اقدامات لازم برای زوج‌های جوان برای حفظ و تحکیم پیوند زناشویی

راهکار های برای مدیریت زندگی زوج های جوان

این روزها بدلیل شیوع ویروس کرونا خانواده ها در کنار یکدیگر در خانه جمع شده‌اند و این عامل سبب شده تا نسبت به گذشته کانون خانواده گرم تر و صمیمی تر شود.
کد خبر: ۱۳۰۰۱۶۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه از بیرجند ، واژه هایی که این روزها خیلی زیاد باهاش سر و کار داریم خانه و خانواده اند که در دنیای امروز مفاهیم آن ها کمرنگ شده است. معنا و مفهوم یک خانواده همیشه در کنار واژه ی خانه معنا می پذیرد و فرزندان جامعه در کنار والدین شان می توانند کانونی سرشار از محبت و دلگرمی را ایجاد کنند و تجربه کردن این لحظات می تواند سرآغازی برای موفقیت هر انسانی شود.

دنیای امروز به سمت و سوی تکامل و زندگی ماشینی در حال حرکت است و این باعث می شود که اعضای خانواده را از هم دور کند و خانه و خانواده به تنها محلی برای اقامت و استراحت افراد تبدیل شود، به طوری که با گذشت زمان مفهوم داشتن یک خانواده اصیل و سنتی در جامعه مدرنیته امروزی به فراموشی سپرده شود.

امروز کل جهان درگیر ویروس کرونا شده اند؛ اگر چه این ویروس منحوس آسیب های زیادی را به اقتصاد و سلامت جامعه وارد می کند، اما از طرفی فوایدی هم دارد که می توان جنبه مثبت آن را نیز در نظر گرفت که بار دیگر اصالت و مفاهیم خانه و خانواده در کنار هم در حال بازتولید خواهد بود.

دوران کرونا فرصتی برای تقویت کانون خانواده

تقویت بنیان خانواده؛ رمز سلامتی

حجت الاسلام محمددوست، با اشاره به توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بنیان های خانواده، گفت: مهم‌ترین نهادی که در هر جامعه‌ای وجود دارد و اولین نهاد، خانواده است و از دیدگاه اسلام خانواده بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد:  پیامبر اکرم(ص) نیز در این خصوص فرموده است «نزد خداوند هیچ بنایی محبوب‌تر از خانواده نیست»؛ هر خانواده‌ای منتقل‌کننده باورهای دینی، ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی به نسل‌های دیگر است.

این استاد حوزه، سلامت جامعه را در گرو سلامت خانواده دانست و تصریح کرد: خانواده به عنوان بنیادی ترین کانون جامعه  است؛ لذا سلامت این کانون منجر به سلامت اجتماع می شود.

حجت الاسلام محمددوست به اهمیت ماندن در خانه در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: امروز همه ی ما باید تلاش کنیم که با این ویروس منحوس مقابله کنیم و بهترین راهکار مقابله نیز حفظ نکات بهداشتی و ماندن در خانه است.

وی ادامه داد: برای اینکه بدرستی به نکات توجه کنیم، بهترین راه حل، گرم کردن فضای خانه و خانواده است.

این استاد حوزه و دانشگاه رمز سلامتی را گسترش کانون گرم خانواده در روزهای پیش رو دانست و عنوان کرد: در این روز ها با توجه به تذکرهای وزارت بهداشت همه باید علاوه بر نکات بهداشتی در خانه نیز بمانیم تا شیوع آن در کشور کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام محمددوست با تأکید بر اینکه کرونا را شکست خواهیم داد، یادآور شد: این را همه ما باید بدانیم که  در خانه ماندن با استرس و نگرانی، مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باید فضایی متفاوت برای کانون خانواده تشکیل دهیم تا این روز ها نیز سپری شود.

وی ادامه داد: در این روزهای سخت باید بیشتر کارهایی که انجام آن شاید در طول سال ممکن نبود را انجام دهیم؛ مانند کتابخوانی، بازی با فرزندان و توجه بیشتر به همسر و فضای خانواده که در گذشته فرصت انجام آن کمتر پیش می آمده است.

نقش اساسی خانواده در کاهش ترس از کرونا

حجت الاسلام علیجان دلدار، مدیر مدرسه ی علمیه رضویه بیرجند، به نقش اساسی خانوده ها در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: خانواده مهمترین نقش را در کاهش اضطراب محیط خانه و فرزندان دارد، چرا که ترس و اضطراب انسان را مستعد جذب بیماری و ویروس می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی فرصت مناسبی برای  تقویت بنیان خانواده به دست آمده است.

مدیر مدرسه ی علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه باید از افکار هیجانی برای مبارزه با ویروس کرونا دوری گزید، تصریح کرد: خانواده ها برای کاهش استرس و اضطراب به وجود آمده باید با راهکارهای مختلف، فضای خانواده را صمیمانه و گرم کنند تا زمینه ای برای یک زندگی سالم فراهم آورند.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به اینکه خانواده‌ها فقط توصیه‌های منابع معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت را دنبال کنند، خاطرنشان کرد: خانواده ها باید منابع و اطلاعاتی را که از طریق رسانه ملی و کانال هایی که زیر نظر وزارت بهداشت است دنبال کنند.

وی ادامه داد: در خارج از کشور برخی رسانه های بیگانه غربی و سعودی در صدد هستند تا با ایجاد خبرهای نامتعبر موجب ترس و اضطراب مردم شوند.

مدیر مدرسه ی علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه باید زیرساخت های آموزشی را تقویت کنیم، عنوان کرد: در جوامع مدرن سال‌ها است که به این سمت آموزش از راه دور حرکت کرده‌اند و ما باید این روش کاملا علمی و تخصصی را در کشورمان تقویت کنیم.

حجت الاسلام دلدار خانه را امن‌ترین جا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست و تاکید کرد: خانواده بهترین محیط برای آموزش نکات بهداشت فردی به کودکان و نوجوانان است تا پس از گذر این وضعیت همه رعایت کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز در جامعه به وجود آمده، فرزندان در محیط خانواده باید آرامش را در بطن زندگی احساس کنند چرا که شاید در این مدت بچه‌ها افسرده شوند و وظیفه والدین است که آرامش را در این فضا حاکم کنند.

سخن پایانی

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا خانواده ها مجبور به حضور در خانه شده اند و این عامل سبب شده تا نسبت به گذشته کانون خانواده ها گرم تر و صمیمی تر شود و همه باید برای حفظ این بنیان تلاش بسیار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها