با افزایش قیمت گاز و برق شرکت های فولادی و پتروشیمی

شوکی که کمیسیون تلفیق بودجه بر بورس وارد کرد

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۲۱۸

به گزارش خبرنگار مهر، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح امروز(پنجشنبه) در نشست خبری خود در خصوص مصوبات این کمیسیون ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سیدالشهدای مقاومت و چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده و همچنین سالروز شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در این فرصتی که در محضر ملت ایران هستم با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه و جمع بندی رسیده است، گزارشی خدمت مردم ایران ارائه می دهم تا از دلمشغولی آنهایی که حاشیه سازی‌هایی را در خصوص تصمیمات کمیسیون تلفیق کرده‌اند، کم کنیم.

وی افزود: حتی المقدور باید تلاش کنیم از تصمیم کارشناسانه و شجاعانه عزیزان در کمیسیون تلفیق دفاع کنیم. ما دچار دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم که از ظرفی مسئولین اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و بعضا معاونین رئیس جمهور از ما درخواست و بعضا التماس می‌کنند تصمیم شجاعانه‌ای در مورد نرخ ارز بگیریم و با نرخ ارز واحد اجازه دهیم تا رانت خواری‌ها در حوزه صادرات و واردات کشور و اقتصاد ملی از بین برود و به حداقل برسد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: آنها از ما خواسته‌اند تلاش کنیم منابع حاصل از یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچک شده خودشان در این ۷ سال را بتوانند برای درست و آبرومندانه زندگی کردن خود داشته باشند.

رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیرانش را اداره نمی‌کرد و آنها از نظرات کارشناسانه‌ای که سال‌های سال، در خصوص رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار، دفاع می‌کردند، امروز پشتیبان مجلس می‌شدند.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی نظام تنظیم شده است

نادران گفت: وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت به مجلس تقدیم شد، برآوردهای اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست و امروز هم من در جمع‌های کارشناسانه از هیچکس نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.

وی افزود: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور. این هنر کمیسیون تلفیق و عزیران ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من خوشحالم عرض کنم که نشاط جوانی و تجربه مجربان در کمیسیون تلفیق، ترکیبی را ایجاد کرده است که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق در سال‌های اخیر داریم. عزیرانی در کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی، سوابق متعدد قانون گذاری در بودجه و سال‌های سال کار پژوهشی در حوزه کشور داشته اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.

نادران تاکید کرد: ما از بازوهای کارشناسی خود مجلس مثل مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم گیری که خارج از قاعده رسممی دولت به ما کمک می‌کنند، چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارتخانه ها، حدااکثر استفاده را می‌کنیم.

وی افزود: خوشحالم به ملت ایران عرض کنم که ما در جلسات خودمان صمیمانه ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است، نظرات استماع می‌شود و در یک فرصت موسع دولت از پیشنهادات خودش دفاع می‌کند و دوستان ما در کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند.

نادران خاطرنشان کرد: در مورد نرخ ارز باید عرض کنم نه در لایحه دولت، نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی، نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده است که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم، شکاف قابل توجه است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که بعد از گشایش‌ها دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود اما امروز دولت اگر بتواند در سطح ۲۵ هزار تومان قیمت دلار را نگه دارد، آن را جزو افتخارات خودش می داند. تفاوت این نگرش نسبت به بودجه در ارز محاسباتی و ارز واقعی چیست؟ لایحه بودجه ردیفی دارد که مقابل آن یک ریال نوشتند یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد و جلوی آن نوشته‌اند مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار (ETS).

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: این جزو حیاط خلوت دولت‌هاست و همان پول‌های زیر فرشی است و همان‌هایی است که دولت‌ها اراده می‌کنند تا به هر شکلی که مناسب دانستند بر سر مردم منت بگذارند و این‌ها را هزینه و توزیع کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از وارد کننده‌ها با استفاده از بابت ارز ۴۲۰۰ تومانی، از کل ملت ایران که یارانه می‌گیرند، بیشتر منفعت کسب کرده است.

نادران افزود: آیا ما می‌خواهیم این شیوه را ادامه دهیم؟ ما که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اسپانسر نداریم، طرف ما مردم هستند. متولی و ولی نعمت ما مردم هستند. بنابراین به هیچ کسی در کشور بدهکار نیستیم و با هیچ کسی رودربایستی نداریم.

وی تاکید کرد: آنها از طریق انحصارات قطعاً تلاش می‌کنند که در بازار تلاطم به وجود بیاورند ولی برای این هم سناریو پیش بینی کردیم. ما بنا نداریم الان در حوزه مصارف و نحوه مدیریت واردات و بازار از آنچه در نظر داریم رونمایی کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق در ادامه گفت: امروز صحبت از این می‌شود که اگر نرخ ارز محاسباتی در بودجه از فلان رقم به فلان رقم برسد چه خواهد شد. من عرض می‌کنم که ارقام محساباتی دولت محترم و مجالس در سال‌های گذشته از سال ۹۶ تا ۹۹ چقدر بوده است. غیر از این است که از ۳۶۰۰ تومان شروع کردند، ۴۲۰۰ تومان گذاشتند، ۸۸۰۰ تومان گذاشتند و یک نظام ترکیبی از ۴۲۰۰ تومان و ۸۸۰۰ تومان ار پیشنهاد کردند؟

نادران گفت: در عمل چه اتفاقی افتاد؟ آیا این در سفره مردم نشست؟ آیا اینکه دلت در ۱۳۹۹ به دلیل فقدان درآمدهای ارزی، درست اندازی به ذخایر بانک مرکزی برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است و آن را در اختیار ۱۰ شرکت وارداتی گذاشته است، در جهت تامین منافع مردم است؟

وی گفت: اگر این ۸ میلیارد دلار وجود می‌داشت چرا در ۹۹ استفاده نشد؟ اصلا یک محاسبه ساده‌تر می‌کنیم. ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر می‌شود نفری ۱۰۰ دلار. آیا مردم از کاهش ارزش پول ملی و از این ارزهای ۴۲۰۰ تومانی این را احساس می‌کنند که سفره‌شان به اندازه ۱۰۰ دلار بزرگتر شده است؟ یا اینکه همه آنچه مصرف می‌کنند را با قیمت بازار تهیه می‌کنند و منافع آن به جیب وارد کننده ها و بعضا مصرف کننده‌های کشورهای همسایه می‌رود.

رئیس کمیسیون تلفیق گفت: من راجع به ارقام واردات کالاهایی که قبل و بعد از ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت بودند نمی‌خواهم صحبت کنم، همین قدر می‌گویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف این کالاها بالا رفته است. آیا مردم ایران بیشتر مصرف کردند یا صرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است؟ ما می‌خواهیم پول را به جیب قاچاقچیان برای قاچاق معکوس از ایران به سایر کشورها بکنیم؟ آیا متولی تامین منافع و رفاه سایر کشورها هستیم یا متولی تامین منافع ملی برای مردم ایران؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها