ناشران تا سی ام آذر ماه سال جاری ۵ هزار و ۱۰۷ عنوان کتاب را در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت کردند.
کد خبر: ۱۲۹۶۴۵۸

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، اعلام وصول کتاب‌های منتشر شده و ثبت آن در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران یکی از شرایط حضور ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب کرمان بود. برای همین به سراغ سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران رفتیم تا ببینیم تعداد کتاب‌های ثبت شده در این سایت از اول تا سی ام آذر ماه، مهلت ثبت کتاب‌های منتشر شده در این سایت به چه میزان است.

ناشران تا سی ام آذر ماه سال جاری، ۵ هزار و ۱۰۷ عنوان کتاب در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت کردند. از میان این آثار ۳ هزار و ۵۱۹ عنوان تألیفی و هزار و ۵۸۸ عنوان ترجمه بود. ناشران تهرانی ۴ هزار و ۱۵۷ عنوان و ناشران شهرستانی ۹۵۱ عنوان کتاب منتشر کردند.

وضعیت انتشار کتاب در آذر ماه سال جاری

تعداد کتاب‌های چاپ اول ۲ هزار و ۸۷۱ و تجدید چاپ‌ها به ۲ هزار و ۲۳۷ عنوان می‌رسد. بیشترین متوسط شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان هم با ۲ هزار و ۵۲ نسخه دیده می‌شود. کمترین میزان متوسط شمارگان کتاب هم به حوزه کلیات با شمارگان ۵۴۸ نسخه اختصاص دارد. ارقام اعلام شده متوسط شمارگان کتاب است؛ یعنی امکان دارد در این حوزه‌ها کتاب‌هایی با بیشتر یا کمتر از این تعداد منتشر شده باشد.

متوسط شمارگان کتاب در حوزه ادبیات به هزار و ۳۶ نسخه می‌رسد. در این حوزه هزار و ۴۹ عنوان کتاب منتشر شده است. این مسئله نشان می‌دهد کتاب‌های حوزه ادبیات اعم از شعر، داستان کوتاه، داستان بلند، رمان و پژوهش‌های ادبی در انتشاراتی‌ها منتشر شدند. البته هنوز هم کتاب‌هایی در این حوزه هستند که از زیر چاپ بیرون نیامدند. مشکلاتی از جمله شیوع بیماری کرونا در کشور و اقتصاد نشر باعث شده است، کتاب‌های کمتری منتشر شوند. انتشار کتاب‌های کمتر از دید کسانی که تنها به آمار و کمیت توجه دارند یک تهدید است، اما اگر از بعد کیفی به مسئله نگاه کنیم می‌توان گفت انتشار کتاب‌های کمتر می‌تواند یک فرصت برای ناشر و مولف باشد تا در شرایط کنونی اقتصاد نشر کتاب‌های با کیفیت تری را وارد بازار نشر کنند و از حجم کتاب‌های بی کیفیت در این بازار بکاهند.

تجربه نشان داده است مخاطبان حرفه‌ای کتاب از کتاب‌های خوب استقبال می‌کنند و برایشان کیفیت کتاب منتشر شده اهمیت دارد. از سوی دیگر این مسئله برای مخاطب عام کتاب هم مهم است و انتشار بیشتر کتاب‌های باکیفیت می‌تواند سلیقه مخاطب عام کتاب را ارتقا دهد. در نتیجه این امر شاهد خواهیم بود کتاب‌های بی کیفیت یا منتشر نخواهند شد یا میزان انتشارشان کاهش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها