گلایه خانواده خدمه شناور خوارزم از عملیات امداد و نجات

شاید زنده باشند

«ای کاش زنده باشند. شما را به خدا برای‌مان دعا کنید. نمی‌دانید چه حالی داریم. مادرم حالش خوب نیست.» این جملات یکی از خانواده پنج خدمه باقیمانده از شناور لندینگ‌کرافت خوارزم است که درست مثل کشتی سانچی هنوز هیچ‌کدام‌شان نمی‌دانند آنها زنده هستند یا جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۸۴۷۳

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، شناور خوارزم، شامگاه ۵ دی با هفت سرنشین و هنگام بازگشت از بندر شناص عمان به مقصد بندرعباس دچار حادثه شد که تا لحظه تنظیم این گزارش، دو جسد از هفت سرنشین شناور پیدا شده و عملیات جست‌وجو و امداد برای یافتن پنج خدمه دیگر همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که با پیدا شدن هر جسد، امید خانواده‌ها به زنده ماندن آنها، لحظه به لحظه کمرنگ‌تر می‌شود.

در شرایطی که شناور خوارزم روز جمعه دچار سانحه شده بود اما به گفته برخی خانواده‌های خدمه خوارزم، مقامات هرمزگان نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد حادثه و عملیات جست‌وجو و نجات دیر اقدام کردند.

آرمان صفری، پسرعموی ستار صفری سکل، یکی از خدمه خوارزم که وضعیت او هم هنوز مشخص نیست، در گفت‌وگو با جام‌جم از نحوه امدادرسانی به خدمه شناور گله کرد وگفت: «به‌طور رسمی که به ما اعلام نمی‌کنند چه اتفاقی افتاده، اما آن‌طور که ما فهمیده‌ایم عصر روز یکشنبه از مصیبتی‌که به سرمان آمده، باخبر شدم. قضیه این‌طور بود که شناور در میانه راه یک موتورش را از دست داده و سرنشینان موضوع را به اداره بنادر اطلاع می‌دهند. البته مشخص نیست شناور سوراخ شده که آب به موتورخانه لندینگ‌کرافت خوارزم راه پیدا کرده یا وضعیت بد دریا باعث بروز این اتفاق شده است. آنها از ساعت ۱۲شب تا ساعت ۶صبح فردا دائم با بیسیم درخواست کمک می‌کنند. بعد از بی‌نتیجه بودن تماس‌ها، شناوری‌که از آن حوالی رد می‌شده، درخواست کمک آنها را به اداره منتقل می‌کند که پس از آن امدادرسانی آغاز می‌شود، اما به‌دلیل تاریکی هوا و مشکل فنی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و برمی‌گردند. روز شنبه، غریق‌نجات ناجی۱۲، با خدمه ارتباط برقرار کرده و به آنها می‌گوید پشت آب بروید.»

 پاسکاری در شرایط بحران

او ادامه داد: «با یک مقام کشتیرانی بندرعباس تماس گرفتم تا وضعیت ستار را جویا شوم که گفت هیچ اطلاعی نداریم و شماره شما را به صاحب شناور می‌دهم تا تماس بگیرد. بعد از چند ساعت تلاش توانستم شماره صاحب شناور را پیدا کنم که گفت کسی به من نگفته به شما اطلاع دهم. اتفاقاتی که تعریف می‌کنم مربوط به صبح روز شنبه و دوشنبه است و هنوز غواص وارد کشتی نشده که مشخص شود از قایق و جلیقه نجات استفاده کرده‌اند و وضعیت‌شان به چه شکل است. به ما گفتند شنبه رفتیم اما به مشکل برخوردیم، یکشنبه باز هم همین‌طور شد.حالا مشکل چه بود؟ چون محدوده لاشه شناور را گم کرده بودند. وقتی بعد از هشت ساعت دنبال لاشه می‌گردند، می‌بینند در آب‌های عمان است. عمان هم می‌گوید پس از هماهنگی کنسولگری ایران و عمان و صدور مجوزهای لازم، خودم غواص می‌فرستم. اداره بنادر باید پاسخگو باشد. خودم با کنسولگری تماس گرفتم‌که گفتند وزارت‌خارجه باید این موضوع را حل‌کند. جالب این‌که هیچ‌کدام از وقوع سانحه خبر نداشتند و من اطلاع دادم. چطور ممکن است از مرگ جوانان‌مان بی‌خبر باشند.گفتم چرا خبرندارید، گفتند در حیطه وظایف ما نیست. بعد از آن، مرا به وزارت خارجه فرستادند و آنجا با فردی صحبت کردم که‌گفت به ما ربطی ندارد و باید به فرمانداری و استانداری و اداره بنادر بروید، درحالی‌که همان‌ها مرا به کنسولگری و وزارت خارجه فرستاده بودند. دائم داشتند مرا بین خود پاسکاری می‌کردند. اداره بنادر هرمزگان تاکنون تنها چند خبر در این باره منتشر کرده است، در حالی‌که از شبکه‌های خبری خارج از کشور با من تماس‌گرفتند صحبت کنند که‌گفتم صحبت نمی‌کنم.»

 احتمال زنده بودن خدمه

پس از صحبت با پسرعموی ستار، با احمد هلالی که ۱۳سال است مالکیت این شناور را در اختیار دارد، تماس‌گرفتیم تا صحت و سقم این ماجرا و آخرین وضعیت خدمه شناور را جویا شویم.

او گفت: «بعد از این سانحه، به اداره بنادر رفتم وگفتم هر هزینه‌ای به دلیل در اختیارگرفتن غواص و شناور لازم باشد، پرداخت می‌کنم تا آنها را نجات دهم که این اتفاق نیفتاد. چون لاشه شناور در آب‌های عمان بود و باید هماهنگی‌هایی بین دو کشور ایران و عمان انجام می‌شد. تا روز بعد از سانحه این هماهنگی اتفاق نیفتاد، اما امروز سه‌شنبه ۹دی، مکاتبات انجام شد و بچه‌ها توانستند به محل لاشه بروند. یکی از غواص‌ها یک جسد دیگر را هم پیداکرد، اما چون آب‌های آن نقطه عمیق است، در حال کشیدن لاشه شناور با کشتی و انتقال آن به جزیره سیریک هستند تا پس از انتقال به یک جای کم‌عمق وارد شناور شوند. در حال حاضر، یدک‌کش، ناجی و غواص همراه شناور هستند.»

هلالی درباره این‌که آیا وضعیت شناور به‌گونه‌ای است که خدمه با ورود به نقطه‌ای از خطر غرق شدن نجات پیدا کنند،گفت: «من همیشه امیدم به خداست. این شناور مجهز به حلقه و جلیقه نجات است. برحسب تجربه‌ام می‌گویم که ممکن است پنج نفر باقیمانده هنوز هم زنده باشند.»

 همه گریه می‌کنند

درحالی‌که لاشه شناور تا لحظه تنظیم این گزارش در حال نزدیک‌شدن به آب‌های کم‌عمق و جزیره سیریک است، خانواده فرزاد غلامرضایی، خدمه ۵۳ساله این شناور هم مدام اخبار مربوط به عملیات را پیگیری می‌کنند.

سعید، پسر او در این باره به جام‌جم‌گفت: «پدرم دوماه بود روی این شناور کارمی‌کرد، اما ۲۰سال سابقه کار روی کشتی را داشت. ما دیروز صبح(دوشنبه هشتم دی) از موضوع باخبر شدیم. الان هم از صاحب شناور در مورد پدرم پرسیدم که‌گفت هنوز هیچ چیز مشخص نیست. البته یک جسد پیدا شده که قرار است به پزشکی قانونی قشم منتقل شود.»

او در مورد آخرین تماس پدرش ادامه داد: «آخرین بار با پدرم شب یلدا صحبت کردیم وگفت برای آوردن بار به عمان می‌رود. وقتی به سفرهای دور می‌روند، برقراری ارتباط تلفنی مقدور نیست و درمدتی که به عمان رفته بود، نتوانستیم با او صحبت‌کنیم. در این ۲۰سال هیچ‌وقت پیش نیامده بود درگیر چنین حادثه‌ای شود. با برادر ناخدای شناور هم صحبت کردم که‌گفت امروز (سه‌شنبه ۹دی) قرار است قایقی اجاره کنیم و خودمان دنبال‌شان بگردیم. شاید با قایق نجات از شناور خارج شده، اما به خاطر حال بدشان‌گوشه‌ای افتاده باشند. می‌گردیم شاید بتوانیم پیدا کنیم. برایمان دعاکنید. هرخبری شد به ما هم بگویید. نمی‌دانید در خانه‌مان چه وضعی است و همه دارند گریه می‌کنند.»

لیلا حسین زاده - گروه حوادث روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها