یکی از پر کاربرد ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت وساز، مصالح فلزی می باشند. این مصالح در انواع مختلفی با توجه به جنس، نوع و شرایط خود، مصرف متفاوتی در ساختمان سازی دارند.
کد خبر: ۱۳۰۰۵۸۸

 پروفیل ها، یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین این مصالح به شمار می روند.

نکاتی که در خرید لوله و پروفیل باید به آن توجه کنیم

پروفیل و انواع آن

پروفیل در معنی لغوی یعنی ثابت بودن مقطع در طولی معین و در زبان لاتین به معنی مجموعه تجهیزات و لوازمی است که از آنها در ساخت و ساز و در و پنجره و لوله ها استفاده می شود.

درواقع پروفیل ها مصالح فلزی هستند که در انواع مختلفی می باشند که به طور کلی به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته طبقه بندی می شوند.

پروفیل باز: این نوع پروفیل ها دارای ابعاد و ضخامت های مختلفی هستند. از جمله کاربرد های پروفیل باز می توان به ساخت تسمه، ناودانی، تیرآهن هاش، میلگرد، نبشی و تیرآهن اشاره کرد. از سوی دیگر این نوع پروفیل دارای نوع دیگری نیز می باشد که به نام پروفیل باز با سطح مقطع Z شناخته می شود. از این نوع پروفیل در ساخت و ساز های عظیم مانند سقف سالن و انبارها و سالن های ورزشی و سوله ها استفاده می کنند.

پروفیل بسته: نوع دیگر پروفیل ها، پروفیل بسته می باشد که از کاربرد این نوع می توان به ساخت قوطی، پروفیل در و پنجره، لوله ها و همچنین کرکره برقی و پی وی سی اشاره کرد.

همچنین پروفیل ها از نظر کاربرد در صنایع مختلف به دو دسته پروفیل صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند.

پروفیل صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع خودرو سازی، پزشکی، نظامی و... کاربرد دارد. پروفیل ساختمانی نیز در صنعت ساخت وساز ازجمله در و پنجره های آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله و انواع آن

لوله ها قطعات استوانه ای شکل با سطح مقطع دایره هستند که دو سر آن ها باز بوده و فضای داخلی آن ها نیز با توجه به نوع کاربرد می تواند توپر یا تو خالی باشد.

با توجه به نوع کاربرد و محیط مورد نظر جهت استفاده و همچنین مواردی که قرار است از درون آن عبور داده شوند، در ابعاد، جنس و کیفیت های متنوع و نیز به روش های متفاوتی تولید می شوند. لوله ها شامل انواع مختلفی از جمله لوله فولادی، مانیسمان، درزدار، داربستی، سیاه و گالوانیزه می باشند که با توجه به ویژگی های خود در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

نکاتی که در خرید لوله و پروفیل باید به آن توجه کنیم

لوله فولادی: از ویژگی های لوله های کربنی فولادی، می توان به استحکام و مقاومت بالای این لوله ها در برابر حرارت و گرما اشاره کرد که سبب جلب توجه صاحبان صنایع برای استفاده از لوله های کربنی فولادی در صنایعی که گازهای با دمای بالا را منتقل می کنند، می شود. همچنین از لوله های فولادی در خطوط لوله آب، نفت و گاز استفاده می شود.

لوله مانیسمان: نوعی از لوله های صنعتی است که به جهت داشتن ویژگی بدون درز بودن، این محصول از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است.

یکی دیگر از خصوصیات بارز لوله های صنعتی مانیسمان، استحکام و مقاومت بالا می باشد که آن ها را برای استفاده در انتقال سیالات و جریانات پر فشار مناسب و محبوب می سازد.

قیمت لوله مانیسمان، با توجه به سایز، ضخامت، قطر درونی و بیرونی و وزن لوله و به صورت شاخه ای تعیین می‌شود.

لوله های صنعتی مانیسمان در رده های مختلفی از جمله رده 20، رده 40، 60، 80، 100، 120، 140، 160 و ... تولید می‌شود. لازم به ذکر است که سایز این لوله ها نیز بین 8/1 اینچ تا 26 اینچ متغیر می‌باشد.

لوله درزدار: لوله های صنعتی درزدار نوعی لوله فولادی با ترکیبات شیمیایی مختص به خود می باشد که از خصوصیات اصلی آن، سبکی وزن و قیمت مناسب آن می باشد که آن را برای استفاده در صنایع مختلف مطلوب می سازد.

لوله های صنعتی درزدار در صنعت ساختمان سازی همانند ستون گذاری در ساختمان ها و نرده ها و همچنین در صنعت مبل سازی، تولید سازهای فلزی، پایه های پل ها و اسکله ها، صنایع ساخت تونل و معدن، خطوط پتروشیمی و انتقال نفت و گاز و نیز خطوط لوله آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله سیاه: لوله سایه از دیگر انواع لوله های صنعتی می باشد که به لوله سنگین نیز معروف است. برای تولید لوله سیاه از فرآیند منحصربفرد ورق نورد گرم استفاده می شود و سپس کیفیت، استحکام و مقاومت لوله سیاه تولید شده توسط استاندارد DIN2440 که از استانداردهای بسیار معتبر و شاخص می باشد، سنجیده می‌شود.

از کاربردهای لوله های صنعتی سیاه می توان به:تولید داربست، انواع حفاظ و انواع شاسی، انتقال گاز و سایر سیالات، موتورخانه ها و لوله های شوفاژ ساختمان ها اشاره کرد.

لوله داربستی: از جمله لوله های صنعتی مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی لوله داربستی می‌باشد. برای دسترسی به بخش های ساختمانی که در ارتفاعات بالا قرار می گیرند و نیز در ساخت نمای ساختمان ها از قطعه سازه ای به نام داربست استفاده می شود. این لوله ها همچنین در انواع لوله داربستی چکشی ستاره، مثلثی، چکشی کاسه ای، معلق و لوله داربستی پایه دار تولید می شود و در بازار قطعات و لوازم ساختمانی موجود می‌باشند.

عوامل موثر بر قیمت لوله و قیمت پروفیل

همان طور که می دانید علاوه بر قیمت دلار و ارز که بر تمامی محصولات و صنایع تاثیرگذار است و مبادلات و داد وستد های بین المللی به وسیله آن صورت می پذیرد، افزایش قیمت مواد اولیه خام برای تولید فرآورده های آهنی و فولادی توسط کشورهای تولید کننده از جمله چین که یکی از پیشگامان تولید مواد اولیه می باشد به افزایش قیمت جهانی فولاد و همچنین نوسان قیمت در کشور ما نیز منجر خواهد شد.

علاوه بر موارد مطرح شده، عوامل دیگری چون تورم جهانی، قیمت نفت، عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل و قیمت ضایعات آهنی بر قیمت آهن آلات از جمله لوله و پروفیل تاثیر گذار هستند. البته نباید از شوک های هیجانی بازار که معمولا در اقتصاد ایران به تاثیر از اتفاقات سیاسی و اجتمایی رخ می دهد نیز غافل شد.

نکاتی که در خرید لوله و پروفیل باید به آن توجه کنیم

قیمت لحظه ای پروفیل و لوله

با وجود کاربرد بسیار این مصالح در صنایع ساخت وساز، اغلب خریداران این محصول در زمان خرید با مشکل مواجه می شوند و قادر به انتخاب لوله و پروفیل مناسب خود نیستند و به علت نوسانات موجود در بازار، همواره در جستجوی قیمت دقیق این محصولات می باشند.

در این راستا فروشگاه آهن پرایس برای تسهیل معاملات و مبادلات بازار آهن ایران به عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی در این صنعت راه اندازی شده است تا قیمت آنلاین و لحظه ای آهن و همچنین تحلیل و بررسی اخبار بازار آهن و فولاد کشور را به صورت روزانه به اطلاع متقاضیان خرید در بازار آهن برساند.

بنابراین اگر قصد خرید پروفیل ، لوله و یا هر گونه آهن آلات را دارید قبل از اقدام پیشنهاد می‌شود با مشاوان و کارشناسان فروش آهن پرایس از طریق خط ویژه ۰۲۱۵۴۱۰۳ در ارتباط باشید و یا برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت بروز آهن آلات تولیدی کارخانه‌های مطرح و معتبر کشور به وب سایت آهن پرایس به آدرس www.ahanprice.com مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها