ساخت اتومبیل برقی از صفر، هدفی بلندپروازانه است و بسیاری از استارتاپ‌ها از جمله Faraday Future به منظور تکرار موفقیت تسلا دست به تولید خودروی برقی زده و شکست خورده‌اند.
کد خبر: ۱۲۹۶۸۷۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، رویترز اخیراً با انتشار گزارشی اختصاصی از عرضه اتومبیل برقی اپل در سال ۲۰۲۴ خبر داد. اما با توجه به لغو شدن این پروژه در گذشته و تأخیرهای پی‌درپی، این زمانبندی تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟
تحلیلگران وال استریت می‌گویند اپل دارای چند مزیت کلیدی است که می‌توانند ورود خودرو برقی این شرکت به خیابان‌ها در سال ۲۰۲۴ را به واقعیت تبدیل کنند. بهره مندی از نیروی انسانی قدرتمند با قابلیت جابجایی و تطبیق‌پذیری بالا، ذخیره عظیم پول نقد و موفقیت در عرضه محصولات اخلالگر (Disruptive)، از جمله دلایلی هستند که تحلیلگران وال استریت به آنها اشاره می‌کنند.
ساخت اتومبیل برقی از صفر، هدفی بلندپروازانه است و بسیاری از استارتاپ‌ها از جمله Faraday Future به منظور تکرار موفقیت تسلا دست به تولید خودروی برقی زده و شکست خورده‌اند. اما تحلیلگران شرکت خدمات مالی «مورگان استنلی» Morgan Stanley و RBC Capital Markets می‌گویند اپل به لطف بهره مندی از منابع عظیم و ده‌ها سال تخصص در تولید محصول، از پس انجام چنین کاری برمی‌آید.
 
۵ مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می‌کند+عکس

RBC Capital Markets معتقد است برند قدرتمند اپل به تنهایی عرضه موفق یک اتومبیل برقی را در صورت عملی شدن وعده‌ها تضمین می‌کند. علاوه بر این به گفته کارشناسان RBC و مورگان استنلی، دسترسی آسان اپل به ذخایر عظیم پول و همچنین توانایی در جذب و نگهداری استعدادهای درخشان، کمپانی کوپرتینویی را در مسیر موفقیت قرار داده‌اند.
اپل با داشتن بیش از ۱۹۱ میلیارد دلار پول نقد تا پایان سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۰، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر پول نقد را در بین شرکت‌های آمریکایی دارد. برای مقایسه، استارتاپ Rivian که آمازون یکی از حامیان مالی آن است، برای عرضه اولین اتومبیل الکتریکی خود تاکنون تنها ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است.
تحلیلگران مورگان استنلی می‌گویند اپل از اکوسیستمی غنی از انواع سرویس‌ها بهره‌مند است که پول ناشی از اشتراک آن‌ها منبع درآمد قابل توجهی را برای این شرکت ایجاد کرده‌اند. آنها اضافه می‌کنند که یکپارچه‌سازی سرویس‌های اپل با اینترنت خودروها (IoC) پتانسیل سلطه بر بازار خودروها را ایجاد می‌کند.
سرویس‌های اپل شامل Apple TV, Apple Music, اپ استور و iCloud، به سرعت در حال رشد هستند و میزان قابل توجهی از درآمد این شرکت از راه فروش اشتراک این سرویس‌ها ایجاد می‌شود. تحلیلگران صنعت خودرو روند صعودی مشابهی را در نرم افزارهای خودرو مشاهده کرده‌اند، چرا که با انتشار آپدیت‌های نرم افزاری می‌توان با وجودی که خودرو یکبار به فروش رفته، از طریق فروش سرویس‌ها و خدمات اضافه درآمد بیشتری کسب کرد. برای مثال می‌توان به تسلا اشاره کرد که می‌خواهد پکیج سیستم تماماً خودران خود را با قیمت ۱۰ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۲۱ برای خودروهای تسلا عرضه کند.
 
۵ مزیتی که موفقیت اپل در زمینه خودروهای برقی را تضمین می‌کند+عکس

تحلیلگران مورگان استنلی پروژه اتومبیل برقی اپل را با محصولات دیگر مثل موبایل و گجت‌های پوشیدنی مقایسه کرده و معتقدند این شرکت می‌تواند با استفاده از فرآیند ادغام عمودی (Vertical Integration) در بازار خودرو اخلال (Disruption) ایجاد کند. از این مهم‌تر، اپل اخیراً در پنج فناوری بنیادی سرمایه گذاری کرده تا آنها را خودش تولید کند که می‌توانند به این شرکت در توسعه اتومبیل کمک کنند. این تکنولوژی‌ها شامل پردازنده‌ها، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر می‌شوند.
تحلیلگران اضافه می‌کنند که با وجود توانایی اپل در توسعه محصولات به شکل اختصاصی، موفقیت این شرکت در عرضه اتومبیل برقی به استراتژی آن در همکاری با دیگر اتومبیل سازان برای ساخت خودرو نیز وابسته خواهد بود. آنطور که در گزارش روز دوشنبه رویترز آمده، کمپانی کوپرتینونشین ممکن است تولید اتومبیل برقی خود را به خودروساز دیگری واگذار کند.
تحلیلگران مورگان استنلی در این رابطه به همکاری اپل با شرکت‌های تولید کننده محصولات برقی مثل فاکسکان برای تولید آیفون اشاره کرده و معتقدند همکاری اپل با تولیدکنندگان خودرو این شرکت را در مقایسه با خودروسازان سنتی برای رقابت با بزرگانی مثل تسلا در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها