چین محصول برنج فضایی برداشت کرد
از دانه‌های کاشته شده در فضا

چین محصول برنج فضایی برداشت کرد

کپسول دربردارنده‌ی خاک و سنگ‌های ماه با فرود در ناحیه‌ی مغولستان داخلی در چین، مأموریت پیچیده‌‌ی چانگ‌ای ۵ را به پایان رساند.
کد خبر: ۱۲۹۵۶۰۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از زومیت، رسانه‌ی دولتی چین تأیید کرد که نخستین مأموریت این کشور برای آوردن نمونه از خاک ماه به‌تازگی به ‌همراه محفظه‌ای حاوی سنگ‌های قمری به زمین بازگشته است. کپسول شامل نمونه که فضاپیمای چینی دو هفته‌ی پیش آن را از سطح ماه برداشت کرده بود، شب گذشته پس از عبور از جو زمین با چتر نجات در ناحیه‌ی مغولستان داخلی فرود آمد.
 
چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین آورد+عکس

فرود کپسول، پایان مأموریت قمری به‌شدت پیچیده‌ی چانگ‌ای ۵ را رقم زد. این مأموریت چهارم آذر پرتاب شد و مجموعه‌ای متشکل از چهار فضاپیمای رباتیک را روانه‌ی مدار ماه کرد. ۱۱ آذر، دو فضاپیما شامل سطح‌نشین و ماژول صعود روی سطح ماه فرود آمدند تا نمونه‌هایی از سنگ‌های قمری برداشت کنند. به‌ محض آن‌که مواد کافی جمع‌آوری شد، صعودگر از روی ماه برخاست و نمونه‌ها را تا اتصال به فضاپیمای مدارگرد با خود حمل کرد.
سپس سفر بازگشت به زمین آغاز شد. ماژول صعود نمونه‌ها را به فضاپیمای دیگری منتقل کرد که در مسیر بازگشت به خانه قرار داشت. شب گذشته، کپسول حاوی نمونه درون جو شیرجه زد و در نهایت با چتر نجات روی زمین فرود آمد. فرود کپسول مأموریت چانگ‌ای۵، چین را پس از ایالات متحده و شوروی به سومین کشوری تبدیل کرد که نمونه‌های ماه را به زمین ‌آورده است. درواقع آخرین بار شوروی با مأموریت رباتیک لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۸ موفق شده بود سنگ‌های قمری را به زمین بیاورد.
 
چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین آورد+عکس

پس از فرود، مقام‌های چینی موقعیت کپسول را شناسایی و آن را به‌سرعت به آزمایشگاه منتقل کردند. چین امیدوار است حداکثر ۴ کیلوگرم مواد از ناحیه‌ای کاوش‌نشده از ماه به‌ نام «اقیانوس طوفان‌ها» جمع‌آوری کرده باشد. این بخش از سطح قمری بسیار هموارتر از دیگر نواحی است و دانشمندان گمان می‌کنند سنگ‌های آنجا در اثر فعالیت اخیر آتشفشانی یک‌دست شده‌اند. مطالعه‌ی این مواد در محیط آزمایشگاه می‌تواند از تکامل ماه و همچنین کل تاریخچه‌ی پیچیده‌ی منظومه‌ی زمین و ماه درک بهتری به دانشمندان بدهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها