با اعلام آمادگی «گادی آیزنکوت»، برای ورود به عرصه سیاسی در انتخابات آینده ، حالا چهار رئیس گذشته ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی برای کنار زدن نتانیاهو به میدان می‌آیند.
با اعلام آمادگی «گادی آیزنکوت»، برای ورود به عرصه سیاسی در انتخابات آینده ، حالا چهار رئیس گذشته ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی برای کنار زدن نتانیاهو به میدان می‌آیند.
کد خبر: ۱۲۹۴۹۱۵

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تسنیم، با اعلام آمادگی گادی آیزنکوت برای ورود به عرصه سیاسی حالا چهار ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با نتانیاهو وارد انتخابات می شوند. با ورود این چهار شخصیت عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی در آستانه تغییرات جدی قرار خواهد گرفت و نتانیاهو با لشکری از مخالفان روبرو است که بخشی از آنها ژنرال های ارتش رژیم صهیونیستی هستند.

 

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , بنی گانتس ,

 

موشه یعلون

سال 2016 هنگامی که نتانیاهو موشه یعلون، وزیر جنگ کابینه خود را بدون هیچ دلیلی از کار برکنار کرد و بعد مشخص شد که برای آنکه کرسی های حزب لیبرمن را به دست آورد این پست را به آویگدور لیبرمن وعده داده، یعلون را زیر پای خود له کرده است، همین وزیر جنگ تبدیل به مخالف جدی نتانیاهو شد. یعلون- که بین سال های 2002 تا 2005، رئیس ستاد مشترک ارتش بود- در این ایام با خروج از لیکود از نمایندگی کنست استفعا داد و اعلام کرد قصد دارد با حزبی جدید وارد عرصه سیاسی شود.

کمتر از 2 سال بعد لیبرمن نیز با نتانیاهو سازش نکرد و با خروج از کابینه او در دسامبر 2018 موجب انحلال کنست و کابینه شد. همان ایام بود که «موشه یعلون» حزب خود موسوم به «تیلم» را تأسیس کرد. یعلون طی دو سال دوری از پست وزارت جنگ به نقاد شدید اللحن دولت تبدیل شده بود.

 

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , بنی گانتس ,

 

بنی گانتس

بنی گانتس کسی است که بین سال های 2011 تا 2015  دهمین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. گانتس در سال 2018 انتقادهای جدی در خصوص سیاست های نظامی نتانیاهو داشت. او معتقد بود نوع واکنش نتانیاهو به نوار غزه موجب شده است هیچ گاه شهرک های اطراف غزه رنگ آرامش را نبینند. او که در دوره نخست وزیری نتانیاهو 4 سال ریاست ستاد مشترک ارتش را در اختیار داشت دو جنگ سنگین در سال های 2012 و 2014 را علیه نوار غزه در دوره اش رقم زد.

با اقدامی که نتانیاهو در عدم پاسخگویی سخت به نوار غزه در نوامبر 2018 داشت به مخالف جدی او تبدیل شد و با کمک چند ژنرال دیگر اقدام به تأسیس حزب جدیدی موسوم به کاحول لافان (آبی سفید) کرد. او در این حزب با جمع کردن مخالفان جدی نتانیاهو در آن دوره مثل «یَئیر لَپید»، «موشه یعلون» و «گابی اشکنازی» در 3 انتخابات گذشته رقیب جدی نتانیاهو بوده است. او حالا با وجود ائتلاف با نتانیاهو با حمایت از لایحه انحلال کنست رژیم صهیونیستی در حال حرکت به سمت انتخابات چهارم رژیم صهیونیستی است.

گانتس در 3 انتخابات اخیر از حزب لیکود جلو زد و حزبش توانست در انتخابت سپتامبر 2019 بیشتر از لیکود کرسی به دست آورد.

 

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , بنی گانتس ,

 

گابی اشکنازی

اشکنازی نهمین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است که بین سال های 2007 تا 2009 پیش از بنی گانتس، ریاست ستاد مشترک ارتش را در اختیار داشته است. هنگامی که بنی گانتس در سال 2018 اعلام کرد قرار است حزبی تأسیس کند او نیز که قصد ورود به عرصه سیاست را داشت با حمایت از گانتس اعلام کرد همراه او به عرصه سیاسی وارد خواهد شد اما بدون تأسیس حزب جدید به گانتس خواهد پیوست.

اشکنازی نیز همانند گانتس، منتقد جدی عملکرد نتانیاهو است. او در کابینه 2020 نتانیاهو وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی است و حالا به همراه گانتس در کنست در حال مهیا کردن مقدمات تصویب لایحه انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید است.

 

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , بنی گانتس ,

 

گادی آیزنکوت

آیزنکوت پس از بنی گانتس بین سال های 2015 تا 2018 یازدهمین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. او کسی است که اولین سند رسمی علنی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در دوره او منتشر شد. آیزنکوت که یک به عنوان یک نظامی استراتژیست مشهور است از سوی نتانیاهو برای ریاست ستاد مشترک ارتش معرفی شد اما به مرور با او اختلافات عدیده پیدا کرد به گونه ای که طی یکسال آخر خدمتش در پست رئیس ستاد مشترک ارتش چندان اظهار نظر نمی کرد.

اواخر سال 2018 هنگامی که نتانیاهو در حال اجرای عملیات موسوم به «سپر شمالی» در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی بود به آمریکا سفر کرد و در آنجا از خطرات موجود در کرانه باختری و نوار غزه برای آمریکایی ها گفت. در اینجا بود که اختلاف او با نتانیاهو در زمانی که دیگر در پست ریاست ستاد مشترک قرار نداشت خود را به خوبی نشان داد چرا که آمریکایی ها به دیدگاه او توجه کردند.

حالا با اعلام آمادگی آیزنکوت برای ورود به عرصه انتخابات- با آنکه هنوز رسماً ورود به عرصه سیاسی را اعلام نکرده است- نظرسنجی ها نشان می دهند او در صورت ورود به عرصه سیاسی قادر خواهد بود بین 14 تا 16 کرسی کنست را به دست آورد. این تعداد کرسی در کنار 8 تا 9 کرسی گانتس و اشکنازی و 1 تا 2 کرسی کنونی موشه یعلون این نکته را بیان می کند که ژنرال های مخالف نتانیاهو در این شرایط 23 تا 27 کرسی کنست را در اختیار خواهند داشت.

این شرایط در حالی در حال رقم خوردن است که حزب «یمینا» به رهبری «نفتالی بنت» با کسب 22 کرسی و آویگدور لیبرمن با 7 کرسی در این دوره این جناح را به کسب نیمی از کرسی های کنست نزدیک می کند. یعنی اکثریت کرسی های کنست در اختیار جناحی است که نه مذهبی های افراطی و نه لیکود نتانیاهو در آن قرار ندارند و این به معنای کنار زدن نتانیاهو از قدرت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها