران، یادگاران،‌ روزگاران، روایت نزدیک، زندگی، بین الملل، هنر مقاومت، مدافعان حرم و برخی دسته‌بندی‌های دیگر.
کد خبر: ۱۳۰۰۸۷۴

ضمن این‌که آثار منتشر شده در این مجموعه‌ها با استقبال مخاطبان مواجه شده‌اند، چند ماهی است که سکان مدیریت این دفتر انتشاراتی به مهدی محمدخانی سپرده شده است؛ چند ماهی که مصادف بوده با شیوع ویروس کرونا.اگر دقیق‌تر بگوییم محمدخانی از تیرماه همین امسال مدیریت این انتشارات را برعهده گرفته است. البته پیش از این به عنوان جانشین مدیر انتشارات روایت‌فتح مشغول بوده و اگر سوابق مطبوعاتی او در ماه‌نامه نقد سینما، سینما رسانه و مدیریت کارگاه‌ها و نشست‌های نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال را در نظر بگیریم، سابقه‌‌اش در مدیریت فرهنگی به چند سال می‌رسد. با محمدخانی درباره تازه‌ترین دستاوردهای انتشارات روایت فتح، برنامه‌ها و اقداماتش و نیز درباره تازه‌های این دفتر انتشاراتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

انتشارات روایت فتح از چه زمانی شروع به فعالیت کرد؟
انتشارات روایت فتح در مورخ ۲۶ مهر ۱۳۷۶ با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسما فعالیت تخصصی خود را در حوزه ادبیات پایداری آغاز کرد.


در طول این سال‌ها و فراز و نشیب‌های چاپ و انتشارات دلیل پابرجا بودن انتشارات روایت فتح چه بوده؟
انتشارات روایت فتح با به کارگیری نیروهای متخصص و متعهد به انقلاب اسلامی و ایجاد بستر فکری و جهان‌بینی توحیدی خود و با نیازسنجی جامعه فرهنگی کشور در مقاطع حساس هر دهه و با پرهیز از پذیرش کار سفارشی، عدم دریافت هزینه از نویسنده، به‌کارگیری نویسنده متخصص و متعهد و بسیاری عوامل دیگر به عرصه انتشار کتاب ورود کرده و با حفظ این آرمان‌ها در فراز و نشیب دریای متلاطم فرهنگی کشور به مدد خداوند و لطف اهل بیت علیهم‌السلام توانسته همچنان پابرجا بماند.


انتشارات روایت فتح معروف به روایت‌های مجموعه‌ای از شهداست. این مجموعه‌ها چطور تعیین می‌شوند؟
مجموعه‌ها با توجه به نیاز جامعه و با برنامه‌ریزی دقیق و بحث و مداقه‌های کارشناسان حوزه فرهنگ و کتاب پدید می‌آید. این نیاز هم به معنی این است که جامعه طالب چیست و هم این‌که جامعه از چه چیز بی‌اطلاع است و نیاز است تا به آن دسترسی یابد. به عنوان مثال زمانی که محتوای تمام کتاب‌های حوزه ادبیات پایداری تبدیل شده بود به مجموعه‌ای از سلاح‌های جنگی، ترکش، اسارت، خون، خونریزی و به عبارتی روی آشکار و خشن جنگ، روایت فتح زاویه دید خود را به سمت زوایای پنهان جنگ که جنبه عرفانی، محبتی و انسانی و پشت جبهه‌ها بود معطوف کرد و این چنین مجموعه نیمه پنهان ماه که روایت همسران شهدا از جنگ بود را متولد کرد.این زاویه دید در بخش دیگر نیز نظیر مدافعین حرم، اسرای جنگ، شیمیایی‌ها، شهدای اقلیت‌های دینی و ... نیز بسط یافت.


با جوانان و نویسندگان کتاب اولی و تازه کار هم کار می‌کنید. اعتماد شما به نویسنده‌های جوان چگونه شکل گرفته است؟
روایت فتح با توفیق الهی و مدد اهل بیت علیهم‌السلام با رویکرد میان‌دارانه در فضای ادبیات پایداری در حال فعالیت است چرا که معتقد است این مسیر روز به روز باید با توان بیشتری به طی مسیر ادامه بدهد. در این فضا اگر به فکر جوان مستعد انقلابی نباشیم، در جذب او به نیروهای بیگانه شتاب بخشیده‌ایم. این رویه که دست نیروی جوان را می‌گیرد، به او کار می‌آموزد و او را به دنیای ادبیات پایداری معرفی می‌کند، از منش‌های سید مرتضی آوینی بود که او نیز جوان‌ها را با فیلمسازی آشنا می‌کرد و تمام تجربیات چندین ساله خود را بدون دریغ در اختیار آنها قرار می‌داد. اگر به این مسیر معتقد هستیم، باید اندوخته‌ها را بدون حب و بغض در اختیار جوانان قرار دهیم تا میراث‌ساز آینده باشند.


با مخاطبان هم تعامل دارید؟ آیا فضای ارتباطی برای دادن سوژه یا مشارکت در تالیف کتاب وجود دارد؟
روایت فتح به این مفتخر است که از جایگاه مردمی مهم و والایی برخوردار است و به جرات می‌توان گفت هیچ یک از رقبای او در این فضا از چنین جایگاه مردمی برخوردار نیستند. روایت فتح ابتدا با اعتقاد و بعد به کارگیری لفظ «خانواده بزرگ روایت فتح» با مخاطب خود که او را عضو خانواده‌اش می‌داند وارد تعامل شده است. باید اشاره داشت که این جایگاه مردمی سهم قابل توجهی از خود را مدیون روح بلند و پاک و مخلص سید شهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی می‌داند. اعضای خانواده روایت فتح می‌توانند با مراجعه به سایت انتشارات روایت فتح به آدرس revayatfath.ir در بخش ارسال سوژه، هر ایده‌ای را که دارند در اختیار انتشارات قرار دهند و در صورت تایید، خودشان به تولید یا تحقیق اثر دست بزنند. همچنین مردمی‌ترین پایگاه انتشارات روایت فتح که به شکل مستقیم با مخاطب در تعامل است، صفحه رسمی انتشارات روایت فتح در بستر اینستاگرام به آدرس
revayatfath@ است.


راهکارهایتان برای دوره کرونا چه بوده و چقدر برنامه‌هایتان محقق شده است؟
هر تهدیدی، فرصتی با خود به همراه دارد. مهم این است که چگونه از آن بهره ببریم. ما در این ایام تمام فعالیت‌های خود را بر فضای مجازی معطوف کردیم تا هم به شکل مستقیم و تعاملی با اعضای خانواده خود در ارتباط باشیم و هم از تمام ظرفیت‌های این بستر بهره ببریم. قطعا این بیماری برخی اهداف ما را دچار خدشه کرده است اما آنچه به دست آمده قابل قبول و قابل تامل است.


برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
آنچه برای آینده در نظر گرفته شده است تولید مجموعه زندگی علماست که در فاز اول آن فقط به شرح زندگانی روحانیان از ذریه حضرت زهرا سلام‌ا... علیها پرداخته خواهد شد. همچنین تمرکز بر تولیدات آثار در حوزه نشر الکترونیک و همزمان تولید آثار صوتی مانند کتاب گویا و کتاب رادیویی که چند نمونه موفق آن نیز پیشتر تولید و منتشر شده است.


کدام بخش از فعالیت‌های روایت فتح در اولویت است؟
آنچه برای روایت فتح مهم است، تنها تولید کتاب نیست بلکه تولید سبد کالایی از یک اثر تولید شده است که مخاطب را با زوایای مختلف یک اثر آشنا کرده و او را در تهیه اثر مورد نظر یاری می‌کند. به عنوان مثال شاید فردی به دلیل مشغله‌های کاری امکان خواندن کتاب را نداشته باشد، از این رو وجود کتاب صوتی یا رادیویی همان اثر باعث می‌شود این دست از مخاطبان نیز از آثار تازه تولید شده بهره ببرند. همچنین برخی از آثار در قالب مستند، فیلم داستانی، نمایش رادیویی و.. نیز با همکاری سایر بخش‌های داخلی بنیاد روایت فتح و نهادها و ارگان‌های مربوطه قابل تولید اثر خواهد بود. در کنار این موارد ایجاد بستر نشست خبری، گفت‌وگوی تخصصی و نقد اثر و بسته‌های تبلیغاتی نیز به مخاطب در انتخاب بهتر کمک حال خواهد بود.


کتاب رادیویی اینک شوکران از جمله آثار قابل توجه انتشارات شما بود. استقبال چطور بود و برنامه‌ای برای تداوم آن دارید؟
بله. در یک همکاری مشترک با رادیو نمایش، تمام مجموعه مدافعین حرم به کتاب گویا تبدیل شد که از برجسته‌ترین کارگردانان و بازیگران رادیویی کشور در آن بهره برده شده است که به زودی در برنامه‌ای رسمی از تمامی این آثار ۱۵ جلدی رونمایی خواهد شد.
همچنین کتاب بی‌تو پریشانم نوشته سرکار خانم زینب پاشاپور که به زندگی شهید محمد پورهنگ از شهدای مدافع حرم می‌پردازد نیز در حال تولید کتاب رادیویی نظیر مجموعه اینک شوکران است.

در دست انتشار

مدیر انتشارات روایت فتح درباره تازه‌ترین آثار این دفتر انتشاراتی به این موارد اشاره کرد: مجموعه زندگی (زندگینامه امام خمینی، زندگینامه آیت ا... بروجردی، زندگینامه آیت ا... مرعشی، زندگینامه آیت ا... قاضی)، معجزه رتیان (خاطرات جانباز مدافع حرم عباس دهقانی)، بی‌بی سلطنت (زندگینامه خانم سلطنت زرگری فعال انقلابی و پشتیبان جبهه‌هایدفاع مقدس) و سرباز شهر ممنوعه (زندگینامه آقای نجات‌علی اسکندری جانباز جنگ تحمیلی) از جمله آثار در دست انتشار است.

ام البنین دیوسالار/ ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها