هوای تهران نزدیک به یک هفته است که در شرایط ناسالم قرار دارد و حجم زیادی از آلاینده‌ها وارد ریه شهروندان می‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۹۲۹۵

همین موضوع باعث بروز نگرانی‌های جدی شده تا جایی که خیلی‌ها معتقدند هرقدر هم که نکات بهداشتی را رعایت کنند، این هوای آلوده باعث ابتلای آنها به بیماری کرونا می‌شود.

البته شک نداریم آلودگی هوا با بروز بیماری‌ها همبستگی مستقیم دارد، به این معنا که هرچه آلودگی هوا بالاتر برود، میزان بروز انواع بیماری‌ها نیز افزایش می‌یابد اما در مورد کرونا هنوز مشخص نیست آیا اجتماعات و تجمع افراد در محیط‌های سربسته است که باعث انتقال ویروس می‌شود یا آلودگی هواست که باعث ابتلای سریع‌تر و آسان‌تر افراد به کرونا می‌شود.

بااین‌حال نکته مسلم این است که آلودگی هوا برای کرونا به‌هیچ‌وجه شاخص خوبی نیست و می‌تواند افراد را مستعد میزبانی از ویروس کرونا کند.

البته با توجه به این‌که هوای تهران و بقیه کلانشهرهای کشور حدود یک هفته است از شرایط نرمال و سالم خارج‌شده و به مرز هشدار و وضعیت قرمز رسیده، تأثیر آلودگی هوا بر میزان ابتلای افراد به کرونا را باید یک هفته دیگر بررسی کنیم و ببینیم آیا روزهای آلوده باعث افزایش مبتلایان و مرگ‌ومیرها شده است یا خیر؟ به دیگر سخن اگر دیروز آمار مبتلایان جدید به کرونا در کشورمان کاهشی بود و به عدد ۶۰۴۵ نفر رسید یا تعداد جان‌باختگان جدید کرونا بعد از ماه‌ها به رقم امیدوارکننده ۱۰۱نفر رسید، اینها حاصل اتفاقاتی است که از ۱۴ تا ۲۸ روز قبل رخ‌داده است بنابراین اگر بخواهیم آینده را بر این اساس پیش‌بینی کنیم، باید ببینیم عواملی همچون تجمعات یا آلودگی هوا با چه درصدی به وضعیت ما شکل می‌دهند و هفته‌های آینده را برای ما به چه گونه‌ای درخواهند آورد.

اما چه هوا آلوده باشد و چه نباشد ازآنجاکه در فصل سرد سال قرار داریم شانس انتقال ویروس بالاست، چراکه از یک‌سو ویروس کرونا، ویروسی سرمادوست است و از سوی دیگر مردم ترجیح می‌دهند برای مصونیت از سرما در محیط‌های سربسته با تهویه نامناسب به سر ببرند که این دو عامل به انتشار ویروس کمک می‌کند.

پس علت این‌که مسؤولان مختلف هشدار می‌دهند اواخر بهمن ممکن است با پیک جدیدی از کرونا روبه‌رو شویم همین دو عامل است،‌ زیرا می‌دانیم امروز هر رفتاری که از ما سر بزند و وضعیت امروز هر طور که باشد (مثلا هوا آلوده باشد) ۱۴ تا ۲۸ روز بعد نتیجه آن را خواهیم دید.

بابک عشرتی - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها