باغ ملک آباد مشهد از باغ های معروف آستان قدس رضوی است و داخل آن از طراحی دکوراسیون فوق العاده ای برخوردار است.
باغ ملک آباد مشهد از باغ های معروف آستان قدس رضوی است و داخل آن از طراحی دکوراسیون فوق العاده ای برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۹۵۳۲۱

آشنایی با باغ ملک آباد مشهد

  • سال ساخت موزه باغ ملک آباد مشهد:1354
  • دوره تاریخی موزه باغ ملک آباد مشهد:پهلوی
  • دسته بندی جاذبه:جاذبه فرهنگی
  • نوع جاذبه:موزه
  • قیمت ورودیه موزه باغ ملک آباد مشهد :رایگان

----------------------------------------------------------------------------------------------

باغ ملک آباد مشهد

تاریخچه باغ ملک آباد مشهد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، باغ ملک آباد یکی از باغات مشهور آستان قدس رضوی است که پس از تصرف روستای ملک آباد از حاج تقی ملک التجار در زمان استانداری پاکروان ایجاد شد و سالیان متوالی مقر نایب التوالیه های آستان قدس رضوی بوده است . بعدها از سوی حکومت پهلوی کاخی در ضلع جنوبی باغ با زیر بنای 1387 متر مربع احداث شد طرح دکوراسیون و مبلمان داخلی ای این کاخ را شرکت دوانسن فرانسوی انجام داد و ظروف مورد استفاده در آن از آلمان و تابلوهای نقاشی از ایتالیا خریداری و به این مکان انتقال یافت.

ملک آباد مشهد

امروزه این باغ دارای درختان متنوع میوه ، فضای گلخانه ای گل و گیاه ، قنات و تعدادی حلقه چاه است و ثمر سالیانه آن صدها تن محصولات باغی و گلخانه ای است. در مجاورت این باغ بلوار ملک آباد واقع می باشد که تا حوالی دهه 70 شمسی به دلیل وجود درختان سربه فلک کشیده و کهنسال به تونل سبز مشهد معروف بود، اما پس از پوسیده شدن درختان ایجاد چند حادثه سقوط و خسارت، عاری از درخت شد. ولی اکنون مجددا درختان این بلوار احیا گردیده است.

 

موزه کاخ ملک آباد مشهد

کاخ ملک آباد با زیر بنای1387 متر مربع بین سالهای 1354و 1355 شمسی در مرکز باغ مصفای ملک آباد از اموال موقوفه آستان قدس برای اقامتگاه شاه هنگام مسافرت به مشهد ساخته شد، این کاخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان کاخ موزه ملک آباد برای بازدید عموم آماده و افتتاح شد. نوع آثار موجود در موزه آثار و اشیای نفیس و قیمتی فرش، تابلو ظروف و… میباشد.در حال حاضر بازدید از این موزه صورت نمیگیرد.

باغ ملک آباد یکی از جاذبه های شهر مشهد

عده ای شهر مشهد را فقط به عنوان شهری که کارکرد زیارتی و مذهبی دارد می شناسند اما در این شهر جاذبه های دیدنی زیادی برای گردشگران و کسانی که به این شهر سفر می کنند وجود دارد که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. باغ ملک آباد از باغات مشهور استان خراسان رضوی است که از دوران قبل انقلاب تاکنون به آستان مقدس قدس رضوی تعلق دارد. این باغ به خاطر آب و هوای خوشی که دارد به شش تنفسی شهر مشهد معروف شده است. باغ ملک آباد به دلیل داشتن درختان سر به فلک کشیده و کهن سال نقش مهمی در تصفیه هوای شهر مشهد دارد.

وسعت باغ ملک آباد

وسعت کل این باغ 2937700 مترمربع است و حدود 40 هکتار مسیل، بنا و ساختمان و انبار دارد. فضای سبز و درخت کاری غیر مثمر و جنگل کاری این باغ حدود 52 هکتار است و مابقی زمین های این باغ شامل 10 هکتار زمین آماده کشت و 8 هکتار جهت خزانه، 183 هکتار باغ سیب و گلابی و ... است.

باغ ملک آباد دارای درختان متنوع میوه، گلخانه ی گل و گیاه، قنات و چندین حلقه چاه است و سالانه صدها تن محصولات باغی و گلخانه به بازار عرضه می کند. عمارت ملک آباد مشهد در سال 1359 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به موزه باغ ملک آباد تغییر کاربری داد. در حال حاضر در این موزه آثار و اشیای قدیمی و قیمتی، فرش های نفیس، تابلوهای فرش و نقاشی نفیس و ظروف نگهداری می شود. موزه باغ ملک آباد در بلوار شهید منتظری خیابان کوه سنگی واقع شده است. اگر قصد سفر و بازدید از جاذبه های شهر مشهد را دارید حتما از این باغ زیبا دیدن کنید.

باور اشتباه!

برخلاف تصور بیشتر مشهدی ها باغ ملک آباد متعلق به حسین آقا ملک نیست، بلکه این باغ متعلق به حاج ابوالقاسم، تاجر خراسان بزرگ است که بعد از او به پسرانش حاج تقی معروف به ملک التجار و حاج رضا ملقب به رئیس التجار رسید.

 

آدرس باغ ملک آباد

ملک آباد در واقع منطقه ای بین میدان پارک (آزادی) و احمد آباد می باشد.

آدرس :مشهد، بین میدان پارک (آزادی) و احمد آباد، بلوار ملک آباد، باغ ملک آباد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها