فواید قطع و نخوردن لبنیات در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز

تغییرات خوب بدن بعد نخوردن لبنیات !!

قطع مصرف و نخوردن لبنیات در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز فوایدی را برای آن ها به همراه دارد، همچنین پس از نخوردن لبنیات تغییراتی در بدن رخ می دهد.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، لبنیات بسیار خوشمزه هستند و کسی نمی تواند آن را انکار کند اما سوالی که پیش می آید این است که در صورت عدم تحمل لاکتوز، نخوردن لبنیات چه تاثیری بر بدن می گذارد؟ که در این قسمت از بهداشت و سلامت در این باره توضیح خواهیم داد.

نخوردن لبنیات

عدم تحمل لاکتوز چیست ؟

افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند؛ آنزیم لاکتاز که مسئول تجزیه لاکتوز (قند موجود در شیر) به گلوکز و گالاکتوز است را تولید نمی کنند. این بدان معناست که به جای اینکه لاکتوز توسط بدن پردازش یا جذب شود مستقیما به روده بزرگ منتقل می شود و می تواند علائمی مانند نفخ، گرفتگی، اسهال و گاز معده را ایجاد کند.

بیشتر افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، مبتلا به عدم تحمل اولیه لاکتوز هستند بدان معنا که قادر به هضم لاکتوز در بعضی مراحل مثلا در دوران نوزادی و کودکی بوده اند اما پس از مصرف لبنیات، ناگهان ناراحتی گوارشی را تجربه کردند.

بر اساس مطالعه ای که انجام شد، حدود 4.7 میلیون بزرگسال به شیر و 2 میلیون نفر به تخم مرغ حساسیت دارند و این واکنش می تواند باعث کهیر، ناراحتی معده، استفراغ، مدفوع خونی و ... شود.

عدم تحمل لاکتوز

نحوه درمان عدم تحمل لاکتوز

چنانچه تردید دارید که مبتلا به آلرژی لبنیات هستید یا خیر می توانید به یک متخصص آلرژی یا گوارش مراجعه کنید. یک رژیم محدود کننده که در آن حداکثر 3 هفته از خوردن لبنیات خودداری می کنید، عدم تحمل لاکتوز را نشان می دهد (این کار باید همیشه تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام شود).

پس از این مدت می توانید لبنیات را به مدت یک هفته دوباره مصرف کنید. اگر متوجه شوید که علائم بلافاصله برگشتند پس احتمالا حساس هستید و عدم تحمل لاکتوز دارید. البته نباید لبنیات را نادیده گرفت زیرا شامل مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین، منیزیم و پروبیوتیک هستند. برای کسانی که می توانند لبنیات مصرف کنند گزینه هایی چون تخم مرغ محلی، ماست و پنیر کاتج به آن ها در رسیدن به اهداف تغذیه ای کمک می کند.

هر کسی که لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کند باید منابع جایگزین این مواد مغذی اصلی را پیدا و مصرف کند. به عنوان مثال کلم پیچ و سیب زمینی شیرین منابع خوبی برای کلسیم هستند، مغز ها نیز منیزیم را تامین می کنند. در حقیقت پزشکان توصیه می کنند فقط در صورت نیاز پزشکی لبنیات را از رژیم خود حذف کنید زیرا در غیر این صورت، در معرض کمبود مواد مغذی قرار خواهید گرفت.

با این حال، اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید یا به لبنیات حساسیت دارید، منطقی است که آن را از رژیم خود حذف کنید.

در ادامه، متخصصان تغذیه تغییراتی - مانند کاهش وزن و پوست درخشان و ... - که پس از حذف لبنیات از رژیم غذایی رخ می دهد را خاطر نشان کرده اند.

درمان عدم تحمل لاکتوز

تغییرات بدن بعد نخوردن لبنیات

1- درد و گاز معده، نفخ شکمی متوقف خواهد شد

وقتی بدن قادر به تجزیه لاکتوز نباشد، اسید ها و گازها در مجاری روده ایجاد می شوند و این موارد باعث گرفتگی معده، نفخ و گاز معده می شود. با قطع مصرف لبنیات باید انتظار داشته باشید که دیگر هیچ یک از این مشکلات را نداشته باشید.

2- ممکن است کمی کاهش وزن داشته باشید

لاکتوز قند است و این می تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. با حذف لبنیات از رژیم غذایی؛ بزرگترین تفاوتی که مشاهده می کنید کاهش وزن خواهد بود. کاهش مصرف قند یکی از اولین اقدماتی است که بسیاری از افراد در جهت کاهش وزن انجام می دهند.

3- اجابت مزاج به حالت طبیعی برمی گردد

یکی از علائم ناخوشایند عدم تحمل لاکتوز، اسهال است. این بدان دلیل رخ می دهد که عدم تحمل لاکتوز باعث افزایش مقدار آب روده بزرگ هنگام مصرف لبنیات می شود.

پزشکان اظهار می دارند که با قطع مصرف لبنیات، مدفوع به حالت طبیعی خود برمی گردد. یبوست نیز می تواند از علائم عدم تحمل لبنیات باشد. اگرچه این مشکل به اندازه اسهال شایع نیست اما باید انتظار داشته باشید که از یبوست نیز خلاص شوید زیرا سیستم گوارش هضم بهتری داشته و دفع مدفوع راحت تر خواهد بود.

قطع مصرف لبنیات

4- سلامت کلی روده را بهبود می بخشد

برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی با مواد افزودنی، می توانند باعث التهاب و بی نظمی در باکتری های روده شود. این مواد مصنوعی می توانند باعث ایجاد حساسیت های مختلف و همچنین رشد بیش از حد مخمر و التهاب دستگاه گوارش شوند که ممکن است منجر به خستگی، ناراحتی معده و حالت تهوع شود اما حذف لبنیات می تواند به بهبود روده کمک کرده و با گذشت زمان دوباره باکتری های سالم را ایجاد کند.

5- پوست می تواند ظاهر بهتری داشته باشد

بدن مواد زائد و سموم را به سه طریق ادرار، مدفوع و از طریق منافذ دفع می کند. اگر به لبنیات حساس هستید ممکن است این حساسیت از طریق پوست به صورت جوش های سرسفید، بثورات و حتی اگزما ایجاد شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف لبنیات با افزایش خطر ابتلا به آکنه در نوجوانان همراه است اما این نیاز به مطالعات طولانی تر دارد.

فواید نخوردن لبنیات

6- التهاب بدن کم تر خواهد شد

التهاب یک مسئله جدی است و می تواند بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی مانند اختلال غده تیروئید یا درد مفاصل را ایجاد کند اما حذف لبنیات می تواند التهاب را برای کسانی که به آن حساسیت دارند کاهش دهد. چنانچه نگران التهاب هستید اما به لبنیات حساسیت ندارید، روش های دیگری نیز برای کاهش آن وجود دارد.

گنجاندن ماهی یا مکمل روغن ماهی در رژیم غذایی یا خوردن غذاهای غنی از امگا-3 مانند آووکادو ، گردو و روغن می تواند به کاهش التهاب کمک کند. بنابراین علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان، ورزش و مدیتیشن نیز می تواند به کاهش التهاب ناشی از استرس تان کمک کند.

7- به درمان سر درد کمک می کند

ممکن است که محصولات لبنی عامل میگرن باشند بنابراین چنانچه در نمناک اشاره شده است، اگر استرس ندارید، خوب می خوابید و مصرف قهوه را محدود کرده اید اما همچنان سردرد دارید ممکن است لازم باشد مصرف لبنیات را محدود کنید تا میگرن متوقف شود.

8- ممکن است از لحاظ احساسی پایدار تر باشید

هورمون های زیادی در لبنیات وجود دارد که ممکن است با هورمون های موجود در بدن در تضاد باشد. وقتی این هورمون ها با یکدیگر مداخله می کنند منجر به تغییرات خلقی می شود بنابراین اگر مصرف لبنیات را متوقف کنید در معرض تداخل این هورمون ها قرار نمی گیرید و احتمالا از لحاظ عاطفی پایدار تر خواهید بود.

stop eating dairy

بی دلیل مصرف لبنیات را قطع نکنید

مصرف نکردن لبنیات برای همه توصیه نمیشود و چنانچه ابتدای مطلب هم عنوان شد برای افراد خاص که طبق تشخیص پزشک باید منابع دیگری را با لبنیات جایگزین کنند مناسب است. اگر شما جزو این دسته افراد نیستید با نخوردن شیر و فراوردهای لبنی ممکن است مواد مغذی ضروری را از دست بدهید. لبنیات فواید زیادی برای سلامتی دارند و سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین های D و B12 هستند. دریافت این مواد مغذی در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است اما اگر در بزرگسالی نیز دریافت نشود ممکن است به راحتی بیمار شوید. بنابراین اگر تصمیم به استفاده از جایگزین لبنیات دارید می توانید ساردین، ماهی آزاد و شیرهای گیاهی را در رژیم خود بگنجانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها