«حاج قاسم 1» تنها کتابی است که در زمان حیات سردار سلیمانی در سال 94 تدوین شد، اما به دلیل خصوصیات اخلاقی خاصی که داشتند، حاضر نبودند که کتابی مستقل درباره ایشان چاپ شود. حاج قاسم در نامه‌ای که بعد از شهادت منتشر شد، بر این موضوع تأکید کرده بودند.
کد خبر: ۱۲۹۸۶۷۲

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایبنا ، بامداد سیزدهمین روز از دی‌ماه 1398، سردار حاج قاسم سلیمانی، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد با استفاده از پهپادهای نظامی آمریکایی و با شلیک موشک ترور و به شهادت رسید. سردار سلیمانی در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال 1376، فرمانده لشکر 41 ثارالله کرمان و پس از این دوره تا زمان شهادت، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.
 
در یک سال اخیر کتاب‌های زیادی درباره وجوه مختلف زندگی، شخصیت و فعالیت‌ و عملکرد ایشان در دوره دفاع مقدس و پس از آن در جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع)، تدوین و منتشر شده است. انتشارات یا زهرا (س) یکی از ناشرانی است که در سال‌های اخیر چندین عنوان کتاب منتشر کرده که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به زندگی و فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی می‌پردازند.
 
علی اکبری مزدآبادی؛ نویسنده، پژوهشگر و مدیر انتشارات یا زهرا (س)، در گفت‌وگویی بیان کرد: کتاب‌های «حاج قاسم» (1) و (2)، مربوط به بازه زمانی هشت سال دفاع مقدس اعم از شهدا و عملیات‌های لشکر 41 ثارالله می‌شود. «حاج قاسم 1» تنها کتابی است که در زمان حیات سردار سلیمانی در سال 94 تدوین شد، اما به دلیل خصوصیات اخلاقی خاصی که داشتند، حاضر نبودند که کتابی مستقل درباره ایشان چاپ شود. حاج قاسم در نامه‌ای که بعد از شهادت ایشان منتشر شد، بر این موضوع تأکید کرده بودند.

حاج قاسم تا زنده بود اجازه نداد کتابی به نامش چاپ شود

وی افزود: این اثر، شامل صحبت‌ها و خاطرات ایشان از زمان جنگ به‌صورت شفاهی و مکتوب درباره شهدای جنگ است. بخشی از این کتاب درباره خاطرات حاج قاسم از شهدایی است که به آن‌ها عِرق خاصی داشتند، مانند شهید میرحسینی، شهید زنگی‌آبادی و شهید زندی.
 
اکبری در ادامه گفت: کتاب «حاج قاسم 2» نیز بعد از شهادت ایشان در بهمن‌ماه 99 منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات دیگران از حاج قاسم و خاطرات سردار از عملیات‌ها و وقایع جنگ و نقش لشکر 41 ثارالله است.
 
مدیر انتشارات یا زهرا (س)، با اشاره به یکی دیگر از کتاب‌هایی که در این انتشارات درباره شهید سلیمانی نوشته شده، توضیح داد: کتاب «ذوالفقار» نیز در سال 97 بعد از اعطای نشان ذوالفقار از سوی رهبر معظم به سردار سلیمانی از سوی بنده تدوین و در سال 98 منتشر شد. این کتاب شامل بازه زمانی گسترده‌تری از زمان جنگ تا دوره کنونی است. در این اثر، برای اولین‌بار برش‌هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت‌‌هایی که با حضور سردار در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته، بیان می‌شود.  
 
وی ادامه داد: کتاب‌های «هجوم به تهاجم» و «نبرد در سید جابر» از مجموعه «روزی روزگاری قاسم سلیمانی» در آذرماه سال 95 با موضوع تاریخ شفاهی لشکر 41 ثارالله به قلم عباس میرزایی به چاپ رسیدند. در مجموعه «روزی روزگاری قاسم سلیمانی» بناست تا تمام خاطرات سردار را از ابتدای جنگ تحمیلی تا انتهای آن در 16 مجلد روایت شود. محور اصلی کتاب‌ «هجوم به تهاجم» عملیات فتح‌المبین و مربوط به بازه زمانی بهمن 1360 تا اردیبهشت 1361 به روایت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی است. محور کتاب «نبرد در سید جابر» نیز عملیات بیت‌المقدس بوده و بازه زمانی اردیبهشت تا تیر 1361 را به روایت سردار سرلشگر حاج قاسم سلیمانی به تصویر می‌کشد.

اکبری با اشاره به جدیدترین کتاب خود که در انتشارات یا زهرا (س)، درباره حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسیده، بیان کرد: «متولد مارس» که دو هفته پیش منتشر شده، شامل خاطرات و مصاحبه‌های همرزمان، دوستان و نزدیکان و شخصیت‌ها درباره ویژگی‌ها و خلق‌وخوی سردار، بیشتر درباره خاطرات سوریه و عراق و مربوط به بازه زمانی شهادت و بعد از شهادت سردار سلیمانی است. این خاطرات به‌صورت مصاحبه جمع‌آوری شده و روایت آن نیز به‌صورت خطی نیست.
 
این نویسنده و پژوهشگر در پایان گفت: در کتاب‌های «حاج قاسم 1» و «ذوالفقار» که مصور نیز هستند، راوی خود حاج قاسم سلیمانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها