آیا جایز است هنگام سجده علاوه بر انگشت بزرگ پا، بعضی از انگشتان دیگر آن را هم بر زمین بگذاریم؟

احکام شرعی سجده از منظر مقام معظم رهبری مدظله العالی

استفتائات جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی

حکم شرعی فراموش کردن نماز آیات

۳ استفتای جدید از حضرت آیت‌ الله خامنه‌ ای دربارۀ «خواندن نماز عشا پیش از نماز مغرب» و «فراموش کردن نماز آیات» شده است که به آنها پاسخ فرمودند.
کد خبر: ۱۲۹۵۲۰۷

حکم شرعی فراموش کردن نماز آیات

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ کانال فقه و احکام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در شبکه‌ مجازی، جدیدترین استفتائات از معظم‌له و جواب ایشان را دربارۀ 3 موضوع مهم منتشر کرده است.

 

سؤال: امام جماعت چه شرایطی را باید داشته باشد؟


جواب: امام جماعت باید عاقل، عادل، شیعه‌ دوازده امامی و حلال زاده و بنابر احتیاط، بالغ باشد، و نماز را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم مرد باشد.

 

سؤال: اگر شخصی نماز آیات را فراموش کند و یا پس از زلزله و مانند آن متوجه شود، خواندن نماز آیات بر او واجب است؟


جواب: اگر از سایر حوادث – به جز خورشیدگرفتگى و ماه‌ گرفتگی - در وقت آن مطلع شود و نماز آیات را - هر چند بر اثر فراموشى - نخواند، باید نماز آیات را بجا آورد اما اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده‏، احتیاط واجب آن است که آن را بجا آورد.

حکم شرعی فراموش کردن نماز آیات

 سؤال: اگر نمازگزار پیش از خواندن نماز مغرب، سهواً مشغول نماز عشا شود و در بین نماز بفهمد که اشتباه کرده چه وظیفه ای دارد؟


جواب: چنانچه به رکوع رکعت چهارم نرفته است، باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و سپس نماز عشا را بخواند. اما اگر به رکوع رکعت چهارم رفته بنابر احتیاط باید نماز را تمام کند، سپس نماز مغرب و عشا را بخواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها