مشهد مرکز استان خراسان رضوی و دومین شهر پهناور ایران است. این شهر تاریخی به واسطه وجود حرم علی بن موسی الرضا مذهبی ترین شهر ایران لقب گرفت؛ این اتفاق باعث شده میلیون ها نفر هر ساله با تور مشهد از تهران و دیگر نقاط ایران با تور مشهد به این نقطه از کشور سفر کنند.
کد خبر: ۱۲۹۷۰۶۹

به شهر فرهنگی مذهبی مشهد خوش آمدید

این شهر از جاذبه های فرهنگی بسیاری برخوردار است و مسافران بعد از زیارت امام رضا، مشتاق به بازدید از جاذبه های فرهنگی ارزشمند و دیدنی شهر مشهد هستند.

آرامگاه فردوسی شاعر فارسی زبان ایران

از مشهورترین جاذبه های فرهنگی و تاریخی ارزشمند تور مشهد مقبره حکیم ابولقاسم فردوسی است. معماری این آرامگاه خارق العاده، ابتدا توسط اندره گدار طراحی شد؛ ولی در آخر حسین لرزاده، هوشنگ سیحون و محمدقاسم باقرنژاد معماران و هنرمندان بزرگ ایرانی در سال 1347 معماری آن را طراحی کردند. این آرامگاه از سه قسمت اصلی تالار، موزه و کتابخانه تشکیل شده و هنگام بازدید از این مکان در زیبایی این اثر تاریخی، متحیر خواهید ماند.

آدرس:20 کیلومتری مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه یکی از بزرگ ترین پادشاهان تاریخ ایران بود و در اواسط قرن هجدهم میلادی در ایران با بنیان گذاری سلسله افشاریان حکومت کرد. در سال 1342 مجسمه ای برای یادواره از نادرشاه در شهر مشهد ساخته شده است؛ بر اساس گفته ها، محل دفن واقعی نادرشاه افشار ر زیر این مجسمه قرار دارد. این مجسمه در باغ موزه نادری شهر مشهد واقع شده که می توانید در تور مشهد هوایی از این مجموعه دیدن کنید.
آدرس:مشهد، خیابان شیرازی، چهارراه شهدا

مسجد گوهرشاد

از ارزشمندترین آثار حرم مطهر امام رضا، مسجد گوهرشاد است که به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ ساخته شد. این مسجد تاریخی از شاهکارهای معماران سلسله تیموری برجای مانده و بزرگ ترین صحن درمیان صحن های حرم امام رضا به حساب می آید. مسجد گوهرشاد به دلیل مجاورت با آرامگاه امام رضا از مهم ترین و شلوغ ترین مسجدهای کشور به شمار می رود.

خانه ملک مشهد

خانه ملک، بنایی تاریخی متعلق به دوره قاجار است. این معماری باشکوه در گذشته بزرگ تر بود؛ اما در شرایط کنونی فقط بخش بیرونی آن برجای مانده است. با تور مشهد از تهران به این شهر پر جاذبه سفر کرده و از ساختمان دو طبقه خانه ملک دیدن کنید. طبقه اول این بنا و سقف آن مشبک و منبت کاری چوبی شده و طراحی چشم نواز این عمارت سبب شده در سال 1377 در سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته شود.
در سال 1385 این بنای تاریخی به عنوان خانه توریست مشهد انتخاب شد. امروزه خانه ملک کانون هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده و حمام این عمارت، به عنوان حمام خصوصی دوران قاجار معرفی شده است.
آدرس:مشهد، خیابان امام خمینی

گنبد هارونیه (بقعه)

گنبد هارونیه کهن ترین بنای تاریخی و فرهنگی باقی مانده شهر توس است که قدمت این معماری کم نظیر به پیش از اسلام بازمی گردد. طراحی این بنا از سبک معماری آذری الهام گرفته و آن را در زمان حکومت سلسله ایلخانیان (قرن ششم) ساخته اند. به دنبال حفاری های سال 1354 آثار به دست آمده، گویای آن است که قدمت این بنا مربوط به خیلی پیش تر از قرن ششم بوده و در آن سفال هایی مربوط به دوران سلجوقی، تیموریان و صفویان یافت شده است. همچنین طی این حفاری، دیوار بسیار قطوری از جنس سنگ و ملات ساروج پیدا شد که آتشکده های ساسانی را یادآوری می کند.
آدرس:جاده مشهد-قوچان، سه راه فردوسی، نرسیده به آرامگاه فردوسی

کاخ کلات (عمارت خورشید)

یکی از بناهای تاریخی که از دوران نادرشاه افشار به یادگار مانده، کاخ خورشید است. این کاخ با معماری ایرانی و هندوستانی به دستور نادرشاه برای آرامگاه وی ساخته شد. در پی فتح های مکرر نادرشاه و گنج های بسیاری که او از کشورگشایی ها به دست می آورد، طبقه پایین کاخ کلات را برای نگه داری از گنج ها اختصاص داد. این عمارت با جذابیت وصف نشدنی اش، یکی از جاذبه های فرهنگی مشهد به شمار می رود و در سال 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پیشنهاد می کنیم در تور مشهد از کاخ کلات دیدن کنید.
آدرس:مشهد، کیلومتر 150 جاده کلات

خانه اردکانی

عمارت اردکانی که به خانه دولابیان هم شهرت دارد، از آثار دوره قاجار است و نزدیکی بارگاه امام رضا قرار دارد. اولین مالک این خانه، حسین اردکانی از تجار معروف مشهدی بود؛ پس از مرگ وی، این عمارت به خانواده دولابیان فروخته شده و اکنون به عنوان یکی از آثار تاریخی و باستانی شهر مشهد به شمار می رود. خانه اردکانی به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی آن در سال 1384 به ثبت میراث فرهنگی رسید؛ ولی در سال 1391 از فهرست آثار ملی خارج شده است. پیشنهاد می کنیم در تور مشهد از تهران پس از زیارت حرم مطهر امام رضا با کمی پیاده روی به عمارت دولابیان بروید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها