با بن‌سلمان همسو نبودند، برکنارشدند!
عزل ۱۰۰ امام جماعت در عربستان؛

با بن‌سلمان همسو نبودند، برکنارشدند!

دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای به شرایط بسیار وخیم مهاجران و کارگران خارجی زندانی در عربستان پرداخت و از دولت سعودی خواست تا هر چه سریعتر نقض حقوق بشر را پایان دهد.
کد خبر: ۱۲۹۴۸۴۷

به گزارش چام‌جم آنلاین به نقل از فارس، دیدبان حقوق بشر امروز (سه شنبه) در گزارشی به وضعیت وخیم اتباع آفریقایی و صدها مهاجر زندانی شده در عربستان پرداخت و اعلام کرد که با آنان رفتارهای غیر انسانی صورت می‌گیرد.

به نوشته تی آر تی عربی، در بیانیه این سازمان آمده است که صدها مهاجر آفریقایی در شرایط بسیار بدی در زندان‌های دولت سعودی به سر می‌برند و برخی از این زندانیان پس از آزادی گفته‌اند که تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته‌ و از ما اکتبر تا کنون سه تن از زندانیان جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته آن‌ها، مقامات سعودی، صدها زندانی آفریقایی را در مکان‌های تنگ و با تراکم زیاد بدون اتخاذ اقداماتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نگهداری می‌کنند و برخی از زندانیان نیز بیمار شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که در ماه گذشته با هفت تن از زندانیان اتیوپیایی که هنوز در زندان به سر می‌برند و دو زندانی هندی که اکنون آزاد شده‌اند، گفت‌و‌گو کرده و همه آن‌ها گفته‌اند که ۳۵۰ زندانی در یک مکان تنگ نگهداری می‌شدند.

تعدادی از آن‌ها نیز گفته‌اند که نگهبابان زندان، آن‌ها را شکنجه و مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند. دو تن از زندانیان نیز گفتند که بیش از یک سال است که بدون هیچ محاکمه‌ای در زندان به سر می‌برند.

شش نفر از این زندانیان به سازمان جهانی حقوق بشر گفته‌اند که نگهبانان زندان را دیده‌اند که مهاجران را به طرز وحشیانه‌ای کتک می‌زدند. یک جوان ۲۷ ساله اتیوپیایی نیز گفت که شاهد کشته شدن سه تن از زندانیان به علت ضرب و شتم بوده.

در ویدئویی که این سازمان از درون بازداشتگاه منتشر کرده، دیده می‌شود که زندانیان با تراکم بالا در کنار یکدیگر خوابیده‌اند. برخی به علت کمبود جا در کنار سرویس بهداشتی و در میان زباله‌ها مجبور شده‌اند برای خود جایی را مشخص کنند.

دیدبان حقوق بشر سپس از مقامات سعودی خواست تا اینگونه نقض آشکار حقوق بشر را متوقف کنند و از کشورهای مبدأ نیز خواست تا اتباع غیر قانونی خود را از عربستان بازگردانند.

«نادیه هادرمن» پژوهشگر امور حقوق پناهندگان و مهاجرین در دیدبان حقوق بشر در این باره گفت که عربستان سعودی به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان هیچ عذری برای نگهداری مهاجرین در شرایط بسیار بد آن هم در میانه شیوع ویروس کرونا ندارد.

بیشتر کارگران خارجی که در این زندان به سر می‌برند، از کشور اتیوپی هستند. اما از دیگر کشورهای آفریقایی و آسیایی دیگر نیز حضور دارند و منتظر آزادی خود هستند. بیشتر آن‌ها به علت نداشتن کارت اقامت بازداشت شده‌اند.

این رفتارها در حالی است که کارگران خارجی عصب‌های اقتصادی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شوند و طبق آمار سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۱۲.۶ میلیون تن از جمعیت ۳۳.۴ میلیونی عربستان را کارگران خارجی تشکیل می‌دهد و میلیون‌ها نفر نیز به شکل غیر قانونی در این کشور به سر می‌برند. حضور غیر قانونی این افراد نیز در مواقع بسیاری با سوءاستفاده و ظلم کارفرماها همراه است و کارگران خارجی مجبورند در ازای کار و عدم گزارش به پلیس، شرایط بسیار بدی را بپذیرند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها