زنان قدرتمند چه کسانی هستند

خانم های که از نظر روحی قوی هستن

قوانین سن ازدواج از دیدگاه اسلام

سن ازدواج در اسلام

ازدواج اسلامی سبب میشود زوجین قوانین و قاعده های اسلامی را رعایت کنند . ازدواج اسلامی باعث میشود از همسر خود توقع داشته باشیم با معیارهای اسلام همسو باشد . ازدواج اسلامی دلیل محکمی است برای رفتار اسلامی . در ازدواج اسلامی چارچوب ها مدون است
کد خبر: ۱۲۹۵۳۱۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز مشاوره آویژه ، ازدواج اسلامی سبب میشود زوجین  قوانین و قاعده های اسلامی را رعایت کنند . ازدواج اسلامی باعث میشود از همسر خود توقع داشته باشیم با معیارهای اسلام همسو باشد  .  ازدواج اسلامی دلیل محکمی است برای رفتار اسلامی . در ازدواج اسلامی چارچوب ها مدون است . هرگاه یکی از طرفین پا از چارچوب بیرون بگذارد طرف مقابل حق دارد از او بازخواست کند . ازدواج یعنی زوج شدن و دوتا شدن ، جفت شدن و شریک شدن . در هر شراکتی قوانینی تدوین میشود که باعث ماندگاری و تداوم در شراکت میشود . وقتی کسی از قوانین شراکت سرپیچی کرد باید پاسخگو باشد پس هرکدام سعی میکنند پایبند باشند  . در ازدواج اسلامی نیز چون  این جفت شدن بر پایه اسلام بنا گذاشته شده تکلیف روشن است .

ازدواج های اسلامی به زوج های مسلمان این امکان را میدهد که در قبال پایبند بودن از طرف مقابل نیز بخواهند پایبند باشد .  تفکری باعث پویایی میشود که هدفمند باشد . چارچوب داشته باشد . وقتی ما خودمان را در چارچوب قوانین خاصی پرورش میدهیم تکلیف بر ما روشن است . از آغاز چراغ هایی روشن راه تاریک ما را روشن میکنند . باورهایمان ، راه رسیدن به مقصد را به مینمایاند . در ازدواج های اسلامی نیز قوانین تدوین شده اند .


مهمترین معیارهای ازدواج های اسلامی

یکی از مهمترین معیارهای ازدواج اسلامی مسلمان بودن مرد است . مرد مسلمان میتواند با اهل کتاب ازدواج موقت کند ولی زن فقط با مرد مسلمان حق ازدواج دارد . هم کفو بودن از مهمترین معیارهای ازدواج های اسلامی است که خیلی از مشکلات را حل میکند . هم کفو بودن یعنی از نظر دین و مذهب ، فرهنگ ، اقتصاد و بطورکلی شان و مقام  همسطح باشند . یکی دیگر از مهمترین معیارهای ازدواج اسلامی قوانین دین و سنت پیامبر است . اطاعت از امر پروردگار ، تکمیل دین ، پیروی از سنت پیامبر و داشتن جامعه ای سالم و دور از فساد از مهمترین اهداف ازدواج است .

« و اوست خداوندی که بشر را از آب آفرید و میان آنان خویشی و پیوند ازدواج قرار داد و خدای تو برچیزی قدرت دارد »  سوره فرقان آیه 54

سن ازدواج در اسلام

یکی دیگر از مهمترین معیارهای ازدواج های اسلامی رسیدن به آرامش فردی است . تامین نیازهای جنسی ، عاطفی و حتی اقتصادی در سایه ازدواج شکل میگیرد . در سایه ازدواج و همفکری انسان رشد کرده و توان مالیش افزایش پیدا میکند . و به قول عوام سر و سامان میگیرد . خداوند این وعده را به جوانان داده است .

در سوره نور آیه 32 میخوانیم « مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید . همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر تنگدست باشند خدا به فضل خود توانگرشان میسازد . »

اخلاق در ازدواج های اسلامی

اخلاق در ازدواج اسلامی جایگاه والایی دارد . داشتن خلق و خوی نیک روزی انسان را وسعت میدهد . اما تعریف اخلاق فقط به خلق و خو برنمیگردد . مسلمان باید متخلق به اخلاق اسلامی باشد . طبق موازین اسلامی حرکت کند . معیارهای اسلام را بداند .  تقوی و پرهیزگاری ، صبر و استقامت  و شکر نعمت در قرآن سفارش شده است .  « و صبر و استقامت کنید که خداوند با صبر کنندگان است . » سوره انفال آیه 46

اخلاق در ازدواج های اسلامی از ما میخواهد  با یکدیگر به عدالت رفتار کنیم و ظلم نکنیم .  عیب جویی ، سخن چینی و دروغ گفتن مزمت شده است . حسد ، گمان بد بردن و تجسس در کردار دیگران با خلق و خوی یک مسلمان  منافات دارد .

یا ایُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ انَّ بَعْضَ الظَّنِّ اثْمٌ» (سوره حجرات، آیه 12 ) یعنى : اى گروه مؤمنین ، اجتناب کنید از بسیارى از گمان به درستى که بعضى از گمان ها گناه است .

غیبت کردن و انفاق نکردن از آنچه خداوند به بندگانش بخشیده کاری است ناپسند . اخلاق در ازدواج های اسلامی سبب تداوم یک زندگی آرام و پرافتخار است که غذای روح انسان به خوبی تامین میشود .

انواع ازدواج های اسلامی

انواع ازدواج های اسلامی بر دو قسم است . ازدواج دایم  و موقت . در انواع ازدواج های اسلامی عقد قراردادهای زناشویی و پیوند ازدواج در اولویت قرار دارد . عقد به معنای گره ، پیوند و پیمان است . تا وقتی که عهد و پیمان میان دو نفر منعقد نشود هرگونه روابط زناشویی بر آنها حرام است هم در ازدواج دایم و  هم ازدواج موقت . در کشورهای خاورمیانه تا قبل از اسلام ازدواج های جمعی وجود داشت . اما پس از اسلام ازدواج شکل والاتری به خود گرفت .

وقتی دو نفر با هم قرار ازدواج میگذارند باید نسبت به هم متعهد شوند . این تعهدات بسته به نوع ازدواج تغییر میکند . در ازدواج دایم که توسط یک شارع  و در حضور دو شاهد انجام میشود ابتدا از رضایت دختر میپرسند . در ازدواج موقت نیز که با جاری شدن دو جمله میان دو نفر منعقد میشود رضایت بانو شرط اول است .  پس هر گونه تعدی و ناراضی بودن زن ، در هر دو نوع ازدواج ، آن را باطل میکند .

مراسم ازدواج های اسلامی

در مراسم ازدواج های اسلامی ابتدا پسر و دختر با رضایت والدین دختر ،  یکدیگر را دیده و میپسندند . بعد از پسندیدن تحقیق  و مشاوره ازدواج آغاز میشود  .  قرارداد پیوند زوج به امضا  شواهد میرسد .  این پیمان نامه توسط شارع برای هر دو با صدای بلند خوانده میشود . پس از شنیدن زوجین  و شواهد خطبه عقد جاری شده و ازدواج صورت میگیرد .  برای ازدواج دختر اولین شرط ، رضایت پدر دختر یا ولی است . اما بعد از عقد تمام اختیارات به همسر محول میشود . در عقد دایم مهریه و صداق مشخص است و در عوض بانو نیز ملزم به تمکین میشود . زن در قبال شیر دادن به فرزند تعهدی ندارد . زن موظف به انجام دادن امور خانه نیست . اما تمکین از وظایف اصلی زن میباشد . بدون اجازه همسر حق بیرون رفتن از خانه را ندارد . ولی مرد باید برایش در جایی خانه بگیرد که با خانواده بانو همطراز باشد .

در مراسم ازدواج های اسلامی از نوع موقت  هم رضایت بانو شرط اول است . مرد پیشنهاد داده و زن میپذیرد .  در ازدواج موقت  اول مدت صیغه مشخص میشود . بعد شرایط ازدواج باید مورد توافق طرفین باشد . در ازدواج موقت مهریه واجب نیست . اما اگر طرفین توافق داشتند میتوانند آنرا در شروط ازدواج ثبت کنند . دادن مهریه حتی اگر زناشویی بین آنها انجام نشده باشد بر مرد واجب است . پس از پذیرفتن شرایط عقد نوبت به جاری شدن صیغه میرسد .  مرد خود میتواند عاقد باشد و جمله صیغه را جاری نماید و زن  با گفتن قبلت التزویج رضایتش را اعلام کند . از لحضه جاری شدن صیغه تا مدت مشخص شده هرگونه روابط بین آن دو حلال است  .

شرایط و موارد ازدواج موقت در اسلام

ازدواج موقت را برخی لازم و بعضی مضر میدانند . زوجین بسته به شرایط زندگی و موقعیت اجتماعی با مشاوره خانواده و روانشناسی میتوانند راه درست را تشخیص بدهند . ازدواج در اسلام امری پسندیده و نیکوست به این شرط که در سایه  ازدواج سلامت جامعه تضمیین شود . سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است . تک تک افراد جامعه میتوانند در پویایی و رشد جامعه خود تاثیر بگذارند .

در ازدواج های اسلامی اصل ساده زیستی است . الگوی یک زن مسلمان فاطمه است . زنی که حتی پرده ای ساده به خانه نمی آویخت . از اموالش انفاق میکرد و به همسر خود تعهد داشت . در دامانش دونام آور تاریخ پرورش یافتند . اسوه یک مرد مسلمان علی است مردی که با تمام توان در مزرعه کار میکرد . به لقمه نانی قانع بود ولی برای همسرش کنیز میگرفت . مرد کارزار  و عمل بود . لقمه ای نان حرام و از بیت المال بر سر سفره نمیگذاشت .

البته این به معنای ترک دنیا نیست چرا که پیامبر میفرمایند :« من که پيغمبر شما هستم ازدواج مي کنم ، غذاي لذيذ مي خورم ، در ميان اجتماع هستم و با مردم تماس دارم هر کس از شیوه من روی گرداند از من نیست . » ازدواج های اسلامی در لحظه لحظه زندگی ما نمود دارد . از همان ابتدا تا پرورش کودک ، رفتار با پدر ومادر و تعامل با مردم در جامعه . ازدواج بر مبنای اسلام به ما کمک میکند با درک درست از خانه و خانواده جامعه ای سالم داشته باشیم  . همسر داری در اسلام برای زن در حد جهاد در راه خدا یاد شده است و همچنین برای مرد .

اهمیت ازدواج در اسلام

«الکادُ لِعياله کالمجاهد في سبيل الله»

مردي که براي آسايش زن و فرزندانش کار مي کند همچون جهاد کننده ي در راه خدا است . اهمیت اسلام در ازدواج در تربیت فرزندان نمود پیدا میکند . مرد و زنی که طبق موازین اسلامی ازدواج میکنند فرزندانی سالم ، پرورش میدهند . از نظر روانشناسی بهترین الگو برای فرزندان الگوی عملی است . مکتب انسان ساز اسلام کمک میکند جامعه ای به دور از فساد داشته باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها