برای گذراندن آزمایش تضمین کیفیت، برخی سازمان‌ها ترکیباتی را به این محصولات اضافه می‌کنند که محتوای نیتروژن بالایی دارند. این روند تقلبی، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سود خود را با افزودن پروتئین‌هایی به محصولات، افزایش دهند که عواقب خطرناکی دارد.
کد خبر: ۱۲۹۵۱۱۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،ملامین در سال ۲۰۰۸ به شیر خشک‌ها افزوده شد که منجر به بیماری سیصد هزار نفر و مرگ شش نوزاد شد. از آنجا که در آن زمان فقط ترکیبات خاصی غربال شده بودند و ملامین یک تقلب ناشناخته بود؛ شیرخشک‌ها قادر بودند تا آزمایش تضمین کیفیت را بگذرانند. صنعت ایمنی مواد غذایی از آن زمان به سمت تکنیک‌های غیر هدفمند جهت شناسایی تقلب‌های شناخته و ناشناخته پیش رفت.

این دیدگاه برای تجزیه و تحلیل چندین نمونه معتبر و تولید یک مجموعه مرجع، از تکنیک‌های شیمیایی مانند طیف سنجی رامان و مادون قرمز استفاده می‌کند، سپس واریانس تعیین می‌شود.

با محاسبه محدودیت اطمینان، نمونه‌های ناشناخته که معتبر نیستند، دسته بندی می‌شوند. حتی تغییرات جزئی بین نقاط داده می‌تواند تقلب را با استفاده از تجزیه و تحلیل شاخص انطباق، تشخیص دهد.

اخیرا یک مطالعه نشان داده است که طیف سنجی 1H NMR در ترکیب با تجزیه و تحلیل شاخص انطباق، می‌تواند تشخیص شیر خشک‌های تقلبی را فراهم کند. این روش همچنین دارای مزایای توان عملیاتی بالای نمونه، حساسیت بالا و حداقل آماده سازی نمونه است.

نمونه‌های معتبر شیرخشک از ۴۶ منبع بین المللی برای تولید یک مجموعه مرجع، مورد آزمایش قرار گرفتند. واریانس داده‌ها از طریق تجزیه و تحلیل شاخص انطباق تعیین شد و ماکسیمم شاخص انطباق ۷.۳۸، تشخیص داده شد. سپس انواع شیرخشک‌های تقلبی مورد بررسی قرار گرفت و هر نمونه با ماکسیمم شاخص انطباق ۷.۳۸، به عنوان نمونه ناسازگار طبقه بندی شد. این روش حساسیت بالایی به مولکول‌های آلی کوچک و غنی از نیتروژن دی سیان دی آمید و ملامین دارد، که برای سلامتی انسان مضر هستند.

در مقایسه با تکنیک‌های غیرهدفمند همراه با رامان و مادون قرمز، حساسیت به دست آمده در  تشخیص بالا بودن میزان ملامین تقلبی خطرناک، نشان می‌دهد که این روش در آزمایش تضمین کیفیت موفق بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها