وهابیت عامل تفرقه افکنی میان امت ها

تهاجم وهابیت در بعد سیاسی

راهکارهای مقابله با وهابیت

سفارشات اسلام در جهت حفظ فرهنگ اسلامی

تهاجم وهابیت بر ضد فرهنگ غنی شیعه در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته است، و برای مقابله با این تهاجم ها راهکارهایی در زمینه‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی پیشنهاد شده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۴۲۷

سفارشات اسلام در جهت حفظ فرهنگ اسلامی

به گزارش جام جم آنلاین ؛ با توجه به گسترش القاء شبهه در مراکز آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس توسط مخالفان و بد اندیشان و ایجاد شک و حیرت در جوانان، مسئولیت دست اندرکاران امور فرهنگی کشور را بیش از پیش سنگین‌تر می‌کند. در راستای مقابله با این همه هجمه های سنگین و گسترده، نیاز به مراکز قدرتمندی است با تمام امکانات مورد نیاز و همکاری تمام مراکز فرهنگی و پژوهشی کشور و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان محققان و مراکز تحقیقاتی مرتبط، با امر پاسخ به شبهات اقدام مقتضی به عمل آید.

 

1. تقویت نقاط ضعف مسلمانان 

از جمله راه های مقابله با گسترش عقاید و آراء فرقه وهابیت، بررسی شناخت نقاط ضعف دنیای اسلام و سعی در تبدیل این نقاط ضعف به نقاط قوت می باشد.

دشمنان اسلام با تحقیقاتی مداوم سعی بر آن داشته اند، به نقاط ضعف مسلمانان پی برده و با دست گذاشتن بر این نقاط، آن ها را هر چه بیشتر تقویت و بدین‌گونه مسلمانان را از خود بیگانه و دین گریز نموده و فرهنگ خویش را بر آنان حاکم کنند؛ کما اینکه امروزه شاهد این گونه تکلم در بین دول خاورمیانه و دیگر دولت‌های جهان کنونی هستیم.

در ابتدا ضمن ذکر کردن نقاط ضعف جامعه اسلامی (که اکنون دستاویزی جهت نیل استعمارگران و اهدافشان می باشد)، به ذکر سفارشاتی از دین مبینان می‌پردازیم، که نشان دهنده کاملاً عکس این ضعف ها ست و باید سعی بر آن باشد که این سفارشات ملکه نفس تمام مسلمانان گردد تا چنان سدی محکم در مقابل نفوذ بیگانگان باشند.

 

2. نقاط ضعف مسلمانان:

۱. اختلاف میان شیعه و سنی، ملت و دولت، حکومت ترک و فارس، میان عشایر، اختلاف میان علما و حکومت.

۲. جهل و نادانی و برخی از مسلمانان.

۳. کسالت روحی، بی اطلاعی و پایبند نبودن به فرهنگ غنی اسلام.

۴. ترک دنیا به طور کلی و تنها معطوف به آخرت و عمل به آن (آخرت گرایی)

۵. دیکتاتوری حکومت های بعضی ممالک اسلامی و استبداد همه گیر آن ها.

۶. هرج و مرج در امور اداری.

۷. پایبند نبودن به قوانین و احکام قرآن.

۸.عقب افتادگی اقتصادی به طوری که همه جا آثار فقر و فلاکت دیده می‌شود.

۹. نداشتن ارتش منظم و اسلحه کافی، فرسودگی و کهنگی اسلحه موجود آنان.

سفارشات اسلام در جهت حفظ فرهنگ اسلامی

3. سفارشات اسلام به مسلمانان

و اما سفارشاتی که در جهت حفظ فرهنگ اسلامی و ترویج و تبلیغ اسلام ناب کاربرد دارند، به شرح ذیل می باشند:

۱. اسلام به پیروان خود دستور می‌دهد، اتحاد و الفت را میان خود حفظ کنند و موجبات تفرقه را طرد کنند. در این مورد قرآن می فرماید:

"وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا"(آل عمران/۱۰۳) همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید.

۲. اسلام به پیروان خود فرمان می دهد که علم و دانش به جویند. در حدیث است:"طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ"(به نقل از اصول کافی، ج۱، ح۱، ص۸۲)

۳. اسلام مسلمانان را به کنجکاوی و سیر در جهان امر می کند. "فسِيرُوا فِي الْأَرْضِ…" (نحل/۳۶)

۴. اسلام، پیروان خود را به طلب دنیا و آخرت امر می‌کند، و در قرآن آمده است:"وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً" (بقره/۲۰۱)

۵. به آنان دستور مشورت در امور می دهد. در قرآن است:"وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ…"(شوری/۳۸)

۶. اسلام به آنها دستور می‌دهد که راه را امن کنند. "فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا"(ملک/۱۵)

۷. اسلام به آنان دستور می‌دهد که نسبت به بهداشت خود اهمیت دهند. در حدیث آمده است که، علوم چهار دسته است:《علم فقه برای حفظ دین ها، علم طب برای حفظ بدن‌ها، علم نحو برای زبان، علم نجوم برای حفظ زمان ها》

۸. به مسلمانان دستور آبادانی داده است. خداوند در قرآن می فرماید:"هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا"(هود/۶۱) او خدایی است که شما را از خاک آفرید و برای آبادانی زمین گماشت.

۹. اسلام به آنان دستور می‌دهد که اقتصاد خود را نیرومند سازند. در حدیث است:"مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ" کسی که درآمدی ندارد، آخرت نیز نخواهد داشت.

۱۰. به آنان دستور می‌دهد که نیروی نظامی و اسلحه خود را تقویت کنند. در قرآن است:"وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ"(انفال/۶۰) و برای آنان - دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان - از هر آنچه که می توانید از نیرو و سلاح مهیا کنید.

۱۱. به آنان دستور می‌دهد که به زنان احترام کنند، قرآن می گوید:"وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ"(بقره/۲۸۸)

۱۲. به آنان دستور نظافت می‌دهد. در حدیث است:"النَّظَافَةُ مِنَ الْإِيمَانِ"(مستدرک الوسائل)

 مسلمانان با تمسک به رهنمودهای بسیاری دیگر (که مجال پرداختن به آن ها نیست) و با همتی راسخ باید در حفظ و تقویت آن نقاط و تبدیل آنها به قوت نمایند و بدین گونه ضامن اقتدار خود گردند.

 

4. انجام فعالیت های مشابه

با توجه به آمار بسیار بالای کتاب‌های وهابیان که به صورت رایگان یا به صورت قیمت بسیار پایین در میان برادران شیعه و سنی در سراسر جهان با نژادها و اقوام مختلف، به کثرت توزیع می شود.

ضرورت انگاشتن کتبی در رد شبهات و احیاناً بررسی این طرح این فرقه و نقاط ضعف و ابعاد مختلف در حیطه های سیاسی، عقیدتی، اجتماعی و… این فرقه را در جهان کنونی بیش از پیش آشکار می سازد. چنانچه علمای متعهد و نکته‌سنج، متوجه این ضرورت شده و کتاب‌هایی در این خصوص به رشته تحریر در آورده اند؛ به طوری که هیچ شعبه و یا حرکتی که چشم تیزبین این فرزانگان نهفته نمانده و پرده از تمام جنایات و فریبکاری های آن ها با نهایت دقت برداشته اند.(آل خمیس، تاثیر عقاید وهابیت بر جهان اسلام، ص ۹۵)

سفارشات اسلام در جهت حفظ فرهنگ اسلامی

5. راهکارهایی در بُعد آموزش و پرورش 

  • ایجاد مرکز نیرومند پژوهشی با استفاده از اساتید و محققان نیرومند حوزه و دانشگاه، در راستای دفاع علمی و تئوریک از حریم ولایت با آسیب شناسی فرهنگی و پاسخ های قاطع و کوبنده به شبهات پیرامون آن.
  • تشکیل کارگاه های پژوهشی و میز اندیشه جهت گسترش هدفمند فرهنگ و معارف تشیّع در داخل و خارج کشور در میان توده مردم به ویژه جوانان.
  • آموزش تخصصی اساتید حوزه های علمیه، مبلغان و ائمه جماعات به ویژه آنان که در مناطق سنی نشین - که همراه با سوال ها و شبهات مختلف جوان های شیعه و سنی - مواجه هستند، به طوری که قادر باشند:

الف) به شبهاتی که پیرامون فرهنگ و معارف شیعه در منطقه انجام می‌گیرد، پاسخگو باشند.

ب) افرادی را به عنوان مربی در منطقه تربیت نمایند.

ج) در مباحث و مناظرات با علماء اهل سنت شرکت سرافراز داشته باشند.

 

  • آموزش تخصصی، ویژه اساتید معارف و سایر اساتید دانشگاهی که شیفته دفاع از حریم ولایت هستند.
  • آموزش دینی معلمان و دبیران و مدیران علاقه‌مند به امور مذهبی و تغذیه فکری آنان در راستای آموزش و تربیت صحیح ولایه دانش‌آموزان.
  • آموزش تخصصی روحانیون کاروان های حج که در ایام عمره و تمتع، با توده مسلمانان از اقصی نقاط عالم اسلامی، برخورد می‌کنند و با انبوهی از شبهات مواجه می گردند.
  • آموزش ویژه و مناسب به دانشجویان مستعد و علاقمند به امور مذهبی با همکاری "نهاد مقام معظم رهبری".
  • آموزش تخصصی طلاب غیر ایرانی که دوره آموزشی حوزوی را به اتمام رسانده اند و در آستانه مراجعت به کشور خویش می باشند و سال آخر تحصیل را می گذرانند.
  • تشکیل گفتمان دینی در مساجد، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی دانشگاهی.
  • نشر پاسخ ها از طریق مطبوعات، جراید، جزوه، کتاب، سی دی، اینترنت، ماهواره و سایر رسانه‌ها.
  • حضور فعال در ماهواره های فعال جهانی و معرفی فرهنگ اصیل شیعه و پاسخ به شبهات و اختراعات در عرصه بین الملل.
  • پاسخ به شبهات با ایجاد گفتگوی اینترنتی (چت) و پاسخ به شبهات توسط اساتید برجسته در این خصوص به شکل زنده و همچنین به وسیله تلفن، فاکس، نامه و…
  • تبیین اشکالات و شبهات مبانی فکری و عقیدتی اهل سنت به ویژه وهابیت، ضمن احترام به مقدسات مذهبی آنان.
  • مقایسه مبانی فکری، اعتقادی، اخلاقی و فقهی اهل سنت با شیعه و مقارنه آن دو با قرآن. (حسینی قزوینی، تهاجم گسترده بر ضد فرهنگ شیعه و راهکارهای صحیح مقابله با آن، ص ۱۷ تا ۱۸)

 

هاجر طرفاوی مینابی 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها