نایب رئیس کمیسیون بودجه در گفتگو با جام جم آنلاین:

تراز عملیاتی بودجه سال آینده ، منهای 319 هزار میلیارد تومان است

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:تراز عملیاتی بودجه سال آینده ، منهای 319 هزار میلیارد تومان است که این عدد نسبت به سال 1399 بدتر شده است.
کد خبر: ۱۲۹۵۲۱۸

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه بودجه سال 1400 اشکالات جدی دارد افزود:مجلس و نمایندگان مسئولیت دارند تا با بررسی دقیق بودجه، ایرادات آنرا برطرف کنند.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه باید ارزیابی کامل و جامعی  در بودجه داشته باشیم و شاخص ها را در نظر بگیریم تاکید کرد: این شاخص های کنترلی ؛ نسبت در آمدهای مالیاتی از منابع عمومی کشور،تراز عملیاتی بودجه،نسبت منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی از بودجه عمومی ، نسبت فروش اوراق در سال 1400 و بحث شفافیت بودجه است که باید مورد توجه باشد.
 
وی گفت: درست است که شرایط کشور وضعیت خاصی دارد اما همین دلیل کافی است که مجلس و دولت دقت عمل بیشتری دربررسی بودجه سال آینده داشته باشند.
 
خدابخشی با بیان اینکه تراز عملیاتی بودجه در سال 1400 ، منهای 319 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال 99 بدتر شده گفت:این تراز از این منظر اهمیت دارد که اگر رقم آن صفر شود یعنی اعتبارات هزینه ای از طریق در آمدهای مالیاتی و گمرکی که در واقع مهترین و پایداترین منابع هستند جبران شده است ، اما این شاخص نه تنها نسبت به سال 99 بهبود پیدا نکرده بلکه بدتر هم شده است.
 
وی تاکید کرد:شاخص دیگر و بسیار مهم ، نسبت در آمدهای نفتی و سهم حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در بودجه کشور است که این رقم در سال 99 حدود 10 درصد و در سال 1400 بیش از 23 در صد افزایش پیدا کرده است.
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:در بودجه سال آینده پیش فروش برخی اوراق وابسته به نفت در نظر گرفته شده، که این یعنی وابستگی بیشتر بودجه عمومی به نفت درسال 1400 نسبت به سال 99 ،که بر این اساس نسبت فروش اوراق در 1400 ، 125 هزار میلیارد تومان خواهد بود که رقم بسیار
نگران کننده ومخاطره آمیزی است.
 
وی با بیان اینکه فروش اوراق می تواند دولت بعدی را قفل کند افزود:این کار بسیار خطرناک است بخصوص اینکه فروش اوراق برای پرداخت حقوق و نه اهداف عمرانی در نظر گرفته شده است .
 
خدابخشی گفت: از دیگر موارد نگران کننده ، نسبت اعتبارات طرح های عمرانی از بودجه عمومی کشور است که این نسبت در مقایسه با سال 1399 نه تنها بهبود پیدا نکرده بلکه  بدتر هم شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به مجلس در خصوص در نظر گرفتن سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی گفت:‌دستور مقام معظم رهبری سر لوحه کار مجلس است، لذا ما مطابق فرمایشات ایشان تغییرات دربودجه را انجام خواهیم داد.
 
خدابخشی افزود:بر این مبنا اگرما بیش از یک میلیون بشکه نفت خام در روز بفروشیم باید سهم صندوق توسعه ملی را مطابق با اسناد بالا دستی و برنامه ششم توسعه رعایت کنیم .
 
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: با توجه به اشکالات جدی دربودجه 1400 ،مجلس شورای اسلامی و نمایندگان وظیفه خود می دانند تا ایرادات وشبهات را برطرف نمایند تا در آینده کشور با مشکل مواجه نشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها