مردی که غربی‌ها از او به عنوان «اوپنهایمر ایرانی» یاد می‌کنند

جعبه‌ سیاه صنعت هسته‌ای

چهل روز از شهادت «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته نظامی و علمی کشور می‌گذرد کسی که او را همپای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بعد هسته‌ای می‌دانند و حال چهلمین روز شهادتش با سالگرد سردار دل‌ها همزمان شده است.
چهل روز از شهادت «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته نظامی و علمی کشور می‌گذرد کسی که او را همپای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بعد هسته‌ای می‌دانند و حال چهلمین روز شهادتش با سالگرد سردار دل‌ها همزمان شده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۰۴۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دفاع پرس، عصر روز جمعه هفتم آذر بود که انتشار خبری همه را شوکه کرد، «یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای به شهادت رسید». به دنبال انتشار این خبر بود که نام شهید «محسن فخری‌زاده» به عنوان یکی از دانشمندان هسته‌ای کشور که تا پیش از این ناشناخته بود، برده شد. ساعاتی بعد خبرگزاری‌ها و شبکه‌های خبری بر حقیقت این خبر صحه گذاشتند که فخری‌زاده در جریان یک عملیات تروریستی در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسیده است.

۴۰ روز از آن حادثه تلخ و شهادت فخری‌زاده می‌گذرد، دی سال گذشته بود که سردار حاج قاسم سلیمانی نیز در بغداد توسط نیرو‌های تروریستی آمریکایی به شهادت رسید و کمتر از یک سال از آن واقعه یکی دیگر از شخصیت‌های برجسته و مهم هسته‌ای و دفاعی کشور در عملیات تروریستی به شهادت رسید تا نامش در کنار چهار شهید دیگر هسته‌ای کشور بدرخشد. به مناسبت چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده نگاهی داریم به فعالیت‌های او در ۵۹ سال زندگی زمینی‌اش که بی‌شک کمک زیادی به پیشرفت کشور در صحنه نظامی، امنیتی، هسته‌ای و پزشکی داشته است.

از قم تا جبهه، فعالیت جوان انقلابی در مسیر بزرگ شدن

فخری‌زاده اصالتا اهل اردستان استان اصفهان بود، اما متولد سال ۱۳۳۶ در قم و بزرگ شده این شهر بود. از ۱۵ سالگی در جریان شکل گیری نهضت مردمی علیه استبداد شاهنشاهی وی نیز فعالیت‌های انقلاب خود را آغاز کرد و از جمله افرادی بود که در راهپیمایی‌های ضد رژیم در قم شرکت می‌کرد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تهران رفت به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در مدت هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه ایران در جبهه‌های نبرد نیز حضور یافت که اکثرا در جبهه غرب بود و دوره کوتاهی هم در جبهه جنوب حضور پیدا کرد. گفته می‎شود وی از رزمندگان لشکر ۱۷ علی بن‌ابیطالب (ع) در جبهه‌های دفاع مقدس بود که عکس پیش رو تصویر او را در سال ۱۳۶۱ بعد از عملیاتِ «رمضان» و در ۳۵ کیلومتری خرمشهر در منطقه حسینیه در نزدیکی پاسگاه زید عراق نشان می‎دهد.

گفته و ناگفته‌های زندگی شهید فخری زاده از نوجوانی تا شهادت

او در دانشگاه در رشته فیزیک هسته‌ای مشغول به تحصیل شد و تا مقطع کارشناسی ارشد همین رشته تحصیل کرد و درجه نظامی سرتیپی داشت.

«پدر هسته‌ای» و «صندوقچه اسرار» عناوین غربی‌‎ها به شهید فخری‌زاده

از زمان فعالیت‌های جدی شهید فخری‌زاده در زمینه فیزیک هسته‌ای هر چند نام او در بین مردم ایران ناشناخته بود، اما دشمنان به خوبی وی را می‌شناختند و به اهمیت وجود او واقف بودند از این رو دهه‌هاست که نام وی در لیست ترور سرویس‌های جاسوسی غربی قرار دارد. پس از شهادت شهید فخری‌زاده بسیاری از شبکه‌های اجتماعی سخنان نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را چند روز پیش از ترور شهید فخری‌زاده منتشر کردند که نام شهید فخری‌زاده را به عنوان یکی از دانشمند تاثیرگذار برنامه هسته‌ای ایران آورده بود. برنامه تهدید و ترور شهید فخری‌زاده به دهه‌ها پیش برمی‌گردد، اولین ترور او مربوط به سال ۱۳۷۸ یعنی ۲۱ سال پیش می‌شود که شهید به لطف الهی از این ترور‌ها جان سالم به در برد.

او هدف اول اسرائیل برای ترور بود و آمریکا او را «صندوقچه اسرار» برنامه هسته‌ای ایران می‌‎دانست. همچنین برخی از رسانه‎های غربی لقب «پدر برنامه هسته‌ای ایران» را به وی داده بودند. در قطعنامه شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود. نام او به عنوان ۵۰۰ شخصیت قدرتمند جهان از سوی نشریه فارین پالیسی منتشر شده بود و از جمله پنج شخصیت تاثرگذار ایرانی بود.

توجه به علم و عرفان ابعاد گوناگون شخصیت شهید فخری‌زاده

پس از تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی او نیز از ابتدای تشکیل این مرکز فعالت خود را آغاز کرد، او همچنین سابقه همکاری با شهید طهرانی مقدم در زمینه صنعت موشکی ایران را داشت. او در کارنامه کاری خود عضویت در هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را داشت. امیر حاتمی وزیر دفاع ایران عنوان کرده بود که شهید فخری‌زاده از افرادی بود که با وزارت بهداشت در جهت ساخت کیت تشخیص کرونا و واکسن کرونا همکاری داشته است.

نکته ویژه شخصیتی به گفته یکی از فرزندانش اخلاص او در انجام کار‌ها بود و اینکه شهید فخری‌زاده مطالعات زیادی در زمینه عرفان و فلسفه داشت که باعث عمق نگاه توحیدی ایشان شده بود. او معمولا بعد از نماز صبح به خواندن قرآن و تفسیر آن مشغول بود.

پرواز ققنوس

روز جمعه هفتم آذر شهید فخری‌زاده به همراه همسرش و سه خودروی تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت تهران حرکت می‌کنند که در منطقه آبسرد دماوند ابتدا صدای لرزیدن و خرابی خودرو فخری‌زاده را متوجه ماشین کرد، همزمان با شنیده شدن این صدا، دو گلوله به سمت سر شهید شلیک می‌شود که شهید در حالی که کنترل خودرو را در دست داشت سرش را پایین آورده و گلوله‌ها رد می‎شوند. فخری‌زاده قصد داشت از ماشین پیاده شود به سمت خودروی محافظانش برود که از خودرو نیسان آبی که در ۱۵۰ متری از ماشین شهید متوقف بوده دستگاهی به صورت اتوماتیک شلیک‌های پی در پی می‌کند؛ که در نتیجه آن دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید برخورد می‌کند که منجر به قطع نخاع شدن او می‌شود. سپس خودروی نیسانی که مواد منفجره زیادی در آن جاسازی شده بود منفجر شد. بدن مجروح او را به بیمارستان رساندند، اما به دلیل شدت جراحات به شهادت رسید. پیکر شهید ابتدا به مشهد و سپس به قم رفت و در نهایت ۱۰ آذر در امامزاده صالح (ع) تهران به خاک سپرده شد.

گفته و ناگفته‌های زندگی شهید فخری زاده از نوجوانی تا شهادت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها