یک انقلاب ناتمام
شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر با ایده‌آل‌های ترسیم شده در قانون و بیانات امام و رهبر انقلاب فاصله دارد؟

یک انقلاب ناتمام

گمانم سال ۸۷ بود که گزارشی رفته‌بودیم درباره این‌که جایگاه کتاب در سبد خانوارها چقدر است؟ تیتر گزارش از آنهایی بود که به یاد می‌ماند؛ کباب یا کتاب؟ بعد هم قیمت کتاب را ( که آن زمان بسیار ارزان بود) قیاس کرده‌بودیم با خوراکی‌ها.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۵۳

با این‌که قیمت کتاب از ارزان‌ترین غذاها هم کمتر بود اما آمار نشان می‌داد مردم حتی کتاب رایگان هم نمی‌خوانند و هیچ کاری به قیمت و عدد و رقمش ندارند.

اساسا تا چند سال پیش هربار آماری سرانه مطالعه کتاب و وضعیت کالاهای فرهنگی و هر آنچه دورنمای علایق فرهنگی جامعه را نشان می‌داد، چیزی نبود جز اعدادی که شکل حاصل از آنها شماتت بود و عصبیت و بی‌فرهنگ و هنر دانستن مردمان این سرزمین.

حالا اما با وجودی که قیمت کتاب و کاغذ رشد چشمگیر و تصاعدی داشته‌است و دارد پا به پای قیمت غذاها جلو می‌رود و برای مثال قیمت یک جلد کتاب معادل یک پرس کباب است، ورق برگشته‌است.

آن‌طور که شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی درباره وضعیت مطالعه‌گویی گزارش داده‌‌ است، ظاهرا اوضاع دیگر به آن شکل سابق نیست.

یعنی یا قبلا هم اصلا این‌طور نبوده و بعضی‌ها به هر دلیل بر آتش ماجرای عدد و آمارهای ناامید کننده دمیده‌اند یا عامل و عواملی باعث شده‌اند مردم در مدت سه چهار سال علاقه‌مند کتاب و کتابخوانی شوند البته امسال هم یکباره کرونا و علاقه به کتاب خواندن در قرنطینه و همه حواشی دیگر حول کرونا باعث شده تا آمار به طرز خوشحال کننده‌ای بالا برود.

سرانه‌ای که روزگاری صحبت از ۳درصد و ۵درصدش بود و تازه می‌گفتند همان را هم با احتساب خواندن صفحات فضای مجازی و کتاب‌های کمک‌آموزشی و حتی دیوار نوشته‌ها و...حساب کرده‌ایم، حالا پا روی گاز گذاشته و خودش را به عدد ۴۷ از ۱۰۰ رسانده، آن هم فقط در حوزه کتاب و کتابخوانی؛ یعنی ۴۷درصد مردم کتاب می‌خوانند و از این ۴۷درصد بیش از نیمی از آنها برای کتاب خواندن سراغ کتاب و رمان می‌روند.

از آن جالب‌تر این که نیمی از افراد با کتابخانه‌ها ارتباطی خوب پیدا کرده‌اندو کتاب‌هایشان را از کتابخانه‌ های عمومی می‌گیرند.

حالا و با استناد می‌توان ادعا کرد یکی از دستاوردهای انقلاب نه تنها آموزش‌های معمول و خواندن و نوشتن و مواردی از این دست که هدایت مردم به سمت خواندن کتاب و علاقه‌مند کردن آنها به کتاب است و باید به نهادهای فرهنگی متولی کتاب از این بابت تبریک گفت.

شاید باورکردنش سخت باشد اما حالا کتاب یکی از اقلام داخل سبد مصرف بسیاری از خانواده‌های ایرانی است.

گرچه هنوز این جایگاه شایسته کتاب نیست و پیش از آن اولویت‌های زیاد دیگری در این سبد وجود دارد اما تا همین‌جا هم امیدوارکننده است. پیشرفتی که بسیاری از کشورهای غربی مدعی کتابخوانی نداشته‌اند.

کیوان امجدیان - دبیر فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها