استادیار فیزیک دانشگاه وست تگزاس:

رنگ خورشید سفید است!

استادیار فیزیک دانشگاه وست تگزاس در کانیون گفت: اگر می‌خواهیم بفهمیم خورشید چه رنگی است، باید پرتو‌های خورشید را در کره زمین تشریح کنیم. چند روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد که نیازی به فناوری پیچیده‌ای ندارد، در حقیقت به احتمال زیاد بیشتر کودکان نسخه‌ای از این آزمایش را انجام داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۹۱

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، کریستوفر بیرد، استادیار فیزیک دانشگاه وست تگزاس در کانیون گفت: کل خورشید و همه لایه‌های آن درخشان هستند. رنگ خورشید طیف رنگ‌های موجود در نور خورشید است که از یک کنش متقابل پیچیده در تمام قسمت‌های خورشید ناشی می‌شود؛ بنابراین اساسا، اگر می‌خواهیم بفهمیم خورشید چه رنگی است، باید پرتو‌های خورشید را در کره زمین تشریح کنیم. چند روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد که نیازی به فناوری پیچیده‌ای ندارد، در حقیقت به احتمال زیاد بیشتر کودکان نسخه‌ای از این آزمایش را انجام داده‌اند.

بیرد افزود: محتوای رنگی یک پرتوی نور را می‌توان با عبور پرتو از طریق منشور به راحتی تشخیص داد. این اشیای ساده و ارزان، پرتوی نور را به اجزای مختلف رنگ خالص آن گسترش می‌دهند. هر رنگ خالص دارای یک فرکانس موج مشخص است، به همین دلیل دانشمندان تمایل دارند از کلمات «رنگ» و «فرکانس» به جای یکدیگر استفاده کنند، زیرا پرتوی نور توسط فرکانس آن تعریف می‌شود. برای نور مرئی، قرمز کمترین فرکانس و بنفش بیشترین فرکانس را دارد. دامنه رنگ‌ها یا فرکانس‌های موجود در یک پرتو نور را طیف می‌نامند.

او ادامه داد: هنگامی که ما پرتو‌های خورشیدی را از طریق یک منشور هدایت می‌کنیم، می‌بینیم که تمام رنگ‌های رنگین کمان از انتهای دیگر بیرون می‌آیند، این بدان معناست که ما تمام رنگ‌هایی را که برای چشم انسان قابل مشاهده است می‌بینیم؛ بنابراین خورشید سفید است، زیرا سفید از همه رنگ‌ها تشکیل شده است.

این استادیار فیزیک تشریح کرد: روش کمی پیچیده‌تر برای انجام این کار مشاهده با یک دوربین است که اندازه گیری کمی برخورد نور با پیکسل‌های مختلف را انجام می‌دهد، بنابراین راهی پیش روی ما می‌گذارد تا روشنایی فرکانس‌های مختلف طیف خورشیدی را ترسیم کنیم. اگر یک فرکانس خاص به طور مداوم از هر فرکانس دیگر روشن باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که خورشید سایه‌ای از آن رنگ است، اما این طور نیست. وقتی این کار را انجام می‌دهیم، به لحاظ کمی در می‌یابیم که همه رنگ‌های قابل مشاهده در نور خورشید به میزان تقریبی برابر وجود دارند.

بیرد گفت: اجزای رنگی نور خورشید به اندازه‌ای نزدیک هستند که در مقادیر مساوی وجود داشته باشند. گفتن خورشید سفید نسبت به زرد، نارنجی یا هر رنگ منفرد و خالص بسیار صحیح‌تر است؛ بنابراین، می‌توان گفت خورشید سفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها