شبکه‌ های مختلف سراسری، استانی‌ها و رادیویی تدارک گسترده‌ای برای سالگرد حاج‌ قاسم دیده‌اند

یک یادبود ویژه رسانه‌ای برای سردار آسمانی

امسال در کنار همه مناسبت‌های مختلفی که همیشه برای آن تدارک ویژه‌ای دیده می‌شود، شهادت و جای خالی سردار سلیمانی هم به واقعه‌ای بدل شده که جای خالی‌اش دیگر همیشه و دی‌ماه هر سال دل‌ها را پر از غم می‌کند.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۸۰

این روزها و حالا که یک سال از آسمانی‌شدن سردار گذشته است، رسانه ملی هم دست به کار شده و برنامه‌هایی را به یاد این عروج و یادآوری روزهایی که حاج‌قاسم بود، تدارک دیده است.

جریانی که دکتر شاه آبادی، معاون سیما و رئیس ستاد رسانه‌ای مکتب حاج‌قاسم سلیمانی هم چندی پیش از شکل‌گرفتن آن گفت و از پخش بیش از ۵۰مستند و ویژه‌برنامه از شبکه‌های سراسری سیما خبر داد.

تولید بیش از ۲۰۰۰اثر در نخستین یادواره تولیدات رسانه‌ای مراکز استان‌ها هم اتفاق دیگری است که در صحبت‌های وی به آن اشاره شد. در میان این برنامه‌ها پنج قسمت فیلم داستانی کوتاه با عنوان «خرده روایت‌ها» هم تولید شده است.

مرکز پویانمایی صبا نیز دو کمیک موشن با موضوع شهیدحاج‌ قاسم سلیمانی تولید کرده که این هم از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد.

یک پویش سراسری مردمی در همه شبکه‌های سیما در حال برگزاری است که در واقع دلنوشته‌های مردمی که در قالب پیامک به شماره ۲۰۰۰۰۳۳۰ ارسال شده‌اند را پوشش می‌دهد.

این پیامک‌ها به شکل زیرنویس در همه شبکه‌ها پخش خواهند شد. همچنین کاری با عنوان رویداد مردمی مرد میدان را هم معاونت سیما به صورت مشترک با معاونت فضای مجازی انجام می‌دهد.

این رویداد مردمی در حقیقت، فیلم‌هایی است که مردم از خود گرفته‌اند و در آن حرف‌ها و نقطه‌نظراتشان را حول محور شهادت سردار سلیمانی بیان می‌کنند.

این ویدئوها در این روزها از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌رود.در این گزارش ما خلاصه‌ای از برخی برنامه‌ها و آثاری که در این روزها روی آنتن شبکه‌های مختلف- از سراسری گرفته تا استانی‌ها - می‌رود را ارائه کرده‌ایم.

شبکه آموزش

    مستند «دو نیمه ماه» در بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی به تهیه‌کنندگی آزاده رجبی قرار است ۱۲و ۱۳دی در دو قسمت ۴۵دقیقه‌ای حدود ساعت۲۱ از شبکه آموزش پخش شود. این مستند، ترکیبی از مصاحبه‌ها و تصاویر آرشیوی از مقاطع مختلف زندگی سردار شهید است.
  برنامه‌های زنده «صبحی دیگر»، «مدرسه تلویزیونی ایران»، «به‌وقت ایران»، «رویش» و «زنگ هفت» به تبیین شخصیت سردار دل‌ها می‌پردازند.

شبکه افق

 شبکه افق از سه‌شنبه ۹دی، هر شب ساعت ۱۸و ۳۰دقیقه یاد سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارد که شامل گفت‌وگو با مردم، هنرمندان، همرزمان و خانواده شهدا است و در آن روایت‌های کمتر شنیده شده از سردار سلیمانی بیان می‌شود. برنامه «جهان آرا» به تبیین ابعاد گفتمانی مکتب شهید سلیمانی می‌پردازد. برنامه نقش جهان، بحث ابعاد بین‌المللی مکتب این شهید را بررسی می‌کند. دیگر برنامه‌های شاخص و روتین شبکه نیز این موضوع را در دستور کار دارند.

شبکه قرآن و معارف سیما

 همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، محفل انس با قرآن کریم در چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان موسوم به «محفل محور مقاومت» برگزار می‌شود. این محفل شنبه ۱۳ دی از ساعت ۱۸و ۳۰دقیقه تا۲۰ از حرم حضرت زینب(س) آغاز و ضمن ارتباط زنده با کشورهای دیگر، از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

 مستند «حدیث بندگی» در سه قسمت و برنامه‌های «مصباح»، «پرسمان»، «یاد خدا» و «خوشبخت» متناسب با این موضوع روی آنتن می‌روند.

شبکه جام‌جم

    مستند «مثل کوه مثل نسیم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید قنبری و تدوین حسن بابایی به ارتباط صمیمی شهید سلیمانی با دوستان و بستگان در زادگاه‌شان به نام قنات ملک می‌پردازد.

  مجموعه مستند گزارشی «قاسم همیشه با ماست» شامل درددل‌های مردمی است که از گوشه‌گوشه کشور بر مزار شهید سلیمانی حاضر می‌شوند. این مستند همچنین شامل آثاری از هنرمندان رشته‌های مختلف مرتبط با شهید سلیمانی است.

مستند «شهادت سرخ» به کارگردانی سیدحمید میرحسینی نگاهی به تشییع باشکوه شهید سلیمانی در شهر کرمان دارد.

  برنامه‌های «جمع ایرانی»، «روز خوش» و «خانه مهر» با دعوت از دوستان و نزدیکان شهید سلیمانی روی آنتن می‌رود.

 برنامه «کنکاش» ترورهای دولتی رژیم استکباری آمریکا را مورد بحث قرار می‌دهد.

فراخوان مردمی برای ایرانیان خارج از کشور منتشر شده که خروجی آن پیام‌ها و دلنوشته‌های مردمی متعلق به ایرانیان خارج از کشور است.

شبکه امید

  «مثل حاج‌ قاسم» عنوان مستندی است که در آستانه نخستین سالگرد شهادت شهید حاج‌ قاسم سلیمانی در ۸قسمت۱۳دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی امیرسینا سلیمی هر شب ساعت ۲۱و ۴۵دقیقه از شبکه امید پخش می‌شود.

این مستند روایت فرزندان نوجوان شهدای مدافع حرم از دیدار با سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. در این مستند سعی شده با فرزندان شهدای مدافع حرم درباره ارتباط‌شان با شهید سلیمانی و خاطرات ایشان گفت‌وگو شود.

برنامه «نسل سلیمانی» ویژه «پویش نسل سلیمانی» با مشارکت نهادها و تشکل‌های دانش‌آموزی روانه آنتن شبکه امید می‌شود.

این ویژه‌برنامه به تهیه‌کنندگی محمد تربتی در سه قسمت ۴۲دقیقه‌ای، روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه ۱۱تا ۱۳دی ساعت ۱۶و ۳۰دقیقه روی آنتن شبکه امید خواهد رفت.

برنامه «قاب امید» هر روز ساعت ۱۷و ۱۵دقیقه با بخش‌های مختلف به طور ویژه به شهادت سردار دل‌ها می‌پردازد.

برنامه «دوربین امید» به اخبار فعالیت‌های نوجوانان در ایام سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد. این برنامه هر شب ساعت ۱۹و ۴۵دقیقه روی آنتن می‌رود.

برنامه «ما نوجوانان» روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱و ۱۲دی ساعت ۱۳و ۳۰دقیقه به پخش آثار تولیدشده توسط نوجوانان درباره شخصیت شهید سلیمانی پرداخته و با نوجوانان تولیدکننده آثار گفت‌وگو می‌کند.

شبکه مستند

مستد «سوریه، پرونده یک بحران» در این زمینه تولید شده که در حال پخش است. همچنین برنامه مستند «سردار سلیمانی، رفیق عزیز ما» از شبکه مستند پخش خواهد شد.

شبکه نمایش

در آستانه نخستین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، جمعه ۱۲دی فیلم سینمایی «چ» در ساعت۲۳ و فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق» شنبه ۱۳دی ساعت۱۳ پخش خواهد شد.

شبکه نسیم

«نسیم آوا» جمعه شب ۱۲دی به یاد سردار سلیمانی روی آنتن می‌رود.

برنامه «کتاب باز» در روز شهادت سردار سلیمانی ساعت۱۹ مکتب این شهید بزرگوار را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شبکه سلامت

شبکه سلامت با دو مستند «رهروان مکتب سلیمانی» و «سخنان شهید سلیمانی و شهید احمد کاظمی» در سالروز شهادت سردار سلیمانی مخاطبان خود را همراهی می‌کند.

«رهروان مکتب سلیمانی» تصاویری از حاج‌قاسم سلیمانی، مدافعان حرم و رهبری در مورد تربیت جوانان در مکتب امام(ره) و رهبری است. همچنین سخنان شهید سلیمانی و شهید احمد کاظمی(صحبت‌های سردار قاسم سلیمانی در مورد احمد کاظمی و سخنرانی احمد کاظمی در جلسه فرماندهان نیروی زمینی) پخش می‌شود.

پخش موسیقی، تصویر و میان برنامه‌هایی با موضوعات تصاویر اهدای خادمی امام رضا(ع) به شهید قاسم سلیمانی؛ تصاویری از سردار قاسم سلیمانی به همراه شعرخوانی و ...در جدول پخش شبکه سلامت قرار دارد.

شبکه کودک

انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس ۲» به کارگردانی «فرهاد عظیما»، شنبه ۱۳دی ساعت۱۴ از شبکـه کودک پخش خواهد شد.

شبکه ورزش

شبکه ورزش با پخش برنامه‌ای با هدف مصاحبه اختصاصی با ورزشکاران شاخص با موضوع مکتب شهیدسلیمانی همراه بینندگان خود است.

شبکه یک سیما

 شبکه یک تمرکزش بیشتر روی برنامه‌های شاخصش است و در قالب برنامه‌های صبح بخیر ایران، سیمای خانواده، فرمول یک، تمام رخ و پیام جمعه به این موضوع می‌پردازد.

شبکه ۲سیما

گروه معارف شبکه دو سیما ویژه‌برنامه «سردار کرار» را از ۱۱ تا ۱۷دی روی آنتن می‌برد. مستند «سردار صلح» از ۱۳ تا ۱۷دی هر شب ساعت۲۱ پخش می‌شوند.

برنامه‌های «نما دو»، «زنده‌باد زندگی»، «در انتهای الوند» صبحگاهی و شامگاهی، «مثبت خانواده»، «زعفران» و «عصر خانواده» منعطف با موضوع شهادت سردار سلیمانی پخش می‌شود.

مستند «دست در دست سردار» هم از این شبکه روی آنتن می‌رود که آن هم به صورت ویژه مکتب شهید سلیمانی و سالگرد شهادت ایشان خواهد پرداخت.

شبکه ۳سیما

ویژه‌برنامه ۹قسمتی «روایت حبیب» با حضور چهره‌های شاخص و بین‌المللی مقاومت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی از شبکه سه پخش می‌شود.

مستندهای «سرباز چهل‌ساله»، «شهید قدس» و «چندقدم آن‌طرف‌تر» از جمله مستندهایی است که در سالروز شهادت سردار سلیمانی از شبکه سه پخش می‌شود.

 برنامه «سلام صبح بخیر» به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی نیز ویژه‌برنامه‌ای خواهد داشت که به بررسی ابعاد شخصیتی ایشان می‌پردازد.

ویژه‌برنامه «مرد میدان» نیز همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

 پخش نماآهنگ‌ها و میان‌برنامه‌هایی مرتبط با سالگرد شهادت نیز در فواصل برنامه‌ها روی آنتن می‌رود. برنامه‌های «سمت خدا» و «عطسه» منعطف با موضوع شهادت سردار سلیمانی  پخش می‌شوند.

شبکه۴

 شبکه چهار سیما با برنامه‌های «اهالی شب»، «مصیر»، «تربت»، «راز»، «حریف»، «زاویه»، «طلوع» و «شب‌های هنر» در سالگرد شهادت سردار سلیمانی همراه مخاطبان خود است.

 «اهالی شب» در دو قسمت، پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳؛ «مصیر» یکشنبه ساعت ۲۱؛ «راز» در پنج قسمت هرشب ساعت ۲۲؛ «زاویه» چهارشنبه ساعت ۲۳؛ ویژه‌برنامه «طلوع» ساعت ۹؛ «شب‌های هنر» در سه قسمت یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۳ و میان‌برنامه «تربت» از شبکه چهار  پخش می‌شود.

شبکه۵

 ویژه‌برنامه «قرار قاسم» ویژه اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در دو قسمت جمعه ۱۲دی و چهارشنبه ۱۷دی ساعت ۲۳روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

ویژه‌برنامه «قرار قاسم» کاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیماست که با تهیه‌کنندگی میلاد پیغمبرزاده و سردبیری سیدمحمد موسوی و اجرای محمدحسین رنجبران با حضور مهمانان ویژه تماشایی خواهد شد.

 برنامه گفت‌وگومحور«چهل ستون» از چهارشنبه ساعت۲۰ تا پایان هفته به مدت سه شب مهمان خانه‌های مخاطبان خواهد شد.

این برنامه ویژه شهادت سردار سلیمانی تهیه شده که هر شب به مدت ۴۵دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت.

 برنامه «به خانه بر می‌گردیم» گروه خانواده شبکه پنج سیما با راه‌اندازی پویش «قاسم هنوز زنده است» از ابتدای هفته جاری به صورت ویژه به یاد سردار قاسم سلیمانی با مخاطبان همراه شده است. این برنامه با هدف تکریم یاد این شهید، آیتم‌های ویژه در جدول پخش هفتگی خود طراحی کرده است.

دعوت از مهمانان ویژه، نماآهنگ‌های حماسی، پخش کلیپ و سرود ارسالی مخاطبان مرتبط با موضوع پویش و... از بخش‌های این برنامه است.

 مسابقه «پنج ستاره» این هفته پنجشنبه ساعت ۲۱ سوال پیامکی: «سردار دل‌ها، شهیدحاج‌قاسم سلیمانی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس فرمانده کدام لشکر بود ؟ ۱- ۴۱ ثارا... ۲- ۲۵ کربلا ۳-۱۸الغدیر ۴- ۹بدر» را برای مخاطبان طراحی کرده است و به قید قرعه به ۱۰نفر از برگزیدگان هدیه می‌دهد.

 برنامه تخصصی و سینمایی «نقد سینما» جمعه ۱۲دی مرتبط به اولین سالگرد سردار دل‌ها خواهد بود.
 برنامه «عطر عاشقی» با هدف تکریم سردار شهید جمعه ۱۲دی ساعت ۱۷ و ۳۰دقیقه ویژه شهادت حاج‌قاسم سلیمانی روی آنتن می‌رود.  این برنامه با سفر به شهر کرمان، از گلزار شهدای کرمان و مزار این شهید والا مقام تماشایی خواهد شد. همچنین نوای گرم و دلنشین جواد حسینخانی برای تلاوت زیارت آل یس طنین‌انداز خواهد شد.  «عطر عاشقی» جمعه ۲۶دی در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به بیت‌الزهرا منزل حاج‌قاسم سلیمانی می‌رود و حجت الاسلام احمد شرفخانی کارشناس مذهبی پیرامون آثار و علائم منتظران ظهور سخنرانی خواهد کرد. حاج جواد حسینخانی نیز با نوای زیبای خود به تلاوت زیارت آل یس می‌پردازد.

 دعای پرفیض کمیل پنجشنبه ۱۱دی ساعت۲۳ از کنار مزار سردار سلیمانی برای مخاطبان شبکه پنج پخش می‌شود.

 یک مستند سه قسمتی با عنوان «مردی به نام مردم» روی آنتن می‌رود. یک مستند هم با اسم «سردار در راه» از شبکه پنج پخش خواهد شد.

برنامه‌های «تهران۲۰»، «در شهر»، «رنگین‌کمان»، «یه روز تازه» و «تا نیایش» معطوف به سالگرد شهید حاج‌قاسم سلیمانی روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

یادبود رادیویی به یاد سردار

در ادامه جریانی که از آن گفتیم، دنیای صدا و شبکه‌های رادیویی هم دست به کار شده‌اند تا یادبودی را برای این واقعه در نظر بگیرند.

بر همین اساس در مجموع با ۶۲۵برنامه، ۱۱۸عنوان و به مدت ۲۴۰ساعت و ۵۰دقیقه به سالگرد شهادت سردار سلیمانی می پردازند که از این میزان برنامه، ۲۶۷برنامه در قالب ۳۸عنوان و به مدت ۱۰۱ساعت و ۲۶دقیقه به صورت ویژه، ۱۱۳برنامه در قالب ۳۷عنوان و به مدت۶۷ساعت و ۱۳دقیقه به صورت منعطف (بیشتر از ۷۰ درصد)، ۹۴برنامه در قالب ۳۲عنوان و به مدت۲۹ساعت و ۴۳دقیقه به صورت پرداخت به موضوع(کمتر از ۷۰درصد) و ۱۵۱برنامه در قالب ۱۱عنوان و به مدت ۴۲ساعت و ۲۸دقیقه به صورت تأمینی خواهد بود.

مهمترین موضوعات اشاره‌شده در این برنامه‌ها عبارتند از: مکتب قاسم سلیمانی و بازخوانی شخصیت انقلابی و مدیریت خلاقانه وی برای گام دوم انقلاب اسلامی، خدمات راهبردی سپهبد سلیمانی در تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای دوست و همسایه خلیج فارس، تشریح نقش سپهبد سلیمانی در جریان مقاومت و ویژگی‌های شخصیتی ایشان، شباهت‌های زندگی شهید فخری‌زاده و حاج‌قاسم، ابعاد شخصیت والا و ارزشمند جهانی شهید سلیمانی، محصولاتی که به واسطه مدیریت شهید سلیمانی بومی شد.

رادیو ایران

مستند نمایشی تولیدی« صور از خاور» در راستای معرفی زندگی سردار سلیمانی و جبهه مقاومت تا چهارشنبه ۱۳دی ساعت ۲۲و۳۰دقیقه و مجله زنده «پلاک هشت» شنبه تا چهارشنبه ۵تا ۱۳دی ساعت ۱۳و۳۰دقیقه با موضوع نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در وحدت جبهه مقاومت اسلامی پخش می شود.
برنامه گفت‌وگومحور «بحث روز» نیز چهارشنبه ۱۰دی  ساعت ۱۲و۴۰دقیقه از دیدگاه‌های شهید سلیمانی در خصوص بصیرت و ویژه برنامه «میراث قاسم» جمعه ۱۲دی ساعت ۱۶ به چگونگی اتفاقات و حادثه به شهادت‌رسیدن سردار سلیمانی می‌گوید و« من قاسم سلیمانی هستم» ۱۳دی سالروز شهادت ایشان با موضوع زندگی پرافتخار سردار سلیمانی ساعت ۲۰و۳۰دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود.

رادیو اقتصاد

در روز شنبه ۱۳دی، مجله تولیدی «وداع با سردار» با موضوع تحلیل اخبار و حوادث منطقه ساعت ۵۰دقیقه بامداد، نمایش تولیدی«علمدار» با برشی از زندگی و مبارزات سردار حاج‌قاسم سلیمانی ساعت ۲و۲۵دقیقه، برنامه گفت‌وگومحور تولیدی «رهیافت» با بیان پیامدهای شهادت سردار سلیمانی ساعت ۳ بامداد پخش می‌شود.

 ضمن این که مجله زنده« روزهای روز» تا ۱۳دی ساعت ۱۷و۵دقیقه به ویژگی اخلاص این شهید در عرصه اقتصادی می‌پردازد. نمایش تولیدی «رفیق خوشبخت ما» نیز از شنبه ۲۲آذر تا پنجشنبه ۱۱دی ساعت ۷و۵۵دقیقه به منتخبی از زندگینامه و متن وصیتنامه شهید بزرگوار می‌پردازد و مجله زنده طلوع بی‌پایان هم تا ۱۳دی ساعت ۱۷و۵دقیقه درمورد ویژگی اخلاص این شهید در عرصه اقتصادی روی آنتن این رادیو می‌رود.

رادیو نمایش

  این رادیو تا پنجشنبه ۱۱دی با مستند گفت‌وگومحور تولیدی« مرد میدان» که ساعت ۱۵و۳۰دقیقه پخش می‌شود به بررسی شخصیت و خدمات سردار به ایران و مبارزه با داعش می‌پردازد.

  نمایش تولیدی« فرمانده قاسم» با بیان روایات معتبر از زندگی و شخصیت سردار سلیمانی پنجشنبه ۱۱دی و شنبه ۱۳ دی تا پنجشنبه ۱۸دی ساعت۱۸ پخش می‌شود و نمایش تولیدی «او را هنوز نشناختم» نیز از روز یکشنبه ۱۴دی تا جمعه ۱۹دی ساعت یک بامداد روی آنتن می‌رود که بخشی از شخصیت شهید سلیمانی را معرفی خواهد کرد.

  روز چهارشنبه ۱۲دی اختتامیه جشنواره سردار مقاومت و رادیو «نشان سلیمانی» به طور زنده از رادیو نمایش ساعت ۱۶و۳۰دقیقه پخش می‌شود.

رادیو جوان

روز پنجشنبه ۱۱دی ساعت۲۰ در برنامه گفت‌وگومحور زنده ویژه سردار سلیمانی با کشورهای محور مقاومت ارتباط تلفنی برقرار می‌شود.

شنبه ۱۳دی مستند تولیدی سالروز شهادت سردار سلیمانی ساعت۱۰ با موضوع ترور شهید سردار سلیمانی، برنامه گفتارمحور ویژه سردار سلیمانی با موضوع خوانش کتاب صوتی - تصویری درباره شهید سلیمانی در فواصل پخش، موسیقی تولیدی ویژه سردار سلیمانی با موضوع تولید ترانه و کلیپ ویژه شهید سردار سلیمانی پخش می‌شود.

مجموعه ایرانصدا و چند رسانه‌ای رادیو

این مجموعه رادیویی از روز چهارشنبه ۱۰دی برنامه‌های کلامی تولیدی کتاب گویای قهرمانان ایران زمین با موضوع زندگینامه سردار شهید قاسم سلیمانی و زندگینامه ابومهدی المهندس، مجموعه سخنرانی سردار سلیمانی و کتاب گویای سلیمانی عزیز با موضوع گذری بر زندگینامه و رزم‌های سردار شهید، همچنین بسته موسیقی تولیدی عصر حضور را با موضوع موسیقی‌های پخش‌شده با محوریت سردار سلیمانی برای مخاطبان آماده شنیدن می‌نماید.

 رادیو صبا

دوشنبه ۱۵ دی، ساعت ۱۷:۴۰ در نمایش تولیدی «رفیق خوشبخت من » روایت‌های کوتاه از سبک زندگی در مکتب سلیمانی را پخش می‌کند. شنبه ۱۳ دی نیز در مجله رادیویی تولیدی« مرد میدان» ساعت۱۴ به معرفی گوشه‌هایی از زندگی و منش سردار شهید قاسم سلیمانی می‌پردازد.

رادیو تهران

 شنبه ۲۰ دی ساعت ۶:۴۰ در نمایش تولیدی« رفیق خوشبخت ما» با رجال سیاسی گفت‌وگو و آیتم‌های ویژه‌ای را پخش می‌کند.

همچنین تا شنبه ۱۳ دی «آوا و نغمات تولیدی/ وله صوتی» را با موضوع بصیرت‌شناسی در جهان حاضر به صورت شناور پخش می‌کند.

رادیو سلامت

پنجشنبه ۱۱دی برنامه گفت‌وگومحور تولیدی «یگانه میدان» با محوریت نقش سردار سلیمانی در ایجاد امنیت و صلح ساعت ۱۰:۰۵ پخش می‌شود. در اشاعه فرهنگ نوعدوستی نیز مجله زنده «وقت عاشقی» شنبه ۱۳دی ساعت ۱۰صبح پخش می‌شود.

رادیو گفت‌و‌گو

   تا سه‌شنبه ۳۰ دی دو برنامه گفت‌وگومحور زنده «گفت‌و‌گوی سیاسی» با موضوع تاثیر مکتب شهید سلیمانی بر عرصه اجتماعی کشور ساعت ۱۷:۳۰ و تولیدی« ققنوس» با موضوع نقش شهید سلیمانی در افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود.

  همچنین تا شنبه ۱۳دی مجله تولیدی «عقیق مقاومت» با موضوع نقش سردار سلیمانی در کشورهای حوزه مقاومت ساعت ۲۱ و برنامه گفت‌وگومحور تولیدی «سرباز وطن» با محوریت گفت‌وگو درباره شهید سلیمانی ساعت  ۰۰:۳۰ بامداد پخش می‌شود.

  از روز یکشنبه ۱۴ دی تا سه‌شنبه ۳۰ دی برنامه گفت‌وگومحور تولیدی «جهان مرد» در ساعت ۱۶ به نقش و جایگاه ولایت در منظومه فکری شهید سلیمانی و مجله تولیدی« پرچم سرخ » در ساعت ۲۱ به نقش بسیج جهان اسلام و جهانی‌سازی در مکتب شهید سلیمانی می پردازد.

رادیو ورزش

  در مستند روایی تولیدی «چهل سردار» که روز جمعه ۱۲دی پخش می‌شود، رشادت‌ها و ایثار ۴۰سردار شهید بیان می‌شود.

  شنبه ۱۳ دی، مینی‌فیچر تولیدی حبیب دل با بیان روایت رویداد مهم شهادت سردار سلیمانی ساعت ۱۳:۴۵ و روایت تولیدی« سردار پهلوان» با نگاهی بر فعالیت‌های ورزشی سردار ساعت ۱۸:۳۰ پخش می‌شود.

دو نمایش تولیدی«سیصد نفر» که روایت مبارزه با گردان کرمان به فرماندهی سردار و «آخرین پرواز» روایت دیدار خانواده شهید صحرایی با شهید سلیمانی است ، در بازه زمانی جمعه ۱۲دی تا پنجشنبه ۱۸دی ساعت ۱۳:۳۰ پخش می‌شود.

  در رادیو معارف تا جمعه ۲۶ دی مستند تولیدی «پنجره» مستند زندگی سردار شهید ساعت ۱۲:۱۵ پخش می‌شود.

  در مجله تولیدی و زنده «سردار دل‌ها» که پخش آن تا چهارشنبه ۱۷ دی ادامه دارد، ساعت ۹ دلاورمردی های سردار شهید بازخوانی می‌شود. در برنامه گفتارمحور تولیدی «سخن سردار» نیز سخنرانی‌های سردار شهید در ساعت ۱:۱۵ پخش می شود.

مجله رادیویی تولیدی «مکتب سلیمانی» نیز به ویژگی‌های مقاومت در مکتب حاج‌قاسم و سهم مردم و مسوولان در ترویج اندیشه و مکتب حاج‌قاسم می پردازد. این برنامه از ۱۱ دی تا ۱۹ دی ساعت ۹ پخش می‌شود.

رادیو فرهنگ

در مجله زنده« قاسم هنوز زنده است» شنبه ۱۳دی ساعت ۱۰:۳۰ زندگی و ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی روایت می‌شود.

گفت‌وگو با همرزم‌های شهید سلیمانی در «سردار دل‌ها» تا پنجشنبه ۱۱ دی ساعت ۱۶:۱۵ پخش می‌شود. همچنین مجله رادیویی و تولیدی «پرده عشاق» به صورت روایی و نقالی به شهادت سردار سلیمانی می‌پردازد.

رادیو قرآن

 مجله زنده «شمع روشن» با موضوع بررسی شخصیت دینی سردار سلیمانی روز جمعه ۱۲ دی ساعت ۲۱ پخش می‌شود. مجله زنده «حکایت جاودانگی» نیز روز شنبه ۱۳ دی با هدف آشنایی با شخصیت سردار ساعت ۱۹:۰۵ پخش می شود.

رادیو پیام

این رادیو در برنامه ساختار نوین تولیدی «مرد میدان» که به صورت شناور تا شنبه ۱۳ دی پخش می‌شود، مطالب و ترانه‌هایی در وصف سردار پخش می‌کند. «هر ایرانی یک سلیمانی» نیز از پویش‌های رادیو پیام است که در رادیو‌نما پخش خواهد شد.

رادیو مقاومت

 ۳۰ دی دو برنامه گفت‌وگومحور زنده «عصر مقاومت» با موضوع تاثیر مکتب شهید سلیمانی بر عرصه اجتماعی کشور ساعت ۱۸ و «مردی بیرون از قاب» با موضوع نقش سردار سلیمانی در تقویت اقتصاد ملی ساعت ۹ پخش می‌شود. ضمن این که از اول تا ۱۵ دی برنامه تولیدی با ساختارهای نوین« فرمان نامه» با موضوع مقاومت در فرازهای نهج‌البلاغه ساعت ۱۰:۵۰ و برنامه گفت‌وگو محور «سرباز ولایت» با موضوع شهید سلیمانی و بازنمایی مکتب امامین انقلاب در نظر و عمل ساعت ۱۱ و برنامه گفت‌وگومحور «جهان ترور» با موضوع تروریسم در حقوق بین‌الملل ساعت ۱۱ پخش می‌شود. مجله رادیویی تولیدی «قاسم‌های مقاومت» نیز ساعت ۱۰:۳۰ با موضوع شهید سلیمانی و گردان‌های عقیدتی زینبیون و فاطمیون تحرک جریان شیعی پخش می‌شود.

استانی‌ها هم رنگ‌و‌بوی حاج‌قاسم را گرفتند

علاوه بر شبکه‌های سراسری، همزمان با ۱۳ دی سالروز شهادت شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی ویژه‌برنامه‌های مختلفی با محوریت سالگرد شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و نقش او در گفتمان مقاومت از شبکه‌های استانی صدا و سیما پخش می‌شود. بر این اساس رادیوهای استانی ویژه‌برنامه‌های مختلفی را به همین منظور تدارک دیده‌اند و در حقیقت صدای استان‌ها همزمان با سالگرد شهادت این بزرگمرد تاریخ معاصر کشورمان، رنگ و بوی محور مقاومت و نقش سردار در گفتمان مقاومت را می‌گیرند.

به این ترتیب تا ۱۴ دی و به مدت یک هفته کنداکتور مراکز استانی به پخش برگزیده‌های نخستین یادواره تولیدات رادیویی مکتب شهید سلیمانی اختصاص می‌یابد. در این مدت برنامه‌های مختلفی پخش خواهد شد که از جمله آنها می‌توان به پدر فرزند ایران، با دریا، کوچ برادر، آقا شیر، قاسم زهرا، بوسه بر ماه، مرد نبرد، راوی صادق، رفیق خوب ما، سردار دل‌ها، روایت عشق، عقیق سرخ، ققنوس ایران، پهلوانان نمی‌میرند، شین شهسوار، سلیمان انقلاب، ناشنیده‌ها، از اکتبر تا ژانویه، چهل خان، به شرط عاشقی و مدرسه مقاومت اشاره کرد.

این برنامه‌ها در ساختارهای مستند، مسابقه، مینی‌فیچر، نمایشی و ترکیبی ساده در یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب سلیمانی شرکت کرده‌ بودند. علاوه بر این، اداره کل صدای استان‌ها برنامه مشترکی با همکاری مراکز با عنوان «سی شب با سردار» را از ابتدای دی روی آنتن شبکه‌های استانی و رادیو مقاومت برده است. این برنامه با هدف افزایش آگاهی مخاطبان در حوزه گفتمان مقاومت و به مناسبت سالگرد سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی تولید و پخش می‌شود.

محورهای اصلی «سی شب با سردار»، تقویت خودباوری ملی با توجه به ظرفیت‌های گفتمان مقاومت در استان‌های کشور، معرفی چهره‌های شاخص شهدای مدافع حرم در استان‌ها و گسترش سبک زندگی سردار سلیمانی در جامعه است.

این برنامه به مدت یک ساعت هر شب از یکی از مراکز تهیه و پخش می‌شود و مراکز استانی و رادیو مقاومت نیز این برنامه را همزمان تقویت می‌کنند. صدای مرکز کرمان -که زادگاه شهید سلیمانی است- در این مدت برنامه‌هایی با عناوینی همچون علمدار، قنوت دل‌ها، مدرسه عشق، مسیر آسمانی و در حریم کبریا را پخش می‌کند.طلوع صبح و انتم الاذاعه هم از جمله برنامه‌های مرکز خوزستان است که در این روزها با محوریت سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی روی آنتن می‌رود. مجموع مدت زمان این ویژه‌برنامه‌ها در همه مراکز ۲۲۷ ساعت است.

۲۹۰ ساعت برنامه تلویزیونی با محوریت حاج‌قاسم

سیمای استان‌ها هم در این روزها تدارک وسیعی دیده‌اند و برنامه‌های گوناگونی را در ساختارهای مختلف گفت‌وگومحور، گزارش، خبر، ترکیبی، نمایشی و... با محوریت سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و گفتمان مقاومت روی آنتن می‌برند.

تعداد این برنامه‌ها بیش از ۱۷۰ مورد است و مدت زمان پخش آنها به ۲۹۰ ساعت می‌رسد.بخشی از این برنامه‌ها به صورت اختصاصی و مناسبتی تولید و پخش می‌شود و بخشی دیگر از تدارک سیمای مراکز، محوریت‌دادن به این مساله در برنامه‌های روتین است.

فاطمه شهدوست - نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها