دانشمندان نگران هستند که ویروس کرونا می تواند باعث آسیب طولانی مدت به مغز و سیستم عصبی مرکزی شود و به طور بالقوه منجر به آلزایمر در سال های بعدی زندگی خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۶۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، دانشگاهیان مستقر در ایالات متحده و انگلیس در حال برنامه ریزی یک مطالعه جهانی گسترده برای بررسی احتمالی اثرات کووید 19 هستند.

در این تحقیق این احتمال بررسی شده که این ویروس می تواند بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون  و یا سایر اشکال بیماری های زوال عقل را رقم بزند یا خیر.

محققان هشدار می دهند که عواقب کامل مشکلات مرتبط با مغز ناشی از ویروس کرونا تا دهه ها با افزایش سن بازماندگان کاملاً درک نخواهد شد اما کالبد شکافی ،و مطالعات بر روی موش های آزمایشگاهی و داده های دیگر باعث نگرانی می شود.

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا باعث ایجاد آلزایمر می شود یا نه اما مشخص شده که ویروس قادر است به مغز حمله کند و دانشمندان امیدوارند که مطالعه جهانی آنها بتواند موضوع را روشن کند.

این گزارش حاکی از آن است از زمان شیوع آنفلوآنزا در سال های 1917 و 1918 ، بسیاری از بیماری های شبیه آنفولانزا با اختلالات مغزی مرتبط بوده اند.

 

این ویروس های تنفسی شامل خود آنفولانزا، سارس و البته کرونا است. تحقیقات نشان می دهد این ویروس ها بر مغز و سیستم عصبی تاثیر میگذارد.

آنفولانزای اسپانیایی سال 1918 توسط دانشمندان با افزایش مشکلات مغزی مانند اختلال در خواب ، اضطراب و روان پریشی مرتبط شد؛ علائمی که در بیماران کووید نیز مشاهده می شود.

با این حال در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد تأثیر ویروس ها بر سلامت شناختی طولانی مدت وجود ندارد.

تحقیقات قبلی نشان داده که رابطه ای بین آنفولانزا و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر وجود دارد.

با این حال ، یک مطالعه توسط دانشگاه بازل منتشر شده در سال 2016 نشان داد آنفولانزا با اختلالات عصبی مرتبط است اما هیچ شواهدی از تغییر خطر آلزایمر پیدا نکرد.

تحقیقات قبلی ثابت کرده است که ویروس کرونا به دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی می تواند باعث هذیان ، سکته و حتی فلج شود.

این ویروس قبلاً در بافت مغزی بیماران فوت شده نیز دیده شده است.

مطالعه ای که بر روی 33 نفر توسط محققان انجام شد نشان داد ویروس کرونا می تواند سلولهای عصبی مغز را از طریق مسیر مخاط پس از سفر به بالای بینی آلوده کند.

از سویی دیگر برخی نتایج نشان می دهد افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر در معرض همه گیری ویروس کرونا قرار گرفته اند ، بنابراین بسیار مهم است که هرگونه ارتباط احتمالی طولانی مدت بین ویروس و زوال عقل را درک شود.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها