بدون شک امروز مهدی طارمی یکی از مطرح‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است.
کد خبر: ۱۳۰۰۷۱۳

به گزارش جام جم آنلاین ، روزنامه جام جم نوشت: خیلی از رسانه‌ها، خبرنگاران و طرفداران خارجی فوتبال او را می‌شناسند. مهدی این روزها یکی از سوژه‌های جذاب توئیتر در کشور پرتغال است. طرفداران فوتبال دیوانه‌وار از او تعریف می‌کنند، از مهدی طارمی که در هر بازی بوی گل می‌دهد. تا روزی که مهدی در ایران بود، بیش از آن‌که بازی‌های زیبا و گلزنی‌اش سوژه رسانه‌ها باشد، اتفاقات حاشیه‌ای زندگی‌اش در صدر اخبار قرار می‌گرفت. مهدی ولی حالا هیچ حاشیه‌ای ندارد و تنها رسانه‌ها از پیشرفت فنی‌اش می‌نویسند. طارمی از نظر همه تصمیم درستی گرفت و به پرتغال رفت. بازیکنان تیم‌ملی باور داشتند مهدی، همبازی‌شان می‌تواند در اروپا خوش بدرخشد. سردار آزمون و علیرضا جهانبخش از جمله بازیکنانی بودند که بارها گفتند جای مهدی طارمی در اروپاست. در نهایت او بعد از جدایی از الغرافه و با مشورت کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت راهی پرتغال شود. مهدی بعد از این انتقال چیزی درباره اهدافش نگفت. او حتی توضیح نداد چرا پرتغال را انتخاب کرده و تنها گفت امیدوار است نماینده خوبی برای ایران باشد. در تابستان گذشته و بعد از یک فصل درخشش فوق‌العاده در ریوآوه او گفت: «امیدوارم عملکردم راه ایرانی‌ها را به لیگ پرتغال باز کرده باشد.» و اینطور شد که علیپور و مغانلو هم سر از ماریتیمو و سانتاکلارا درآوردند.

 

 تفاوت آشکار  مهدی

انتقال مهدی به پورتو، هر چند چالشی تازه برای او به وجود آورد ولی مسیر خوبش را در لیگ پرتغال قطع نکرد. او حالا یکی از مطرح‌ترین و بهترین گلزنان لیگ این کشور به حساب می‌آید؛ کسی که رسانه‌های این کشور در به در دنبال مصاحبه با او هستند. مهدی اما معمولا یک جواب دارد: «بگذارید تمرکزم روی فوتبال باشد.»
این شاه کلید موفقیت مهدی طارمی است. دوستان نزدیک او می‌توانند بگویند چقدر نسبت به گذشته تفاوت کرده است. مهدی به طور کامل از فضای مجازی فاصله گرفته و کمتر در آن فعالیت می‌کند. روزی که او راهی پرتغال شد، کارلوس کی‌روش به این بازیکن گفت اگر بتواند تمام تمرکز خود را روی فوتبال بگذارد، به موفقیتی می‌رسد که کمتر بازیکن ایرانی آن را تجربه کرده است. پدر طارمی که از موفقیت‌های این روزهای او به اندازه دیگر ایرانی‌ها ذوق زده نشده و مثل خود مهدی همیشه آرام و با طمانینه حرف می‌زند، می‌گوید: «خوشحالیم. مردم خیلی لطف دارند. از همه تشکر می‌کنم. ان‌شاا... مهدی بتواند موفقیتش را ادامه دهد. او واقعا تمرکزش را روی موفقیت در پورتو گذاشته وحتی به آینده فکر نمی‌کند.»
مهدی در حال به سر می‌برد. او می‌داند کلید موفقیتش خوب تمرین کردن، استفاده مناسب از فرصت‌ها، تمرکز روی مسائل فوتبالی، تمرینات اختصاصی و دوری از حاشیه‌هاست. به همین دلیل کمتر مصاحبه می‌کند، جمع دوستان خود را محدود‌تر کرده و از سویی تمرینات اختصاصی انجام می‌دهد.  به یک نکته اساسی و مهم درباره طارمی باید توجه کرد. او در زمان حضور در ایران و قطر، موقعیت‌های زیادی خراب می‌کرد. مهدی موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای می‌ساخت اما گاهی توپ‌هایی را به اوت می‌زد که باورکردنی نبود. طارمی بعد از ورود به پرتغال به این نتیجه رسید که باید در این زمینه یک قدم مهم بردارد.  به همین دلیل تمرکز خود را دو‌چندان کرد. حالا یک مقایسه ساده انجام دهید؛ آیا بازیکنی که موقعیت‌های عالی را از دست می‌داد، امروز از کنار موقعیت ۶۰ درصدی می‌گذرد؟ طارمی به هیچ دروازه‌بان و هیچ دفاعی رحم نمی‌کند.  او با تمرینات مکرر توانسته مشکل عدم‌تمرکز خود را در زمین مسابقه حل کند و از سویی به اعتماد به نفس بالایی برسد. کی‌روش هم اعتقاد داشت مهدی هنوز آن اعتماد به نفس لازم را پیدا نکرده ولی حالا مهدی بسیار متفاوت‌تر از زمانی است که کارلوس این حرف را درباره‌اش گفته بود.

 کپی مهدی
 
تمام این اتفاقات تنها با تمرینات زیاد میسر شد. مهدی همچنین سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر داد. کرونا هم یکی از دلایلی شد تا او بتواند بیشتر روی فوتبالش تمرکز کند. مهدی دقیقا رژیمی را رعایت می‌کند که باشگاه برایش در نظر گرفته است. او و دیگر بازیکنان پورتو به ازای هر کیلو اضافه وزن، جریمه سنگینی می‌شوند.
مهدی در فوتبال اروپا به یک نتیجه عمده رسید؛ این‌که اگر بخواهد پیشرفت کند باید از خودش مراقبت کند. اگر می‌خواهد پول زیادی در بیاورد، باید مثل یک فوتبالیست کاملا حرفه‌ای رفتار کند. او از بدو ورود به اروپا درباره زندگی فوتبالیست‌هایی مثل مسی و رونالدو هم تحقیق کرد تا بداند آنها چه مسائلی را رعایت می‌کنند. خیلی زود توانست از هر فوتبالیست بزرگی نکته‌ای بگیرد و در نهایت به جایی برسد که الان در آن حضور دارد.
جالب است بدانید بعد از درخشش فوق‌العاده مهدی در پورتو اگر امروز از او سوال کنید آیا ممکن است به باشگاه بزرگتری برود؟ تنها یک جواب دارد: «تمام تمرکزم روی موفقیت با پورتو است و می‌خواهم به موفقیت‌های بزرگی با این باشگاه برسم.»
یکی از هدف‌های بزرگ مهدی و پورتو موفقیت در اروپاست. این تیم در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا به یوونتوس رسیده. انگار مهدی بدجور خود را برای آن بازی و البته دیدارهای بزرگتر آماده کرده است.

 

طارمی: همه کمک کردند دو گل بزنم

مهدی طارمی جمعه شب در بازی پورتو مقابل فامالیکائو موفق شد دو گل برای پورتو بزند و یک پنالتی هم بگیرد. مهدی درباره درخشش دوباره‌اش می‌گوید: «احساس خوبی دارم و از هم تیمی‌هایم برای کمک به من در رسیدن به این دو گل تشکر می‌کنم. من به زمان کمی نیاز داشتم تا به آن عادت کنم، اشکالی ندارد، اما اکنون من به آن عادت کرده‌ام و همه چیز خوب است. زدن ۲ گل در این مسابقه برای من حس خوبی داشت باید از دیگر اعضای تیم تشکر کنم که به من کمک کردند تا این گل‌ها به ثمر برسد. در ابتدای ورودم به این تیم نیاز به هماهنگی داشتم و در دنیای حرفه‌ای فوتبال این یک واقعیت است.»
 
سعید اکبری / گروه ورزش روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها