مهوش صبرکن بازیگر سینما و تلویزیون و همسر محمود پاک نیت ضمن مرور خاطرات شیرین کودکی اش از برگزاری شب یلدا در شیراز، نسبت به خطر عادی انگاری کرونا هشدارهایی داد.
کد خبر: ۱۲۹۴۷۸۹
توصیه های کرونایی مهوش صبرکن برای شب یلدا
به گزارش جام جم آنلاین، مهوش صبرکن بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تاکید بر ریشه دار بودن یلدا در تاریخ ایرانیان، گفت: تهران اکثرا شامل مهاجرانی از شهرهای کوچک و بزرگ است; مهاجرانی که عمدتا آداب و رسوم و فرهنگ زادگاهشان را نتوانستند درست به تهران منتقل کنند. من شیرازی الاصل هستم و حدودا ۷ سال است به تهران آمدم. البته اقوام و پسر بزرگم همراه با خانواده اش همچنان در شیراز زندگی می کنند. در شهرستان صفا و صمیمیتی در برف بازی، نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سوری و... است که کمتر در تهران دیده می شود. قدیم ترها در آستانه شب یلدا خانم های کدبانوی شیرازی گندم بو می دادند که من الان دلم پر می زند برای یک دانه از آن گندم برشته ها. وسایل و جایی نبود که هندوانه را سرد و دست نخورده تا شب یلدا نگه دارند، البته در بعضی از شهرستان ها مثل استان یزد دیده ام که مثلا انار را زیر خاک نگه می دارند تا هر زمان که بخواهند از آن استفاده کنند، اما همه استان ها مثل یزد نیست که انار زیاد داشته باشد برای ذخیره کردن.
 
بازیگر سریال هایی چون «پس از باران»، «جراحت» و «پرستاران» تاکید کرد: آنزمان هر خانواده انقدر عیالوار بود که نمی توانست شب یلدا را خیلی پر زرق و برق برگزار کند. با اینکه پدر من کاسب بود و ما وضعیت مالی نسبتا خوبی داشتیم، اما زرق و برق امروز در سفره هایمان اصلا وجود نداشت و کسی در بند این نبود که ده مدل غذای رنگ و وارنگ برای این شب درست کند. خاطرم هست نوجوان که بودم مادرم برایمان نقل پیرزن (پاپ کورن) درست می کرد که از تنقلات موردعلاقه مان در شب یلدا بود و آن را همراه با تخمه آفتابگردان و تخمه هندوانه می خوردیم. در این شب پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که کمی سواد داشتند حافظ خوانی می کردند و اگر نداشتند پدر و مادرهایمان این وظیفه را بر عهده می گرفتند. البته در گذشته قرآن خوانی و حافظ خوانی بعضا به سواد هم برنمی گشت. چون خیلی ها سواد خواندن و نوشتن نداشتند، اما قرآن و حافظ را از بر بودند. تلویزیون تا صبح برنامه های شاد پخش می کرد و شب یلدا هر کسی هم که می خوابید پدرم همراه با دایی هایم تا صبح تلویزیون تماشا می کردند و شطرنج و تخته نرد بازی می کردند.
 
صبرکن در پاسخ به اینکه کدامیک از غزل های حافظ را بیشتر دوست دارد، گفت: به عنوان یک شیرازی می گویم که تمام غزل های حافظ یکی از یکی قشنگ تر هستند. منتها یکسری از غزل ها چون زیاد تکرار شده در اذهان مردم آشناتر هستند، اما یکسری دیگر خیلی تکرار نشده اند و مسلما برای مردم ملموس نیستند.
توصیه های کرونایی مهوش صبرکن برای شب یلدااو افزود: خوشحالم که حدود ۶۰ درصد آداب و رسوم شیرازی ها توسط خود شیرازی ها حفظ و نگه داری شده و اگر به منازلشان بروید هنوز همان حال و هوای زیبا و پر از صمیمیت وجود دارد. روزگار هر چقدر سخت شود، شیرازی ها با یک دمی ساده و ترشی دور هم جمع می شوند و شادند. این را هم بگویم که خانم های شیرازی یک عادت قشنگ دیگر هم دارند که خود من هم تا چند سال پیش آن را در تهران انجام می دادم. تخمه های وسط طالبی را جدا می کنند، می شورند و در آبلیمو یا آبغوره و نمک خیس می دهند و تفت می دهند برای روزهای زمستان. در تهران هر زمانی که این کار را کردم و برای مهمانانم آوردم بسیار خوششان آمده و لذت بردند.
 
صبرکن در پایان دورهمی ها را در ابتلای سالمندان به کرونا بسیار تاثیرگذار دانست و خاطرنشان ساخت: در آستانه شب یلدا هستیم و این شب برای همه ما ایرانی بسیار ارزشمند است. هرچند طبق خبرهای منتشر شده آمار بستری مبتلایان به کرونا با اجرای محدودیت‌هایی در کشور کمی کاهش یافته، اما هنوز تا رسیدن به واکسن و داروهای کارآمد برای درمان این بیماری راه مانده. از آنجا که دورهمی های یلدایی معمولا در منزل بزرگترهای فامیل برگزار می شود، ممکن است خدای نکرده خطراتی به بار آورد که جبران ناپذیر باشد. بنابراین بهتر است مردم همکاری کنند و دورهمی ها و مهمانی هایشان را بگذارند برای زمانی که به امید خدا این بیماری از بین برود.
 
ساناز قنبری/ گروه فرهنگ و هنر
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها