معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: براساس پیش بینی ها، اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و دورهمی ها قطع نگردد، اواخر دی و اوایل بهمن شاهد افزایش ابتلا و پیک جدیدی از بیماری کرونا خواهیم بود.
کد خبر: ۱۲۹۵۹۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی امروز در ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، با بیان اینکه گیلان از اولین استان های درگیر بیماری کرونا در کشور بوده است و قطعا فشارهای بسیاری به سیستم سلامت و کادر درمان وارد شده است، اظهار کرد: کادر درمان همواره شجاعانه در مقابله با ویروس کرونا عمل کرده است.

وی با بیان اینکه قویترین کشورهای دنیا و اقتصادی ترین آنها در برابر کروناویروس به زانو در آمدند، گفت: ارزیابی عملکردی کشورها در خصوص پاندمی کرونا در حال حاضر کار بیهوده ای است بلکه باید منتظر بمانیم تا این پاندمی به پایان برسد بعد ارزیابی عملکردی از مدیریت ها داشته باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه با رعایت پروتکل  های بهداشتی که مردم در ایام نوروز و ۱۳ بدر کردند شاهد رعایت بیش از ۸۰ درصدی پروتکل ها بودیم گفت: اما در اواخر اردیبهشت و خرداد این رعایت ها به بالای ۲۰ درصد رسید و شاهد افزایش ابتلاها بودیم.

رئیسی یکی از مهمترین عوامل در انتقال بیماری کرونا را دورهمی ها در فضای سربسته عنوان کرد و گفت: فضای سر بسته در انتقال بیماری نقش مهمی دارد و نگرانی سیستم بهداشت و درمان نیز بدلیل شروع فصل سرما و تجمع های خانوادگی در محیط های سربسته است.

وی با تاکید بر پرهیز از دورهمی  های خانوادگی گفت: شب یلدا بهانه ای است تا پیام پرهیز از دورهمی ها در زمستان را در جامعه اشاعه دهیم زیرا براساس پیش بینی ها، اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و دورهمی ها قطع نشود، اواخر دی و اوایل بهمن شاهد افزایش ابتلا و پیک جدیدی از بیماری کرونا خواهیم بود.

رئیسی رمز موفقیت کشور در مقابله با کرونا در مقایسه با سایر کشورهای درگیر را برخورداری از سیستم بهداشت و درمان قوی و انجام غربالگری  ها دانست و گفت: در مرحله نخست غربالگری ۷۸ میلیون نفر و در مرحله دوم حدود ۶۰ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند و مرحله سوم با تکمیل خدمات عقب مانده طرح غربالگری در کشور انجام شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مرحله چهارم غربالگری با عنوان طرح شهید سلیمانی در حال انجام است، یادآور شد: شناسایی موارد ابتلای مثبت به کرونا و انجام اقدامات درمانی و قرنطینه از رویکردها در طرح شهید سلیمانی است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، شناسایی افراد سالمند در معرض آسیب، میزان مراقبت از افراد آسیب پذیر و سالمند و ... را از شاخصه های اجرایی در طرح شهید سلیمانی دانست.

۸۸ درصد مرگ و میرها کرونا، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای هستند

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کشور از پیک کرونا عبور کرده است و باید تلاش کنیم این وضعیت حفظ شود و پیک جدیدی از بیماری را رقم نزنیم.

رئیسی طرح مراقبت از افراد آسیب پذیر و سالمند را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ویروس عنوان و خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد مرگ و میرها ناشی از کرونا مربوط به افراد سالمند و دارای بیماری های زمینه ای است.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت های بهداشت و درمان گیلان فرسوده است، گفت: تکمیل و ترمیم پروژه های عمرانی بهداشت و درمان در گیلان نیازمند اعتبار ۶۳ میلیارد تومانی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یکی از راه حل های برون رفت سیستم بهداشت و درمان گیلان را اجرای طرح پزشک خانواده در این استان عنوان کرد و گفت: با راه اندازی پزشک خانواده شهری بخش اعظمی از کمبودهای نیروی انسانی و امکاناتی در این استان برطرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها