گروه سازنده سریال «سلمان فارسی» در شهرك نور و حومه شاهرود مشغول ضبط هستند

سلمان، ۱۴۰۰ به ایران می‌آید

گفت و گوی دبیر انجمن بازیگران خانه سینما با جام جم آنلاین;

انتقاد شدید علی دهکردی از وزیر بهداشت / بازیگران روی میدان مین راه می روند

چندی پیش جلسه مشترکی با حضور مسوولان خانه سینما و وزیر کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این جلسه که به انگیزه رسیدگی به دغدغه ها و وضعیت بیمه هنرمندان و مشکلات دوران بازنشستگی شان برپا شد قول های مساعدی هم برای حل نگرانی های هنرمندان داده شد که تاکنون هیچ کدام از این وعده ها محقق نشده است! در راستای وضعیت اسفناک بسیاری از هنرمندان به خصوص در دوران کرونا، چندی پیش محمد فیلی، بازیگر سینما و تلویزیون ویدئویی از خود در فضای مجازی منتشر کرد و در آن از اتفاقی که برای منزل استیجاری اش رخ داده سخن گفت تا شاید تلنگری باشد به مدیران که به فکر علاج واقعه قبل از وقوع باشند.
کد خبر: ۱۲۹۹۲۳۳
انتقاد شدید علی دهکردی از وزیر بهداشت / ماجرای آقای محمد فیلی دردآور است!
در همین زمینه علی دهکردی، دبیر انجمن بازیگران خانه سینما با ابراز ناراحتی نسبت به وضع معیشت بازیگرانی که در مضیقه مالی و معنوی قرار دارند بر لزوم حمایت مالی از بازیگران تاکید کرد و به جام جم آنلاین گفت: خانه سینما به خودی خود هیچ درآمدی ندارد و حتی بخشی از هزینه هایش در طول سال از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد تامین می شود. به همین خاطر سالهاست در پاسخ به نیاز امنیت شغلی و حمایت مستمر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه صندوق اعتباری هنر تشکیل شده و امروز در این روزهای سخت کرونایی تامین تسهیلات و حمایت از اهالی فرهنگ و هنر باید از طریق این صندوق انجام بگیرد. از تمهیدات وزارت فرهنگ و ارشاد بود که مقرر کرد هرگونه خدمات رفاهی یا حمایت های مالی هنرمندان باید از دریچه این صندوق صورت بگیرد. چرا که انجمن صنفی بازیگران سینما به عنوان یکی از اصناف خانه سینما، صرفا انجمنی صنفی و فرهنگی است که پشتوانه مالی ندارد.

او با اشاره به وضعیت دردآوری که برای محمد فیلی پیش آمده، ادامه داد: آقای محمد فیلی همکار و دوست ارجمند ما است که سالها برای هنر این سرزمین زحمت کشیده و از آنجا که هنرمندی صاحب نام و معتبر است ویدئویی که از مشکلاتشان منتشر کردند دیده شده، اما هنرمندان بسیاری هستند که چون اسم و رسم کمتری دارند صدای دردمندشان به گوش کسی نمی رسد. در مواردی مانند مشکلی که برای آقای فیلی پیش آمده، تنها کاری که انجمن صنفی بازیگران خانه سینما می تواند انجام دهد این است که با رایزنی و ارتباط با سازمان های ذیربط روند حل مشکل پیش آمده را تسریع ببخشد. ما سعی می کنیم از دریچه و زاویه ارتباطات فرهنگی خودمان صدای دادخواهی هر هنرمندی که مشکلی دارد را به گوش مسوولان ذیربط برسانیم و امیدواریم هر چه زودتر مشکل تمام دوستانمان و خاصه آقای فیلی حل شود. به این خاطر که برای یک هنرمند شناخته شده با چهره ای وزین و فرهنگی چنین شرایطی بسیار دردناک است.

دهکردی با تاکید بر مشکلات عدیده ای که گریبانگیر انجمن صنفی بازیگران است، همدلی و همراهی خانه سینما با هنرمندان را به عنوان مرجع صنفی سینماگران از وظایف اصلی این انجمن دانست و افزود: تمام همکارانی که عضو انجمن صنفی بازیگران هستند از توان و امکانات انجمن مطلع هستند و به خوبی می دانند که تمام پول این انجمن از حق عضویتی که از اعضا گرفته می شود تامین می شود. به عبارت دیگر این انجمن از هیچ پشتوانه مالی دولتی برخوردار نیست، اما اعضای انجمن که همگی دوستان و همکاران ما هستند به خصوص در دوران کرونا دغدغه ها و مشکلات شان را به انجمن منتقل می کنند و ما همیشه تلاش مان بر این بوده که تا جای ممکن از آنها حمایت کنیم. همواره سعی کرده ایم که از منابع دولتی و غیر دولتی حمایت های جانبی دریافت کنیم یا از طریق برخی بانک ها امکاناتی فراهم کنیم که همکارانمان برای دریافت وام به آنجا مراجعه کنند یا دوستان را برای حل مشکلات مالی شان به صندوق اعتباری هنر معرفی می کنیم.

بازیگر فیلم های سینمایی چون «از کرخه تا راین»، «سجده بر آب»، «گاهی به آسمان نگاه کن» و «خلبان» خاطرنشان کرد: تمام مباحث مربوط به بیمه بیکاری یا دوران بازنشستگی مشاغل هنری در صندوق اعتباری هنر تعریف شده، اما نکته اینجاست که هیچ تعریف مدونی از بیمه بیکاری هنرمندان وجود ندارد. جلسات متعددی هم از سوی مسوولان برگزار شده و از راسای صنوف خواسته شده که هر صنفی نوع تعریفش را از بیمه بیکاری حرفه اش بیان کند، اما متاسفانه از آنجا که هیچ نظام یکپارچه ای برای مسائل و مشکلات هنرمندان وجود ندارد، عملا بیمه بیکاری و دوران بازنشستگی هنرمندان هم برایشان معنای مشخصی ندارد و این معضلی است که گریبانگیر بسیاری از پیشکسوتان ماست. اخیرا هم پیرو مبحث بیمه بیکاری و دوران بازنشستگی هنرمندان جلسه مشترکی بین خانه سینما و وزیر محترم کار و تامین اجتماعی برگزار شد. مسوولان متوجه دغدغه ها و نگرانی های ما شدند و در گفت و گوها واکنش های خوبی نشان دادند که امیدوارم به مرحله عمل هم برسد.

دهکردی، بازیگری را از جمله مشاغل آسیب پذیر در کرونا دانست و گفت: بی تردید در شرایط کنونی یکی از آسیب پذیرترین حرفه ها بازیگری است. به این خاطر که ما از زمانی که گریم می کنیم تا زمانیکه بازی در نقش مان جلوی دوربین را به پایان نرساندیم، امکان زدن ماسک نداریم. ماسک نمی زنیم، نمی توانیم فاصله اجتماعی مقرر شده را رعایت کنیم و در محیط های بسته و کوچک کار می کنیم. ما در این حرفه از کمترین و کوچکترین ابزار دفاعی بی بهره هستیم و شاید برای خیلی ها این مسئله غیر قابل باور باشد. خیلی از هنرمندان صاحب نام کشور بر اثر این بیماری از بین رفتند و خیلی ها هم دچارش شدند که اصلا رسانه ای نکردند. نه تنها بازیگران بلکه هنروران یا بدلکاران هم نمی توانند سر صحنه نکات بهداشتی را رعایت کنند. چنانچه یکی از این دوستان دچار این بیماری شود از کجا باید هزینه درمانش را پرداخت کند؟ مگر دستمزد یک هنرور چقدر است! خیلی از آنها حتی بیمه هم نیستند و در صورت بیماری باید ماهها حقوقشان را هزینه یک قلم دارو کنند و چنانچه خدای نکرده این بیماری از سمت یکی از آنها به خانواده هایشان هم منتقل شود که دیگر هیچ!    

این بازیگر با انتقاد از عملکرد وزیر بهداشت در عدم حمایت از هنرمندان گفت: درست است که زندگی نباید متوقف شود و هر کسی برای ادامه زندگی نیاز به ارتزاق و کسب درآمد دارد، اما زمانیکه وزیر محترم بهداشت، جناب آقای دکتر نمکی به رئیس سازمان صدا و سیما نامه می دهند که پروژه های فیلمبرداری متوقف نشود، آیا برای دلگرمی و دلخوشی هم که شده، تمهیدی هم برای هنرمندان این پروژه ها در نظر می گیرند؟ بهتر نبود که می گفتند شما که برای مردم و چرخیدن چرخ های هنر این کشور یا به هر دلیل دیگری جلوی دوربین می روید اگر در پروژه ای به این بیماری دچار شدید، هزینه درمانتان رایگان است؟ بهتر نبود که گه گاه و سرزده سر فیلمبرداری پروژه های تلویزیونی و سینمایی می رفتند و می دیدند همین کلمه «پروتکل» که در شبانه روز دهها بار از دهان مسوولان زده می شود چقدر رعایت می شود؟ یا اصلا چقدر امکان رعایت شدنش در پروژه ها وجود دارد؟ ما بازیگران روی میدان مین راه می رویم و نمی دانیم این مین ها کجا و کی منفجر می شود. زمانیکه امکان رعایت پروتکل های بهداشتی جلوی دوربین فیلمبرداری نیست باید حمایت های ویژه ای برای دست اندرکاران این حرفه تعریف شود که به گفته خودشان هنرمندان با دلگرمی برای کاستن از درد و رنج روحی مردم در روزهای کرونایی، وارد میدان عمل شوند. می توانند بیمه کرونایی برای هنرمندان در نظر بگیرند و هزار تسهیلات دیگر را برای هنرمندان در نظر بگیرند. متاسفانه فضای سهمگینی روی حرفه ما از کارگر صحنه تا کارگردان و تهیه کننده سایه افکنده که هیچکس به فکر آن نیست.

دهکردی در پایان درباره فعالیت های بازیگری اش در روزهای کرونایی بیان داشت: من بازیگرم و کاری هم جز بازیگری بلد نیستم. به تازگی سریال «۸۷ متر» به کارگردانی استاد کیانوش عیاری را بعد از سه سال و نیم کار به پایان رساندم. این سریال با نگاهی به معضلات اجتماعی داستان دو خانواده به نام پوردورانی و خلیلی را به تصویر می کشد که گرفتار مشکلاتی می شوند و من و آقای مهران رجبی نقش پدران خانواده پوردورانی و خلیلی را بازی می کنیم. همچنین در سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری بازی دارم که به عنوان یک پروژه تاریخی با وجود صدها نفر بازیگر و هنرور شرایطی خطرناکی دارد. البته از آنجا که این پروژه بزرگ و دارای پشتوانه ای قوی است از نظر رعایت نکات بهداشتی دقیق عمل می کنند و خوشبختانه تا به امروز هم اتفاقی نیفتاده، اما پروژه های ضعیف تر از این امکانات نظارتی و بهداشتی بی بهره اند. در این سریال هم من نقش یک سردار نظامی را بازی می کنم که البته جزو شخصیت های مستقیم تاریخی محسوب نمی شود که ما به ازای تاریخی داشته باشد.      
 
ساناز قنبری/ گروه فرهنگ و هنر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها