با بررسی عملکرد همه لژیونر‌های فوتبال ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی درمی‌یابیم که فراز و نشیب‌های زیادی را در این سال تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۸۸۳۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرنگاران جوان، لژیونرهای فوتبال ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی عملکرد نسبتا قابل قبولی گذاشتند و بعضی از آن‌ها به افتخارات فردی و باشگاهی قابل توجهی دست یافتند.

 

                نگاهی به عملکرد لژیونر های ایرانی در سال ۲۰۲۰

 

مهدی طارمی؛ کسب اولین جام با پورتو

سال ۲۰۲۰ برای مهدی طارمی رویایی پیش رفت. او بعد از تجربه نه چندان موفق در تیم الغرافه قطر، روزهای خوشی را در ریوآوه سپری کرد و یکی از مهره‌های قابل اتکای این تیم در فصل گذشته لیگ پرتغال بود. طارمی در نهایت بین ۳ گلزن برتر لیگ پرتغال قرار گرفت و تیم‌های بزرگی از جمله پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون را شیفته خود کرد. او ترجیح داد که اژدها را انتخاب کند و در تیم پورتو به فوتبال خود ادامه دهد. ابتدای فصل طارمی معمولا دقایق پایانی به ترکیب پورتو اضافه می‌شد اما این بازیکن رفته رفته موفق شد خود را به سرجیو کونسسائو تحمیل کرد. او در این فصل ۴ گل در لیگ برتر پرتغال و ۲ گل هم در جام حذفی به ثمر رسانده است. ضمن اینکه از شگرد خود هم استفاده کرده و ۲ ضربه پنالتی در لیگ پرتغال گرفته است. طارمی در بازی سوپرکاپ پرتغال مقابل بنفیکا هم درخشان ظاهر شد و یکی از ارکان اصلی قهرمانی تیمش بود.

 

امیر عابدزاده؛ ۱۰ + ۲ کلین شیت در ۲ فصل اخیر لیگ پرتغال

عابدزاده با وجود اینکه همواره عملکرد خوبی در تیم ماریتیمو داشته اما گاهی اوقات به صورت چرخشی جای خود را به شارلس دیگر سنگربان تیم دهم جدول لیگ پرتغال می‌دهد. این موضوع فصل گذشته بیشتر نمایان بود اما در این فصل عابدزاده در ۹ مسابقه از ۱۱ بازی دروازه بان اصلی ماریتیمو بوده است. عابدزاده در این فصل از لیگ پرتغال ۲ بار موفق شده دروازه خود را بسته نگه دارد. او فصل گذشته در ۱۰ بازی کلین شیت کرد که عملکرد خوبی برای دروازه بانان ایرانی که معمولا عملکرد خوبی در اروپا نداشته اند، محسوب می‌شود. شاهکار عابدزاده در این فصل به بازی مقابل پورتو برمی‌گردد که موفق شد ضربه پنالتی الکس تلس را به زیبایی مهار کند. او در اردوی اخیر تیم ملی هم یکی از سنگربانان مد نظر اسکوچیچ بود و در بازی با بوسنی به طور ثابت بازی کرد.

 

علیرضا جهانبخش؛ از سوپر گل برگردان به چلسی تا بدشانسی مقابل آرسنال

سال ۲۰۲۰ میلادی برای علیرضا جهانبخش با سوپر گل برگردان مقابل چلسی آغاز شد اما در ادامه دوباره شرایط برای ستاره سابق آلکمار با فراز و نشیب زیاد دنبال شد. او که در فصل نقل و انتقالات تا یک قدمی جدایی از برایتون هم پیش رفت تصمیم گرفت یک فصل دیگر را هم زیر نظر گراهام پاتر به فوتبال خود ادامه دهد. جهانبخش با گلزنی در جام اتحادیه و پاس گل دادن مقابل منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس قصد داشت خود را به ترکیب اصلی برساند اما دوباره با مصدومیت مواجه شد. او در بازی این هفته برایتون مقابل آرسنال ۷۵ دقیقه در ترکیب تیمش حضور داشت و یک موقعیت خوب هم ایجاد کرد که برند لنو مانع از گلزنی جهانبخش شد.

 

سردار آزمون؛ هر سال بهتر از پارسال

شاید خیلی‌‌ از هواداران انتظار داشتند سردار آزمون در سال ۲۰۲۰ لیگ روسیه را ترک کند و برای تیمی به غیر از زنیت به میدان برود اما آزمون نه تنها این کار نکرد بلکه درخشان تر نیز ظاهر شد. سردار آزمون فصل گذشته با ۱۷ گل زده آقای گل لیگ روسیه شد و این فصل هم با ۱۱ گل زده در کنار آرتم زیوبا هم‌تیمی روس خود، صدرنشین جدول گلزنان است. او این فصل از نگاه سایت چمپیونات روسیه در رده دوم بهترین ورزشکاران خارجی روسیه قرار گرفت. سردار آزمون در تیم ملی هم جایگاه کاملا مشخصی دارد و حتی در بازی‌های اخیر بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو بسته است.

 

علی قلی زاده؛ درخشش فوق العاده در شارلوا

هافبک چپ پا و خوش تکنیک کشورمان بدون شک در این فصل یکی از بهترین بازیکنان لیگ بلژیک و شارلوا بوده است. علی قلی زاده فصل گذشته ۳ گل به ثمر رساند اما این فصل تا هفته نوزدهم ۵ گل به ثمر رسانده و ۲ پاس گل هم داده است. قلی زاده کمک زیادی کرده تا شارلوا در این فصل به جایگاه سوم لیگ بلژیک برسد. او در بازی‌های دوستانه اخیر تیم ملی هم عملکرد چشمگیری از خود به نمایش گذاشت. یاسمن فرمانی همسر علی قلی زاده هم در تیم بانوان شارلوا حضور دارد و این هفته موفق شد یک پاس گل بدهد.

 

کاوه رضایی؛ شارلوا بهتر از کلوب بروژ

کاوه رضایی دیگر بازیکن ایرانی حاضر در تیم شارلوا است. او که مدتی در تیم کلوب بروژ یک نیمکت نشین محض بود در یک بازگشت فوق العاده راهی شارلوا شد و دوباره به درخشش خود ادامه داد. کاوه رضایی ۱۳ بار در این فصل برای شارلوا به میدان رفته و ۶ بار موفق به گلزنی شده است. شارلوا در رده سوم لیگ بلژیک قرار دارد و در بازی پلی آف لیگ اروپا حذف شد. کاوه رضایی چند هفته اخیر را به دلیل مصدومیت از دست داده است.

 

علیرضا بیرانوند؛ تبعید به نیمکت

بیرانوند با اصرار بلژیکی‌ها قبل از پایان لیگ نوزدهم فوتبال ایران راهی آنتورپ شد اما آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت. دروازه بان ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ به طور کامل در این فصل نیمکت نشین بوده و تنها ۲ بار در ترکیب تیمش قرار گرفته است. بیرانوند پس از طی کردن یک مصدومیت بد موقع در بازی مقابل تاتنهام برای آنتورپ به میدان رفت و با وجود دریافت ۲ گل، عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشت. جدایی لکو (سرمربی آنتورپ) شاید بتواند به فیکس شدن بیرانوند کمک کند. البته آنتورپ در لیگ بلژیک شرایط خوبی دارد و با ۳۱ امتیاز، پنجم است.

 

میلاد محمدی دیگر بازیکن ایرانی حاضر در لیگ بلژیک است که برای خنت بازی می‌کند. او در این فصل ۱۵ بار برای خنت به میدان رفته و ۲ پاس گل هم داده است. خنت در لیگ اروپا به شکل عجیب و افتضاحی قعرنشین شد و در لیگ بلژیک هم با ۲۵ امتیاز، دهم است. میلاد محمدی هم یکی از نفراتی بود که شایعات زیادی مبنی بر انتقالش به تیمی دیگر شنیده می‌شد اما همچنان در خنت بازی می‌کند.

 

شهاب زاهدی؛ پدیده ۲۰۲۰

شهاب زاهدی یکی از نفراتی بود که در سال ۲۰۲۰ خوش درخشید. او فصل گذشته به دلیل تعطیلی لیگ اوکراین فقط ۶ گل به ثمر رساند و در تیم منتخب فصل قرار گرفت. زاهدی که بهترین بازیکن المپیک دونتسک محسوب می‌شود تا به اینجای فصل ۸ گل به ثمر رسانده و در صدر جدول گلزنان قرار دارد. مهاجم سابق پرسپولیس پیشنهادهای مختلفی از لیگ ایران و سایر لیگ‌ها دریافت کرده و به احتمال زیاد به زودی راهی تیم دیگری خواهد شد.

 

اللهیار صیادمنش دیگر بازیکن ایرانی شاغل در لیگ اوکراین است. مهاجم سابق استقلال پس از تجربه متفاوتی که در تیم فنرباغچه ترکیه داشت به تیم زوریا لوهانسک اوکراین ملحق شد. او یک گل هم در لیگ اروپا به تیم لسترسیتی انگلیس زد و درصدد این است تا خاطرات بد ترکیه را فراموش کند.

 

علی علیپور؛ شرایط سخت در ماریتیمو

مهاجم سابق پرسپولیس که خیلی‌ها او را با مهدی طارمی مقایسه می‌کنند، پس از تجربه چند فصل درخشان در لیگ برتر ایران راهی پرتغال شد تا هم‌بازی عابدزاده در تیم ماریتیمو شود. شاید این فصل برای علیپور آن گونه که انتظار داشت، پیش نرفت. او در بازی آخر ماریتیمو مقابل ریوآوه در فهرست نفرات تیمش حضور نداشت و هنوز عدد صفر مقابل تعداد گل‌ و پاس گل های او مشاهده می‌شود. علیپور در این فصل ۷ بار برای ماریتیمو به میدان رفته و یک بار برای تیمش پنالتی گرفته است.

 

سامان قدوس؛ نامزد بهترین بازیکن سال آمیان

سامان قدوس یکی از مهره‌های کلیدی آمیان فرانسه بود اما در فصل نقل و انتقالات به تیم برنتفورد انگلیس پیوست. برنتفورد در لیگ یک انگلیس (چمپیونشیپ) حضور دارد و یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر هم محسوب می‌شود. قدوس در اولین بازی خود برای برنتفورد پاس گل داد اما نتوانست درخشش خود را ادامه دهد. او طی هفته‌های اخیر تنها در جام اتحادیه به عنوان بازیکن ثابت به میدان رفته است. سامان قدوس در روزهای آخر سال ۲۰۲۰ نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال آمیان شد.

 

شهریار مغانلو، رفته رفته رسیدن به ترکیب اصلی

یکی از بهترین گلزنان لیگ نوزدهم فوتبال ایران هم تصمیم گرفت در لیگ پرتغال به فوتبال خود ادامه دهد. شهریار مغانلو در فصل نقل و انتقالات راهی تیم سانتا کلارا شد تا جانشین مهند علی عراقی شود. او در ابتدای فصل مصدوم شد و کمی طول کشید تا خود را به ترکیب اصلی برساند. مغانلو در ۲ هفته اخیر لیگ پرتغال مقابل تیم‌های ویتوریا گیمارش و موریرنز ۹۰ دقیقه بازی کرده اما همانند علی علیپور هنوز موفق به گلزنی یا ارسال پاس گل نشده است.

 

شجاع خلیل زاده؛ انتخاب الریان قبل از فینال آسیا

مدافع سابق پرسپولیس، درست زمانی که سرخپوشان به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند و با کمبود بازیکن مواجه بودند، تصمیم گرفت به تیم الریان منتقل شود تا شرایط جدیدی را تجربه کند. خلیل زاده در مسابقاتی که به میدان رفته شرایط خوبی داشته و به تیمش کمک کرده است. این تیم با ۹ گل خورده در کنار السد پرستاره بهترین خط دفاعی لیگ ستارگان را دارد. شجاع خلیل زاده یکی از ستون‌های پرسپولیس در چند فصل اخیر بود و می‌تواند در الریان هم موفقیت‌های خود را تکرار کند.

 

مهرداد محمدی؛ درخشش در آوس و العربی

تیم آوس با وجود اینکه به لیگ یک پرتغال سقوط کرد و شرایط جالبی نداشت اما عملکرد مهرداد محمدی فراتر از حد تصور بود. او فصل گذشته در تیم آوس ۸ گل زد و ۸ پاس گل داد. همه انتظار داشتند که محمدی در اروپا باقی بماند اما او تصمیم گرفت راهی لیگ ستارگان قطر شود. او به تیم نه چندان قدرتمند العربی منتقل شد. او در العربی هم فوق العاده کار کرده و طی ۹ بازی در لیگ ستارگان ۵ گل به ثمر رسانده است. البته مهرداد محمدی در این فصل چند بار هم مصدوم شده اما با وجود مصدومیت‌ها آمار خوبی را به ثبت رسانده است.

 

مهدی ترابی؛ مصدومیت‌ بیخیال ستاره سابق پرسپولیس نمی‌شود

دیگر بازیکنی که در زمان بدی از پرسپولیس جدا شد و دست سرخپوشان را در پوست گردو گذاشت، مهدی ترابی بود. او زمانی که قرار بود لیگ قهرمانان آسیا از هفته سوم به صورت متمرکز آغاز شود، با جنجال فراوان راهی العربی شد تا هم‌بازی مهرداد محمدی شود. ترابی بر خلاف پرسپولیس هرگز در العربی موفق نبوده و مدام با مصدومیت‌های متوالی روبه‌رو بوده است. ترابی علاوه بر مصدومیت‌ها همواره با انتقادات تند رسانه‌های قطری هم مواجه بوده و بین نفراتی است که شاید به زودی دوباره راهی لیگ برتر ایران شود.

 

رامین رضاییان؛ طی کردن اوج و فرود به یک چشم برهم زدن

رامین رضاییان فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان لژیونر ایران بود. او به عنوان یک مدافع راست با ۱۳ گل زده یکی از گلزنان برتر لیگ ستارگان قطر بود. او در فصل نقل و انتقالات با یک انتخاب شگفت انگیز راهی یکی از پُر ستاره ترین تیم‌های لیگ ستارگان یعنی الدحیل شد. رضاییان بر خلاف پیش بینی‌ها نتوانست عملکرد درخشانی داشته باشد و با روی کار آمدن لاموشی کاملا از ترکیب اصلی دور شد. رضاییان به زودی راهی تیم دیگری خواهد شد تا بتواند بازی کند.

 

روزبه چشمی و علی کریمی؛ از استقلال تا لیگ ستارگان

روزبه چشمی و علی کریمی که فصل گذشته در تیم استقلال جایگاه ثابتی داشتند، مسیر یکسانی را طی کردند و راهی لیگ ستارگان قطر شدند. علی کریمی که تجربه حضور در لیگ کرواسی را دارد، به تیم القطر پیوست و با حضورش جان دوباره ای به این تیم بخشید. القطر با حضور علی کریمی از انتهای جدول جدا شد و به رده چهارم صعود کرد. کریمی در بازی این هفته القطر مقابل السد یک پنالتی به حریف داد. روزبه چشمی هم به تیم ام صلال منتقل شد. ام صلال با ۱۰ امتیاز در رده دهم قرار دارد و متخصص تساوی در این فصل بوده است. چشمی ۸ بازی با پیراهن این تیم انجام داده است.

 

پژمان منتظری و امید ابراهیمی در لیگ ستارگان به فوتبال خود ادامه می‌دهند. هر ۲ بازیکن مدتی بازوبند کاپیتانی استقلال را بر بازو می‌بستند. ابراهیمی این فصل در تمام بازی‌های لیگ برای الاهلی به میدان رفته است. پژمان منتظری هم شرایطی مشابه ابراهیمی دارد و جزو مهره‌های ثابت الخریطیات به حساب می‌آید. هر ۲ بازیکن به نظر می‌رسد سال آخر حضور خود را در قطر پشت سر می گذارند.

 

کریم انصاری فرد؛ بازگشت هیجان انگیز به یونان

مهاجم تیم آاک که تک گل تیم ملی ایران مقابل پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ را زد پس از تجربه ناموفق حضور در السیلیه قطر بار دیگر در یونان احیا شده و قصد دارد به دوران اوج برگردد. انصاری فرد طی ۱۲ بازی برای آاک در لیگ یونان ۷ گل به ثمر رسانده است. آاک از لیگ اروپا حذف شده و در لیگ یونان با ۲۴ امتیاز در مکان چهاردهم قرار دارد. انصاری فرد در آخرین بازی آاک مقابل ولس یکی از ۲ گل تیمش را زد.

 

مرتضی پورعلی گنجی؛ سالی پر فراز و نشیب برای مرتضی

مرتضی پورعلی گنجی که چند سال گذشته همواره یکی از مهره‌های ثابت تیم ملی فوتبال ایران بوده است، سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. او درخشش خود را تکرار کند. پورعلی گنجی قطر را به مقصد چین ترک کرد و راهی شنژن شد. شنژن تا یک قدمی سقوط به دسته پایین تر هم پیش رفت اما با هر زحمتی که بود در لیگ برتر این کشور ماند. پورعلی گنجی در اولین بازی خود برای شنژن موفق شده بود، گلزنی کند.

 

سعید عزت اللهی؛ به دنبال فراموش کردن تجربه‌های تلخ اخیر

عزت اللهی پس از چند تجربه ناموفق و حضور در تیم‌هایی که به او هیچ کمکی نکردند راهی لیگ دانمارک شد تا شاید بتواند تجربه‌های تلخ قبلی را فراموش کند. او در تیم وایله بولد کلاب به طور ثابت در میانه میدان بازی می کند و در این فصل چند گل زیبا هم به ثمر رسانده است. عزت اللهی در بازی تیم ملی مقابل بوسنی یک پاس گل زیبا به مهدی قایدی داد. او در لیگ دانمارک یک گل استثنایی با دریبل زدن چند بازیکن به ثمر رسانده است.

 

صادق محرمی؛ پیشرفت قابل محسوس

یکی از بازیکنان لژیونر فوتبال ایران که خیلی در دید نیست صادق محرمی است که در این فصل کاملا نسبت به فصل گذشته متفاوت کار و تقریبا جایگاه ثابتی برای خود دست و پا کرده است. محرمی در پست دفاع راست دیناموزاگرب کرواسی طی بازی‌های اخیر غیر قابل نفوذ بوده و در لیگ اروپا هم مهره قابل اتکایی برای این تیم بوده است. عملکرد محرمی به حدی خوب بوده که سایت معروف کروات‌ها (اسپورت ۲۴) به تمجید از او پرداخته است. اسکوچیچ در اردوهای اخیر تیم ملی به جای رضاییان و غفوری از محرمی استفاده کرده است. محرمی به تازگی قرارداد بلندمدتی هم با دیناموزاگرب امضاء کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها