گپ و گفت با بیوک میرزایی درباره چند و چون فصل تازه «روزگار جوانی»

باز هم عباس آقا هستم

بیوک میرزایی از جمله بازیگرانی است که سال‌هاست در رادیو و تلویزیون فعالیت دارد و تقریبا در همه کارهایی که حضور داشته، توانسته ایفاگر شخصیت‌های سمپاتیک باشد.
کد خبر: ۱۲۹۵۸۹۴

 بیوک میرزایی در گپ پیش‌رو درباره روند تولید فصل تازه «روزگار جوانی» حرف زده است؛ سریالی که بناست توسط اصغر توسلی کارگردانی شود.

با انتشار خبر تولید فصل تازه روزگار جوانی، نام شما هم به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح شد. چه خبر از روزگار جوانی؟

روزگار جوانی در واقع از ما گذشته چون جوانی را پشت سر گذاشته‌ایم ولی فصل جدید روزگار جوانی بناست توسط اصغر توسلی کارگردانی شود که خودش هم سریال را می‌نویسد و برای من هم مانند قبل شخصیت عباس آقا را کنار گذاشته؛ همان مرد پدرسالاری که سعی داشت همه امور خانواده را با نظر خودش پیش ببرد. البته در اینجا سن و سال عباس آقا هم بیشتر شده و واکنش‌هایش به اطراف تغییراتی یافته است.

روزگار جوانی ازجمله سریال‌های ملودرام تلویزیون بود که در گذر دوران کهنه نشد و هنوز هم بازپخش‌هایش مخاطب دارد. فکر می‌کنید این سریال چرا گرفت؟

دلایل مختلفی دارد ازجمله این‌که به شخصیت‌های سریال خیلی خوب پرداخت شده بود و انرژی کافی برای ایجاد موقعیت حول کاراکتر، گذاشته شد. شخصیت‌هایی که از دل اجتماع آمده بودند و همین برخاستگی از جامعه بیرونی بود که باعث شد خیلی زود مورد توجه قرار گیرند.

جوانان سریال شبیه همه جوانانی بودند که دور و برمان دیده بودیم و دغدغه‌هایی که جوانان داشتند و ارتباطات آنها هم طوری نوشته شده بود که مصنوعی نباشد و عین اتفاقات موجود در جامعه باشد. اینها خیلی کمک کرد به این‌که سریال جای خود را بین مردم باز کند.

طرح موضوعات جوان‌پسند و تعریفی را که از زندگی دانشجویی ارائه شده بود چقدر در بازخورد مثبت به روزگار جوانی مؤثر می‌دانید؟

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت این مجموعه همین بود که با زبان مردم از مردم می‌گفت و به‌ویژه در صحبت از مشکلات اقتصادی جوانان و همچنین ارتباط زوج‌های جوان با همدیگر خیلی به‌روز بود.

فکر می‌کنید فصل تازه روزگار جوانی بتواند آن خاطرات شیرین را زنده کند؟

اگر بتواند باز هم با زبان مردم از دردها و مشکلات بگوید قطعا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در سال‌های اخیر مشکلات جوانان نه تنها کم نشده بلکه چند برابر شده.

مثلا مساله اشتغال جوانان نه تنها حل نشده بلکه مدام بر دامنه بیکاران اضافه می‌شود یا بحران ازدواج و خانواده‌های بدون فرزند، هشدارهای متعدد کارشناسان را به دنبال داشته. به بیانی جوانان نه تنها زندگی باثباتی ندارند که خیلی دورنمای‌شان نسبت به آینده کدر شده است.

آن زمان اصغر توسلی تلاش کرده بود در قالبی داستانگو، بخش عمده‌ای از مشکلات جوانان جامعه دهه 70 و 80 را روایت کند و چون این مشکلات درست مطرح شد باعث شد نظر مخاطبان به این سریال معطوف شود و حالا هم اگر مشکلات دهه نودی جوانان که اخیراً گرفتاری کرونا هم بر مشکلات‌شان افزوده شده به درستی داستان‌پردازی شده و وارد فصل تازه سریال شود قطعا دوباره سریال با توجه مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

از شخصیت خودتان عباس آقا و جایگاهش در فصل تازه روزگار جوانی بگویید.

عباس آقای سریال روزگار جوانی یک پدر محکم و قابل باور ایرانی بود که تلاش می‌کرد با به‌کارگیری باورهای خاص خودش، مشکلاتش را با نسل جوان و به‌خصوص دختر و دامادش حل کند. نقش طوری بود که کلی مابه‌ازای خارجی داشت و دور و برم پر بودند از این جور پدرها و بازی در آن نقش و به اصطلاح درآوردن آن چندان دشوار نبود.

حالا در فصل تازه نیز با توجه به ارتباطاتی که میان پدر و اعضای خانواده‌اش ایجاد می‌شود، شخصیت‌ پردازی به‌روز می‌گردد و به قول جوانان آپدیت خواهد شد.

عباس آقا جزو نقش‌های منفی ولی دوست‌ داشتنی کارنامه‌تان است یعنی مردم به اندازه واهمه از این نقش، دوستش هم داشتند.

عباس آقا نقشی به ظاهر ساده اما پر از پستی و بلندی و چندلایه بود. این‌که بتوانم طوری نقش را دربیاورم که مورد توجه قرار گیرد و مخاطبان خیلی دقیق درکش کنند و به منطق رفتارهایش پی ببرند مرهون فیلمنامه خوب کار بود و کنارش تجربیاتم از بازی در نقش‌های این گونه را استفاده کردم و خوشبختانه مردم هم از آن استقبال کردند.

خیلی خوب است که شخصیتی چندلایه را تجربه کنیم چون این جور شخصیت‌ها پر از رمز و راز هستند و همین رازآلود بودن است که آنها را متمایز می‌کند.

با انبوه محتواهای سرگرم‌کننده‌ای که دور و برمان را گرفته، فکر می‌کنید فصل جدید روزگار جوانی بتواند به‌اندازه قبل جلب توجه کند.

واضح است مقایسه سریالی که الان درکنار انبوه رقبا روی آنتن می‌رود با سریال‌های سابق که تلویزیون تقریبا بی‌رقیب بود، کار درستی نیست. الان سریال ساختن طوری که فقط روی آنتن برود، ساده است ولی تولید سریالی که بتواند درگیری ذهنی برای مخاطب ایجاد کند و او را وادار کند که سریال را دنبال کند، بسیار حساس است.

به نظر خودم اگر مسائل روز جامعه و چالش‌ جوان‌های دهه نودی مثل بحث معیشت، ازدواج و ارتباط با والدین از دل اتفاقات واقعی بیرون بیاید و درست آنالیز و دقیق در دل داستان جاگذاری شود قطعا فصل تازه روزگار جوانی هم با توجه مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

یکی از ویژگی جوانان آن است که خیلی باانرژی و باجسارت ایده‌هایشان را پی می‌گیرند. به نظرتان در فصل تازه روزگار جوانی چقدر لازم است از ویژگی‌های جوانان این روزگار گفته شود؟

خیلی مهم است که دردسرهای جوانان را مستقیم وارد سریال کنیم. دیگر دوره تعارف و رودربایستی به سر آمده و باید خیلی مستقیم از مشکلات جوانان گفت.

یک دلیل این‌که سریال‌های جوانانه روزگار ما نمی‌توانند با جوانان ارتباط برقرار کنند همین است که دنیای آنها را نشناخته‌ایم.

امکان ندارد بدون این‌که با جوانان حشر و نشر داشته باشیم و دنیای آنها را نشناسیم، بتوانیم برایشان سریال یا برنامه بسازیم. امیدوارم که دنیای جوانان به درستی در فصل تازه روزگار جوانی نهادینه شود تا مخاطبان جوان بیش از بقیه از سریال استقبال کنند.

آرشام خدادوست - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها