ممکن است جزو آن دسته از زنانی باشید که با رضایت کامل خانه‌داری را انتخاب کرده اما اکنون حس خوبی نسبت به آن نداشته و در مقابل سایر دوستان احساس سرافکندگی می‌کنید و یا ممکن است با تولد فرزند یا به دلیل شرایط سخت‌کاری دست از کار کشیده‌اید و حالا این مسئله باعث افسردگی شما شده است اما احتمالاً شما به این موضوع توجه نکرده‌اید که می‌توانید با به‌کارگیری راهکارهایی از یک زن خانه‌دار معمولی به یک زن خانه‌دار شاد و موفق تبدیل شوید.
کد خبر: ۱۲۹۶۳۱۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تبیان ، وقتی میان مردم می‌روی و نظرات آنها را درباره خانه‌داری می‌شنوی با برداشت‌های جالبی مواجه می‌شوی. ما برخی از این نظرات را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

زهرا 39 ساله: «آرزوی همیشگی من به‌عنوان یک دختر این بود که خانه‌دار باشم. همیشه ترجیح می‌دادم شکل سنتی زندگی را حفظ کنم و از فرزندانم مراقبت کنم. این رؤیا محقق شد اما پس از سال‌ها این رؤیا کاملاً تغییر کرد. این روزها وقتی به اطرافم نگاه می‌کنم، دوستان و آشنایان زیادی را می‌بینم که در بیرون از خانه مشغول کار هستند و این باعث می‌شود تا احساس خوبی نسبت به خودم نداشته باشم! مگر من چه چیزی از دیگران کم دارم؟!»

ریحانه 25 ساله: «من همیشه تلاش می‌کنم تا به همه نشان دهم که چیزی فراتر از یک زن خانه‌دار هستم اما چرا چنین احساسی دارم؟! به خاطر آنکه مردم تصور می‌کنند زنان خانه‌دار تمام‌وقت روی مبل می‌خوابند، تلویزیون می‌بینند و تنقلات می‌خورند! این تفکرات تأثیرات بدی روی فکر و ذهن من می‌گذارد، به همین خاطر همیشه سعی می‌کنم با گذاشتن پست‌های مختلف از هنرنمایی‌هایم در اینستاگرام خودم را یک زن خانه‌دار هنرمند جلوه دهم نه یک زن خانه‌دار بیکار!»

سهیلا 30 ساله: «من قبل از ازدواج دانشجو بودم و بعد از ازدواج در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شدم. زندگی‌ام تغییر کرده بود و شور و شوق دیگری به زندگی داشتم تا اینکه باردار شدم. در دوران مرخصی زایمان و خانه‌نشینی هویتم را با مادر شدن معامله کردم اما گاهی احساس غمگینی، افسردگی و عصبانیت زیادی می‌کنم چون هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم مسئولیت‌های خانه‌داری انقدر بیشتر از مسئولیت کار بیرون از خانه باشد.»

واقعیت این است که این‌ها تنها بخشی از نظرات زنان خانه‌دار بود که خواندید؛ مقایسه کردن، احساس ناکارآمدی، پوچی، یکنواختی و پرزحمت بودن خانه‌داری از دلایل مهم آنها برای تمایل به اشتغال و عدم رغبت به خانه‌داری بود اما این نوع نگاه به خانه‌داری به‌مرورزمان می‌تواند زمینه افسردگی را فراهم کند.

علائم افسردگی در زنان خانه‌دار

علائم افسردگی در زنان خانه‌دار متفاوت بوده و با تأثیری که بر عملکرد توانایی شما دارند، متمایز می‌شوند. علائم متداول افسردگی در زنان خانه‌دار عبارت‌اند از:
-احساس ناتوانی و ناامیدی

 

مقایسه کردن، احساس ناکارآمدی، پوچی، یکنواختی و پرزحمت بودن خانه‌داری از دلایل مهم اغلب زنان خانه‌دار برای تمایل به اشتغال و عدم رغبت به خانه‌داری است اما این نوع نگاه به خانه‌داری به‌مرورزمان می‌تواند زمینه افسردگی را فراهم کند.


-احساس غمگینی در طول روز
-گریه بی‌دلیل
-بی‌اشتهایی و کاهش وزن
-اختلال در خواب
-احساس عصبانیت، آشفتگی و بی‌قراری
-احساس خستگی و تنبلی
-تعارضات جدی در تعامل با همسر
-کاهش میل جنسی
-احساس گناه و بی‌ارزشی
اگر هرگونه علائم فوق را در خود مشاهده کردید و یا احساس می‌کنید که بالاجبار باید تمام‌وقت خود را صرف خانه و خانواده کنید و هیچ‌وقتی را برای استراحت و لذت بردن از علاقه‌مندی‌ها به خود اختصاص نمی‌دهید، لازم است تا با به‌کارگیری راهکاری‌هایی جلوی افسردگی و مشکلات سلامت روان خود را گرفته و باوجود خانه‌دار بودن زندگی شادی را تجربه کنید.

راهکار های موفق بودن خانم خونه در کار های منزل

چگونه زن خانه‌دار شادی باشیم؟

یادتان باشد که خلق‌وخوی شما به‌عنوان یک همسر و مادر به طرز چشمگیری بر کسانی که در اطرافتان هستند تأثیر می‌گذارد؛ شما می‌توانید شادی و نشاط خود را به فرزندان و همسرتان انتقال دهید و یا می‌توانید با افکار منفی روحیه خود را ازدست‌داده و غم و اندوه را بین اهالی خانه تقسیم کنید. اگر یک زن خانه‌دار، شاد باشد خانواده‌اش خوشحال و خانه‌اش آرام خواهد بود و اگر او ناراضی و غمگین باشد، اغلب در خانه اختلاف‌نظر و مشاجره وجود خواهد داشت؛ بنابراین شما به‌عنوان زن قدرت زیادی دارید. مشکل اینجاست که نمی‌دانید چگونه از قدرتی که به شما داده‌شده استفاده کنید! درست است که شما یک زن‌خانه‌دار هستید اما این به معنای این نیست که هرروز 24 ساعت از زمان خود را صرف آشپزی و نظافت کنید؛ شما برای آنکه یک زن خانه‌دار شادی باشید و احساس نا‌کفایتی و پوچی نکنید، لازم است کارهایی انجام دهید:

 خودتان را سرگرم کنید

سرگرمی، کاری است که شما علاقه‌مند به انجام آن هستید و باکمال میل وقت خود را صرف آن می‌کنید. سرگرمی باعث می‌شود از اضطراب، عصبانیت، افسردگی و سایر احساسات منفی دور شده و به ذهنتان آرامش دهید. برای آنکه به یک زن خانه‌دار شاد تبدیل شوید، در طول روز یک – دو ساعت را به خودتان اختصاص داده و  به انجام سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان مثل نقاشی، خیاطی، رقص، ورزش و... بپردازید.

 در خانه درآمدزایی کنید

شما می‌توانید در کنار خانه‌داری، در اوقات فراغتتان کارکنید. اگر خوب آشپزی می‌کنید، در زمینه دیزاین و تزیین غذا و دسر مهارت دارید، به صنایع‌دستی علاقه‌مندید، خیاط یا نقاش ماهری هستید و یا درزمینه ترجمه تخصص دارید، می‌توانید به‌راحتی با تبلیغات در شبکه‌های مجازی مشتری جذب کرده و درآمدزایی کنید. انجام این کار باعث می‌شود هم از زمان‌های آزادتان بهترین استفاده را ببرید و هم با انجام کارهای موردعلاقه‌تان احساس پویایی و سرزندگی کرده و به یک زن خانه‌دار شاد تبدیل شوید.

 ادامه تحصیل دهید

ممکن است شما به دلیل برخی از مشکلات نتوانسته‌اید تحصیلات عالی را به پایان برسانید اما این‌یک فرصت عالی برای زنان خانه‌دار است تا در طول اوقات فراغت برنامه درسی برای مطالعه تنظیم کرده و برای شرکت در آزمون آماده شوند. برای ادامه تحصیل به دنبال دستیابی به شغل و کسب درآمد نباشید اگرچه این مسئله می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در شما شود اما مهم این است که با ادامه تحصیل به علمتان افزوده می‌شود، اوقات فراغتتان به بطالت نمی‌گذرد و بر اساس تحقیقات انجام‌شده ادامه تحصیل شما می‌تواند تأثیر به سزایی  در موفقیت فرزندان و همین‌طور کسب مدارج دانشگاهی آنها ایفا کند.

 چیزهای جدید یاد بگیرید

خود را مقید کنید تا در کنار انجام کارهای خانه، هرروز چیزهای جدیدی یاد بگیرید. این کار شمارا به یک زن خانه‌دار به‌روزی تبدیل می‌کند که اگرچه در محیط کاری قرار ندارد اما اخبار و مهارت‌های زیادی را می‌داند. برای این کار می‌توانید با استفاده از اینترنت اخبار روز را دنبال کرده و مهارت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف آموزش ببینید، در کلاس‌های آنلاین ثبت‌نام کنید و یا با خواندن کتاب‌های روانشناسی، تاریخی، علمی، آموزشی و...به دانشتان بیفزایید.

به‌سلامتی و تناسب‌اندام خود اهمیت دهید

حتماً ضرب‌المثل ذهن سالم در بدن سالم را شنیده‌اید؛ این ضرب‌المثل به معنای این است که پیشرفت، آرامش و شادی در انسان مستلزم بدنی سالم است. تا زمانی که شما به‌سلامتی و تناسب‌اندام خود اهمیت ندهید نمی‌توانید از زندگی لذت ببرید. برای متناسب نگه‌داشتن بدن می‌توانید هر راهی مانند یوگا، زومبا، ایروبیک و... را تمرین کنید. ورزش کردن علاوه بر آنکه به‌سلامتی و تناسب‌اندام شما کمک می‌کند، ازنظر علمی اثبات‌شده که با ترشح دوپامین باعث تولید شادی در بدن می‌شود. بنابراین خانم‌های خانه‌دار می‌توانند با ورزش کردن زمانی را به‌سلامت و تناسب‌اندام خود اختصاص داده و زمینه شادی و نشاط را در خود ایجاد نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها