شناسایی جهش جدید در ویروس انگلیسی کرونا
سازمان بهداشت عمومی انگلیس خبر داد؛

شناسایی جهش جدید در ویروس انگلیسی کرونا

با کرونای انگلیسی بیشتر و کامل تر آشنا شوید

نشانه های کرونای انگلیسی و تفاوتش با نوع چینی

این روزها کرونای انگلیسی موجب ترس و واهمه افراد شده است و اغلب از آن اطلاعات کافی ندارند، علائم کرونای انگلیسی چیست و چه تفاوت هایی با کرونای چینی دارد؟
کد خبر: ۱۳۰۰۲۰۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، یک جهش جدید از کووید 19 در انگلستان کشف شده است. شیوع پر سرعت ویروس کووید 19 باعث ایجاد محدودیت های سخت تر در چهار ایالت آمریکا و بسیاری از کشورها در سراسر جهان شد. همچنین سفرهای مربوط به انگلستان نیز همگی کنسل شدند.

کرونای انگلیسی

احتمالاً افزایش محدودیت ها به دلیل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، مخصوصاً در نواحی جنوب شرق انگلستان اتفاق بیفتد. متخصصان اعلام کرده اند که یک نوع جدید از این ویروس هم در بین افراد انتقال پیدا کرده است. در این قسمت از بهداشت و سلامت هر چیزی که لازم باشد در مورد جهش جدید ویروس کرونای جدید انگلیسی بدانید را به شما معرفی خواهیم کرد.

جهش جدید ویروس کرونا چیست ؟

"مت هانکوک" روز دوشنبه چهاردهم دسامبر اعلام کرد که یک نوع جدید از کووید 19 کشف شده و در بعضی از نواحی کشور پراکنده شده است. این جهش جدید اولین بار در ماه سپتامبر شناسایی شد و در ماه نوامبر تقریباً یک چهارم موارد ابتلا به ویروس کرونا در لندن با دیگران متفاوت بودند.

اکنون یک سوم از این موارد داخل این شهر مشکوک به ابتلا به ویروس جدید هستند. سازمان جهانی بهداشت به تغییر ویروس اشاره کرده است به همین دلیل دانشمندان در حال تجزیه تحلیل این جهش ها هستند.

 جهش ویروس کرونا

ویروس جهش یافته از کجا آمده است؟

این ویروس اولین بار در ماه اکتبر در انگلستان شناخته شد. جهش جدید این ویروس در دو نمونه یافت شده که آن را از کِنت در لندن در تاریخ 20 و 21 سپتامبر جمع آوری کرده بودند. متخصصان ویروس شناسی، به این تغییرات و جهش های چندگانه که در بیماران اتفاق می افتاد و سیستم ایمنی آن ها را به شدت سرکوب می کرد، مشکوک شدند که شاید این ویروس تغییر پیدا کرده است و افرادی را مبتلا کرده باشد.

آیا ویروس جدید قابلیت انتقال بالاتری دارد ؟

این ویروس با سرعت بیشتری در لندن و قسمت جنوب شرقی انگلستان پراکنده شد. تقریباً در پایان هفته در تاریخ 9 دسامبر در لندن، 62 درصد از افراد مبتلا به کووید 19، به این ویروس های جهش یافته مبتلا شده بودند و اکنون این ویروس در اسکاتلند، والز و در کل انگلستان وجود دارد.

از آنجایی که این ویروس به سرعت پخش می شود، متخصصان باور دارند که ممکن است قابلیت انتقال بالاتری داشته باشند و در کنار آن نیز بسیاری از افراد دستورالعمل های مربوط به کرونا را مانند قبل جدی نمی گیرند.

آن ها در مدلسازی کامپیوتری به این نتیجه رسیده اند که جهش های جدید ممکن است 70 درصد قابلیت انتقال بیشتری نسبت به انواع جهش نیافته داشته باشد. حداقل نرخ انتقال یافتگی این ویروس 0.4 بیشتر است. اگرچه که متخصصان بر این عقیده هستند که ویروس جهش یافته جدید 50 درصد قابلیت انتقال بیشتری نسبت به ویروس قبلی دارد.

انتقال کرونای انگلیسی

آیا این ویروس، کودکان را مبتلا می کند؟

ویروس جهش یافته ممکن است راحت تر کودکان را درگیر کند. پروفسور نیل فرگوسون یکی از اعضای تیم ویروس های تنفسی اعلام کرده است که ردپای این ویروس نشان می دهد که راحت تر از همیشه کودکان را درگیر می کند.

طبق تحقیقاتی که ما در 5 الی 6 هفته به طور مداوم انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که افراد زیر 15 سال هم به این ویروس مبتلا شده اند و دو مورد از آن ها را یافتیم. البته اعلام کردند که هنوز اطلاعات بیشتری از این قبیل مورد نیاز است.

آیا با تست معمولی می توان این ویروس جهش یافته را تشخیص داد ؟

تست های تشخیصی استاندارد کووید 19 که اکنون در کل جهان استفاده می شود، قادر هستند این نوع جهش یافته را هم شناسایی کنند. البته هنوز بسیار زود است که متخصصان بتوانند متوجه تغییر این ویروس جهش یافته بشوند.

تست برای ویروس

آیا این ویروس علائم جدیدتری ایجاد می کند؟

شواهد و تحقیقاتی که تا اکنون وجود دارد، نشان می دهد که این ویروس جهش یافته تنها علائم جدیدتر یا متفاوت تری را که نسبت به انواع قبلی ایجاد کرده است شدت انتقال است، یعنی ممکن است افراد بیشتر با سرعت بالاتری به این ویروس مبتلا شوند و در نتیجه تعداد بستری ها افزایش پیدا می کند. البته هرچقدر که تحقیقات در این زمینه افزایش پیدا کند، راحت تر می توانند تفاوت علائم این ویروس جهش یافته را با انواع قبلی اعلام کنند.

تفاوتی در علائم کرونای انگلیسی و چینی وجود دارد؟

پزشکان می گویند علائم نوع جدید یعنی کرونای انگلیسی تاکنون با علائم کرونای چینی یکسان بوده است، اما همچنان برای یافتن علائم جدید CDC از نزدیک وضعیت را کنترل می کند. افراد مبتلا به نوع جدید COVID-19 دارای طیف گسترده ای از علائم، از خفیف تا شدید هستند. این علائم می تواند از دو تا 14 روز پس از مواجهه ظاهر شود و شامل موارد زیر است:

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • تنگی نفس یا تنفس دشوار
  • خستگی
  • درد عضله یا بدن
  • سردرد
  • از بین رفتن چشایی یا بویایی
  • گلو درد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

برخی از علائم مانند اختلال در تنفس، درد یا فشار قفسه سینه با فشار بیشتر نشانه های بیماری جدی هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارند.

علائم کرونای جدید

ویژگی های اصلی کرونای جدید انگلیسی و تفاوتش با کرونای چینی

از گونه های قبلی واگیردارتر و عفونی تر است.

سرعت انتشارش 50 تا 70 درصد بیشتر است و سریع جایگزین گونه قبلی می شود.

آنتی بادی نجات یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

مدت زمان تشخیصش نسبت به نوع چینی بیشتر است یعنی ممکن است دیرتر تشخیص داده شود.

برخلاف کرونای چینی ، کرونای انگلیسی رده های سنی جوان تر را بیشتر تهدید می کند.

قدرت بیماری زایی کرونای انگلیسی در کودکان بیشتر است.

راه حل سریع برای مقابله با آن فقط اعمال قرنطینه است.

واکسن های فعلی قادر به مقابله با آن هستند اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن ها کارآیی نداشته باشند.

آیا ویروس جهش یافته به واکسن پاسخ می دهد ؟

با وجود این که تحقیقات در این زمینه هنوز به طور گسترده انجام نشده است اما باز هم محققان عقیده دارند که احتمال اینکه این ویروس به واکسن پاسخ ندهد، ضعیف است. در نتیجه کمپانی هایی مثل فایزر با صراحت بیان کرده اند که واکسن می تواند در برابر ویروس جهش یافته هم موثر باشد اما با اینحال کمپانی های فایزر، مدرنا و اکسفورد هنوز در حال انجام آزمایشاتی روی سیستم ایمنی برای افزایش ایمنی سازی ویروس هستند اما در هر صورت باز هم بعد از واکسیناسیون، ویروس تلاشش را می کند تا به شکل دیگری ظاهر شود.

علائم کرونای انگلیسی جدید

جهش چیست ؟

جهش یک تغییر در ژنوم ویروس است. ژنوم مجموعه ای از دستورالعمل های ژنتیکی را در خود دارد و یک منبع اطلاعاتی در ویروس محسوب می شود که عملکرد های مختلف ویروس از طریق آن به انجام می رسد.

جهش زمانی اتفاق می افتد که ویروس با فرد میزبان ارتباط داشته باشد و خودش را تکثیر کند و در نتیجه با تکثیر ویروس، این دستورالعمل ها هم کپی می شوند اما ممکن است در این بین اشتباهاتی رخ بدهد.

زمانی که در ساختار ژنوم خطایی وجود داشته باشد، ممکن است تأثیر مثبت یا منفی روی توانایی ویروس برای زنده ماندن یا تکثیر شدن بگذارد، مثلا ویروس سارس_ کووید یک ویروس RNA است که بیشتر در معرض جهش قرار می گیرد، بر عکس ویروس های DNA مثل آبله. کووید 19 هم در این چند ماه اخیر تغییرات و جهش های زیادی داشته است و به این روند ادامه می دهد.

آیا جای نگرانی برای این ویروس جهش یافته جدید وجود دارد؟

هنوز هیچ پیشنهادی از سمت متخصصان ارائه نشده است که آیا این ویروس بیماری جدی تری را ایجاد می کند یا خیر؛ اما به طور کل آن ها قوانین و محدودیت ها را افزایش داده اند تا مطمئن شوند که افراد زیادی به این ویروس مبتلا نخواهند شد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون تفاوتی در شدت کشندگی این ویروس جدید با ویروس کرونای فعلی مشاهده نشده است.

خبر خوب این است که جهش ویروسی یک فرآیند طبیعی در RNA ویروس است و برای همه آنها اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است جهش ویروس به گونه ای باشد که ناگهان خودش را از بین ببرد، پس جهش ها همیشه هم قوی تر از قبل ظاهر نمی شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها