پایین آمدن اعتماد به نفس زنان در زندگی

عامل مهم پایین آمدن اعتماد به نفس زنان

چالش‌های خودساخته ذهنی و بی‌توجهی به توانمندی‌های درونی، دو عامل مهم پایین آمدن اعتماد به نفس زنان در زندگی است.
کد خبر: ۱۳۰۰۱۶۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ، سمیرا احمدی مشاور روانشناس و نویسنده کتابِ اعتماد به توان خودت، اظهار داشت: بسیاری از نارضایتی‌های درونی ناشی از برداشت‌ها و دغدغه‌های خودساخته ذهنی است، به خصوص در بین بانوان که این مشغولیت‌های ذهنی بیش از مردان مشاهده می‌شود، چالش‌هایی که متأثر از الگوهای فانتزی و شیک محیط پیرامون است.

وی تصریح کرد: موفقیت، خوشبختی و حتی جذابیت و زیبایی اتفاقی شروع نمی‌شود، اغلب چالش‌ها خودساخته و تعریف کردن خوشبختی بعد از اقدام و یا تغییر رویدادی است. در واقع همین امر باعث می‌شود برخی از بانوان احساس کمبود اعتماد به نفس کنند، به طور نمونه تصور اینکه اگر باریک‌تر و لاغرتر بودند حس بهتری نسبت به خود خواهند داشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر به شدت فراگیر شده و باعث شده رژیم‌های سخت و گاهی خطرناک موضوع اول و دغدغه‌ی خیلی از بانوان شود.

احمدی ادامه داد: همین چالش‌های دائمی ذهنی و نداشتن اعتماد به نفس است که باعث می‌شود لذت غذا خوردن، دوست داشتن خود، درک عمیق از محیط و حتی دوستان از بین برود، چراکه تصور می‌کنند به اندازه کافی خوب نیستند.

عامل مهم پایین آمدن اعتماد به نفس زنان

وی با بیان اینکه فضای مجازی یکی از عوامل کمبود اعتماد به نفس شده است، افزود: پیگیری خبرها و حواشی زندگی افراد مشهور و تماشای سبک زندگی لوکس و تفریحات لاکچری عده‌ای، باعث می‌شود تا قیاس‌ها و تفاوت‌های ذهنی روز به روز عمق بیشتری بگیرد به طوری که حتی برخی دچار افسردگی می‌شوند و حس تنفر نسبت به خود و دیگران پیدا می‌کنند.

احمدی، افزایش اعتماد به نفس را در جامعه بانوان مهم و حیاتی دانست و گفت: اعتماد به نفس یعنی علم و آگاهی و داشتن یک تصویر درست از استعدادها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و هدف‌ها، در واقع فرد باید بداند که چه هدفی را انتخاب می‌کند و آن هدف چقدر با توانایی‌ها و قابلیت‌های او سازگار است. به عبارتی اعتماد به نفس یعنی باور داشتن فرد به توانایی‌ها و استعدادهای خود و احساس رضایتمندی نسبت به خود است، بانوان باید به طور جدی روی این موضوع کار کنند.

این نویسنده اضافه کرد: باور زنان نسبت به توانمندی خودشان باید تغییر کند و بپذیرند که در هر شرایطی که در آن قرار دارند جایگاه مطلوبی است. آنها باید خود را با خود مقایسه کنند و نیازی نیست به طور پیوسته در حال ثابت کردن خود به دیگران باشند.

وی با اشاره به فرهنگ سازی و افزایش حس خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان، گفت: این فرهنگ باید در میان خانم‌ها سرلوحه قرار بگیرد، چرا که در بسیاری از موارد عدم خودباوری موجب می‌شود تا بانوان آمادگی روانی لازم را برای پیشرفت و ارتقا نداشته باشند که این مسئله ناشی از باور نداشتن به پتانسیل‌های خود است.

احمدی خاطر نشان کرد: بانوانی که اعتماد به نفس دارند خود را می‌شناسند، بیشتر از سایرین از زندگی لذت می‌برند و موانع موجود بر سر راه را به معنای شکست همیشگی و بدشانسی خود نمی‌دانند. آنها به سطحی از رضایت درونی رسیده که قدر نعمت‌هایی را که در اختیار دارند را می‌داند و معمولاً به دنبال چیزی نیست که ندارند، بلکه از آنچه دارند حداکثر استفاده را می‌برند. در واقع آنها به دنیا با دید مثبت نگاه می‌کنند و تلاش دارند جنبه‌های مثبت زندگی را ببینند، می‌دانند چنین نگرشی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها