بعضی از سودجویان با استفاده از دستگاه‌های ارزان‌قیمت ارسال پارازیت، برای پهپادها مشکل ایجاد می‌کنند و توسعه‌دهندگان به ‌دنبال راهی برای مقابله با آن‌ها هستند.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۹۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، دنیای فناوری پیشرفت‌های زیادی کرده است و نمی‌توانیم اتفاقات جدید این حوزه‌ را نادیده بگیریم. یکی از بهترین گزینه‌هایی که تاکنون به دنیای فناوری اضافه شده و با امکانات زیاد، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است، پهپادها هستند. با تولد این دستگاه‌ها، پیشرفت زیادی در زمینه‌های مختلف مخصوصا فیلم‌برداری و ارسال کالا ایجاد شد. اما همیشه مشکلاتی سر راه وسایل جدید قرار می‌گیرند که ممکن است تأثیرات مخربی داشته باشند. به‌تازگی گزارشی در ZDNet منتشر شده است که از بروز مشکلی برای پهپادها خبر می‌دهد.
اکنون در آسمان بعضی از شهرهای دنیا، پهپادهای کوچک و بزرگ کنار هواپیماها و هلیکوپترها پرواز می‌کنند. بعضی از این پهپادها تبلیغاتی هستند و مدتی طول کشیده است تا سیاست‌های به عبور و مرور آن‌ها تنظیم شود. در واقع بعضی پرواز چنین دستگاه‌هایی در آسمان‌ شهرها را ایمن نمی‌دانند و فکر می‌کنند بهتر است به گزینه‌های دیگری فکر شود. اما اخیرا مشخص شده است که خطرهای واقعی‌تری نیز در دنیای فناوری وجود دارد؛ از جمله دستگاه‌های ارسال پارازیت ارزان‌قیمت GPS که در دست عده‌ای سودجو قرار گرفته است.
 
دستگاه‌های ارزان‌قیمت ارسال پارازیت؛ تهدیدی جدی برای پهپادها+عکس

فناوری پارازیت انداختن روی سیگنال‌ GPS در حال تکامل است؛ بدین شکل که اکنون دستگاه‌های آن کوچک‌تر شده و قیمت آن کاهش پیدا کرده است. به‌طور کلی، هرچه یک فناوری کامل‌تر شود و در دست افراد بیشتری قرار بگیرد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. در دنیای امروز می‌توانید تنها با پرداخت ۵۰ دلار، به‌صورت آنلاین یک دستگاه ارسال پارازیت GPS خریداری کنید. این دفناوری که جزو نگرانی‌های اصلی و طولانی‌مدت بخش نظامی است، اکنون به دنیای تبلیغات نفوذ کرده. در دنیای کنونی، از پهپاد برای مصارف تجاری نیز استفاده می‌شود و به همین دلیل دستگاه‌های یادشده می‌توانند تهدید بزرگی برای تجارت شرکت‌های استفاده‌کننده از این پرنده‌های ماشینی باشند. تهدید یادشده بسیار جدی است و پهپادهای مربوط به مصارف نظامی، تجاری و قانونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
در سال ۲۰۱۸، زمانی‌که پهپاد به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرگرمی تبدیل شده بود، در هنگ‌کنگ نمایشی با استفاده از این دستگاه‌های پرنده و نورهایی که به آن‌ها متصل بود انجام شد. اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و در این نمایش، ۴۶ پهپاد سقوط کردند؛ اما دلیل این اتفاق چه بود. با تحقیق‌های انجام‌شده مشخص شد که دستگاه ایجاد پارازیتی در اطراف وجود داشته  که عملکرد پهپادها را با اختلال مواجه کرده است. این اتفاق نه‌تنها برنامه‌های گرداننده نمایش هنگ‌کنگ را برهم زد، بلکه خسارت مالی زیادی وارد کرد. خسارت‌های واردشده به دلیل از دست دادن سخت‌افزار و پهپادها حدود یک میلیون دلار هنگ‌کنگ تخمین زده شد. نکته جالب این است که سازندگان پهپادا ادعا می‌کنند این دستگاه‌ها دارای پروتکل‌های ایمنی هستند که در مواقع ضروری می‌توانند به آن‌ها برای فرود امن یا بازگشت به محل اصلی کمک کنند. اما طبق شواهد، این ویژگی‌ها برای پهپادهای دستکاری‌شده در نمایشگاه هنگ‌کنگ بی‌تأثیر بوده‌اند.
آنتونی لاو چون هون، مدیر هیئت مدیره این رویداد، به South China Morning Post گفت:
این هواپیماهای بدون سرنشین کاملا حرفه‌ای بودند و فناوری آن‌ها می‌توانست دقیقا این دستگاه‌ها را به جایی برگرداند که از آنجا به پرواز درآمده بودند. اما سیگنال‌ ارسالی توسط دستگاه پارازیت به قدری قوی بود که بسیاری از پهپادها به ‌محض دریافت آن سقوط می‌کردند.
 
دستگاه‌های ارزان‌قیمت ارسال پارازیت؛ تهدیدی جدی برای پهپادها+عکس

هواپیماهای بدون سرنشین و خدمات آن‌ها قطعاً به سیگنال‌ GPS وابسته هستند. ممکن است پهپاد حتی به روش‌های پشتیبان (INS/ OPS) مجهز باشد؛ اما  باز هم برای موقعیت‌یابی، ناوبری و تثبیت به منابع GPS احتیاج دارد. بنابراین حملات GPS ساده‌ترین راه برای سقوط هواپیمای بدون سرنشین و آسیب رساندن به جان و مال است.
خبر خوب این است که توسط چند شرکت، راه‌حل‌هایی برای پهپادهای تجاری پیدا شده است که می‌توانند بخشی دفاعی آن‌ها در برابر امواج خارجی را تقویت کنند. یکی از این شرکت‌ها که infiniDome نام دارد، دستگاهی به نام GPSdome ساخته است که با گیرنده‌های GNSS هواپیمای بدون سرنشین ادغام می‌شود و از یک سیستم فیلتر تداخل منحصر‌به‌فرد استفاده می‌کند که الگوهای دو آنتن همه‌جهته را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این فناوری به قدری قدرتمند است که می‌تواند در لحظه، GPSdome سیگنال‌ها را تجزیه و تحلیل و نتیجه را به الگوریتم اختصاصی infiniDome تغذیه کند تا هرگونه تداخل RF حمله‌کننده را فیلتر و بی‌اثر کند. این دستگاه به UAS اجازه می‌دهد وابستگی سیگنال GPS را در هنگام حمله مسدود کند و بدین شکل پهپاد به مسیر خود ادامه می‌دهد. GPSdome می‌تواند به محض تشخیص سیگنال‌ پارازیت، این مسئله را به اپراتورهای موجود اطلاع‌رسانی کند.
Easy Aerial، ارائه‌دهنده اصلی پهپاد برای برنامه‌های تجاری، دولتی و دفاعی، اخیرا GPSdome را در خط سیستم‌های هوایی بدون سرنشین خودران درجه نظامی ادغام کرده است.
ایدو گور، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Easy Aerial، می‌گوید:
ما GPSdome را انتخاب کردیم؛ زیرا یک راه ‌حل اثبات‌شده و کاملا متناسب با مأموریت‌های متنوعی است مشتریان ما به‌طور روزمره در مناطق مختلف جهان انجام می‌دهند. سیستم‌های ما مجهز به پردازنده‌های متعدد هستند؛ اما سیگنال GPS برای حفظ موقعیت، ناوبری و زمان‌بندی بسیار حیاتی است و عملکرد بدون وقفه دستگاه را تضمین می‌کند. در نتیجه وجود آن‌در دستگاه امری ضروری تلقی می‌شود.
 
دستگاه‌های ارزان‌قیمت ارسال پارازیت؛ تهدیدی جدی برای پهپادها+عکس

این فناوری محافظ سبک و کم مصرف، یک گام اساسی در جهت پذیرش گسترده هواپیماهای بدون سرنشین تجاری است. شرکت‌های دیگری مانند Sepentrio نیز با کشف روش‌های جدید برای مقابله با سیگنال‌های پارازیت، این مشکل را جدی گرفته‌اند. گفته می‌شود این شرکت‌ها قرار است از حسگرهای یکپارچه برای انجام این کار استفاده کنند. بدون شک در آینده‌ای نزدیک، سیگنال‌های پارازیت GPS توسط شرکت‌های دیگر دیده می‌شوند و آن‌ها نیز سعی می‌کنند از روش‌های دیگران بهره ببرند یا راه جدیدی برای مقابله با آن کشف کنند. خوشبختانه به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان در حال ساختن ابزارهای جدیدی هستند که می‌توانند تهدید روبه‌رشد پارازیت‌ را خنثی کنند.
به‌طور کلی فناوری‌های جدید در اکثر مواقع از طرف سودجویان مورد حمله قرار می‌گیرند و این وظیفه‌ی توسعه‌دهندگان است که این تهدید را خنثی کنند. ممکن است فردی بتواند در آینده از دستگاه‌های ارزان‌قیمت تولیدکننده پارازیت برای کارهای بدتری استفاده کند و علاوه بر خسارت مالی بالا، جان دیگران را مورد تهدید قرار دهد. البته همان‌طور که گفته شد، تاکنون روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل ابداع شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها