یک روانشناس با اشاره به شرایط پاندمی کووید ۱۹ و حضور بیشتر افراد درخانه، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی که اکثرا افراد در خانه هستند، اقوام خود را ملاقات نمی‌کنند و بسیاری از مشاغل تعطیل و حتی ترس از دست دادن عزیزان به زندگی و کار لطمه وارد کرده است، اختلال افسردگی از جمله اختلالات روانی است که می‌تواند افزایش یابد از این رو لازم است افراد علائم آن را بشناسند و با راهکارهای ساده از بروز آن جلوگیری کنند.
کد خبر: ۱۳۰۰۳۵۲

به گزارش جام جم آنلاین، گوهر یسنا انزانی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه افسردگی اختلال نسبتا شایعی است که انواع مختلفی دارد و تشخیص آن بر عهده روانپزشک و روانشناس متخصص است، گفت: مسلما لحظاتی در زندگی هست که تمام افراد احساس غمگینی، خستگی، بی‌حوصلگی و... را تجربه کرده‌اند اما در شرایط فعلی پاندمی کووید ۱۹ و تکراری شدن اکثر روزها برای افراد امکان بروز اختلال افسردگی نیز افزایش می‌یابد از این رو لازم است افراد با علائم آن آشنایی داشه باشند.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص افسردگی بر عهده روانشناس است، به بیان علائم اختلال افسردگی پرداخت و گفت: وجود پنج نشانه از نشانه‌هایی نظیر خلق افسرده، عدم لذت از فعالیت‌ها، احساس بی‌ارزشی و گناه افراطی، بی‌قراری یا کندی روانی حرکتی که توسط دیگران قابل مشاهده است، کاهش توانایی تمرکز و بی‌تصمیمی، افکار مرتبط با مرگ و خودکشی، اقدام به خودکشی با طرح خاص و... که در یک دوره دو هفته‌ای به طول انجامد بیانگر بروز اختلال افسردگی است.

به گفته وی از جمله اثرات افسردگی بر افکار شامل القای باور به شکست، انتقاد بیش از حد از خود، احساس بی‌ارزشی و ناامیدی و عدم تمرکز است. همچنین افسردگی با ایجاد ترس از شکست، ترس از تنهایی، ترس از دوست داشتنی نبودن، احساس بی‌ارزشی، ترس از دست دادن کار و مال، ترس از شکست و غم و اندوه بر احساسات افراد اثر می‌گذارد.

این روانشناس ادامه داد: از جمله اثرات افسردگی بر جسم افراد کاهش و یا افزایش شدید اشتها و وزن، کاهش و یا افزایش خواب، کندی روانی و حرکتی و... است. همچنین گریه بی‌دلیل، داد زدن و غر زدن، انزوا گزینی، عصبانیت زود هنگام، بی‌انگیزگی، خستگی مفرط و... از جمله اثرات افسردگی بر رفتار افراد است.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای مقابله با این اختلال روانی پرداخت و گفت: ابتدا باید افکار خود را بشناسیم و مشخص کنیم در کدام موقعیت‌ها و در چه شرایطی این افکار به سراغ ما می‌آیند، سپس صبورانه علت افکار و یا رفتار خود را بررسی کنیم. همچنین باید خطاهای شناختی نظیر برچسب زنی، فاجعه سازی و تفکرات منفی خود مقصر دانستن را بشناسیم چراکه هرچه بیشتر بتوانیم اطلاعات ذهنی خود را تجزیه کنیم بهتر می تواینم از افسردگی جلوگیری کنیم.

وی همچنین چند توصیه ساده نیز کرد و گفت: در این روزهایی که به اقتضای شرایط مجبور به ماندن در خانه هستیم افراد باید برای خود مقرر کنند تا هر روز راس ساعت معینی از خواب بلند شوند، با دوستان خود صحبت کنند و افکار منفی را از خود دور کنند، تغییرات کوچکی در فضای خانه و ظاهر خود و حتی رفتارهای روزانه ایجاد کنند، با ثبت نام در کلاس‌های آنلاین برای خود تنوع ایجاد کنند، خصوصیات مثبت خود را بشناسند و برای خود سرگرمی‌های جدید ایجاد کنند. همچینن با شکر گزاری و تقویت باورهای مذهبی خود می‌توان افکار منفی را کاهش داد.

انزانی در انتها تاکید کرد: لازم است اعضای خانواده فرد مبتلا به افسردگی، بدون تجویز پزشک به او دارو ندهند، او را سرزنش نکنند، احساس ارزشمندی به او دهند و به سخنان او گوش دهند و حتما از مشاوره روانپزشکان و روانشناسان استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها